«قلمروعاشقانه»؛ بوسه‌گاه گردشگران در ایتالیا

در سراسر ایتالیا در مکان‌های خوش‌منظره مشخصی، تابلوهایی نصب کرده‌اند که روی آن نوشته شده است: «بوسیدن اجباری»

علامت‌ها به گردشگران نشان می‌دهد دوربین را به سوی کجا نشانه بروند - Visit Campi Flegrei / facebook

در طرح گردشگری جدیدی در ایتالیا، بوسیدن در مکان‌های دیدنی تشویق می‌شود.

در سراسر این کشور در مکان‌های خوش‌منظره مشخصی، تابلوهایی نصب کرده‌اند که روی آن نوشته شده است «زونا رمانتیکا» (قلمرو رمانتیک - Zona romantica) و «آبلیگاتوریو باسیارسی» (Obbligatorio baciarsi) یعنی «بوسیدن اجباری».

کوی «آناکاپری» در جزیره کاپری جدیدترین منطقه‌ای است که این ضابطه را به اجرا گذاشته است.

هرچند ابراز عشق (affection) در ملاء‌‌عام در این چشم‌اندازها تشویق شده است، اما برای پیروی نکردن از آن جریمه‌ای وضع نشده است.

در آناکاپری در مکان زیبایی به نام «بل‌ودره دل سونیاتوره» (چشم‌انداز خیالبافان - Belvedere del Sognatore) مشرف به دریای مدیترانه و در نزدیکی فانوس دریایی پونتا کاره‌نا (Punta Carena)، تابلوی نصب شده است. مهمانان از پلکانی تراشیده در دل صخره‌ها بالا می‌روند و به آن می‌رسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این طرح ابتکاری در شهر کوچک قرون وسطایی ترنتینارا (Trentinara) واقع در کامپانیا (Campania) در جنوب ایتالیا نیز به اجرا در آمده است. در آنجا تابلو منحصربه‌فرد مخصوص گردشگری ایتالیا نصب شده که  تصویر دو نفر در حال بوسیدن یکدیگر بر آن نقش بسته است.

عشاق روی تابلو، شخصیت‌های یک افسانه ایتالیایی‌اند به نام‌های ساول و ایزابلا (رومئو و ژولیت سواحل سیلنتو - Saúl and Isabella). طبق این افسانه، خانواده ایزابلا که از نجبا بوده‌اند، با ازدواج این زوج‌ مخالف بودند و این عشاق سرانجام خود را از صخره‌ای فرو افکندند.

مجسمه‌ای از این زوج در این شهر در پایان جاده‌ای قرار دارد که به عشق اختصاص یافته و در دو سوی این جاده روی برخی خانه‌ها ابیاتی از شعرای مختلفی ثبت شده است که این ماجرای غم‌انگیز عاشقانه را روایت کرده‌اند.

این تابلوها در شهر ساحلی اسپرلونگا لاتینا (Sperlonga Latina) واقع در سواحل بین رم و ناپل نیز نصب شده است و حتی در این شهر مسابقه‌ عکسی هم برای تبلیغ این پنج قلمرو ویژه رمانتیک برگزار می‌شود.

در بعضی جاها نقاطی برای عکس گرفتن وجود دارد و علامت‌هایی که به گردشگران نشان می‌دهد دوربین را به سوی کجا نشانه بروند. حتی بعضی جاها قاب‌های خلاقانه‌ای برای ایستادن پشت آن‌ها، تعبیه شده است.

مقام‌های ایتالیا اغلب مقررات جدید و طرح‌های ابتکاری برای گردشگران طراحی می‌کنند. اخیرا به بازدیدکنندگان سورنتو (Sorrento) واقع در آمالفی کوست (Amalfi Coast) اعلام کرده‌اند که در صورت تردد بدون بالاپوش یا با مایوی دوتکه ممکن است تا ۵۰۰ یورو (۴۲۵ پوند) جریمه شوند.

در ونیز هم برای مدیریت شمار بازدیدکنندگان، قرار است از آنان بابت ورود روزانه به این تالاب‌شهر تاریخی هزینه دریافت شود.

© The Independent

بیشتر از سفر