محیط‌بان برومند نجفی در مقابل دادگاه به رگبار بسته شد

پدر شکارچی مقتول، با شلیک ۱۵ گلوله در مقابل مجتمع قضایی کرمانشاه برومند نجفی را به قتل رساند

ظهر شنبه ۲۲ مرداد ماه، «برومند نجفی» محیط‌بان متهم به قتل در مقابل مجتمع قضایی کرمانشاه با اسلحه کلاشنیکف به قتل رسید.  

در ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان مواجهه نیروهای اجرایی یگان حفاظت محیط زیست با شکارچیان غیر قانونی در منطقه بیستون کرمانشاه، یک شکارچی غیرقانونی جان خود را از دست داد و محیط‌بان برومند نجفی به اتهام قتل زندانی و در آبان ۱۴۰۰ به قصاص محکوم شد.

ظهر شنبه پس از جلسه اعاده دادرسی این محیط بان در دادگاه کرمانشاه، پدر مقتول برومند نجفی را به قتل رساند. به گزارش ایسنا، پدر شاکی قبل از محیط بان از اتاق دادرسی خارج شد و گویی که از قبل هماهنگ شده باشد، اسلحه کلاشنیکف را گرفت و جلو دادگاه حدود ۱۲ تا ۱۵ تیر به محیط‌بان شلیک کرد و او را به قتل رساند.

در جریان این تیراندازی، سربازی که همراه نجفی بود نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفت و راهی بیمارستان شد. بنا بر گزارش رسانه‌های داخل ایران، پدر مقتول پس از تیراندازی به محیط‌بان و سرباز همراه او از محل متواری شده است.

جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست ایران در مورد این اتفاق گفت: «محیط‌بان برومند نجفی اخیرا به اعدام محکوم شده بود و پرونده او در جریان اعاده دادرسی قرار داشت و امیدوار به شکسته شدن رای دادگاه بودیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محبت‌خانی در ادامه در مورد جزئیات حادثه گفت: «به گواه شاهدان عینی، فلاحی(پدر مقتول) امروز در مقابل مجتمع قضائی کرمانشاه، بلافاصله بعد از پایان جریان دادگاه اعاده دادرسی، با وجود اینکه ابتدا خودش در دادگاه حضور داشت، از مجتمع قضائی خارج می‌شود و به سرعت با یک اسلحه کلاشنیکف به مقابل مجتمع بازمی‌گردد و محیط‌بان نجفی را به رگبار می‌بندد. فلاحی ۱۲ تا ۱۵ گلوله به طرف محیط‌بان نجفی شلیک کرده و این محیط‌بان نیز در دم جان باخته است.»

این اتفاق در حالی رخ داده است که همواره امنیت محیط‌بانان و اجازه استفاده آن‌ها از اسلحه مورد بحث بوده است. شکارچیان غیرقانونی در ایران در طی سال‌های گذشته محیط‌بانان بسیاری را به قتل رساندند و از سوی دیگر محیط‌بانان در موارد بسیاری در استفاده از اسلحه برای دفاع از خود با محدودیت‌های قانونی روبه‌رو هستند. 

خرداد ماه گذشته دو تن از حافظان محیط زیست، محیط بان محمد فرهمند و همیار محیط زیست، رضا بهرام پور توسط شکارچیان غیرقانونی به قتل رسیدند.

پیش از این و در سال ۹۵ محمد درویش در گفتگو با خبرآنلاین اعلام کرده بود که تا آن سال ۱۱۹ محیط‌بان و ۱۵ جنگلبان در ایران کشته شده‌اند که این آما بسیار بالاتر از آمارهای جهانی است.