شادی در جمهوری اسلامی پس از ترور سلمان رشدی

روزنامه کیهان: بوسه بر دست او که با چاقو گردن دشمن خدا را پاره کرد

واکنش‌ها به این اتفاق در ابتدا با شادی نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی همراه شد اما کمی بعدتر آن‌ها تلاش کردند تا از مسئولیت این اتفاق شانه خالی کنند - ATTA KENARE / AFP

پس از تلاش ناموفق برای ترور مسیح علی‌نژاد، جان بولتون و مایک پمپئو، جمعه‌شب یک فرد که به گفته پلیس نیویورک از هواداران جمهوری اسلامی است و به رهبران حکومت اسلامی ارادت داشته،‌ اقدام به ترور سلمان رشدی کرد. پس‌ازاین اتفاق بسیاری از حامیان جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی به شادی پرداختند. شادی برای اجرای حکمی که بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال ۶۷ صادر کرده بود.

واکنش‌ها به این اتفاق در ابتدا با شادی نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی همراه شد، اما کمی بعدتر آن‌ها تلاش کردند تا از مسئولیت این اتفاق شانه خالی کنند و مجموعه تلاش‌های چند ماه اخیر جمهوری اسلامی برای ترور افراد مختلف در نقاط مختلف دنیا را دسیسه غرب و اسرائیل برای برهم زدن برجام عنوان کنند. علی‌اکبر رائفی‌پور، سخنران مراسم‌‎های وابسته به بسیج در صفحه توییترش ابتدا با انتشار توییتی تصویر علی خامنه‌ای و مصطفی محمود مازح را منتشر کرد.

محمود مصطفی مازح، اولین فردی بود که پس از فتوای خمینی برای قتل سلمان رشدی، به لندن رفت و تلاش کرد تا او را ترور کند. او با شناسایی هتل محل اقامت سلمان رشدی، قصد اقامت ۴ روزه در آن هتل می‌کند. در روز سوم پس از آن‌که از یک زن خدمتکار درباره رفت‌وآمدهای سلمان رشدی سوال‌هایی می‌پرسد، مورد سوءظن قرار می‌گیرد و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی انگلستان وارد هتل می‌شوند و او تصمیم به انفجار زودهنگام بمب می‌گیرد.

رائفی پور اما کمتر از یک ساعت بعد مواضعش را تعدیل می‌کند و می‌نویسد: «اینکه پس از ۴۰ سال سلمان رشدي به سزای اعمالش رسید یک بحث است، اما اینکه دقیقا در آستانه به ثمر رسیدن مذاکرات برجامی و پس از آنکه خبرهایی از ترور جان بولتون، پمپئو و نیز هشدار آنتونی بلینکن مبنی بر ترور مسئولان پیشین آمریکایی این اتفاق رخ داده، محل تامل است. همه چیز شبیه میکونوس است!»

یک خبرنگار ارزشی نیز مانند رائفی پور به اولین تلاش برای ترور سلمان رشدی اشاره می‌کند و می‌نویسد «روح مصطفی مازح امشب خوشحال و در آرامش است». او در ادامه نوشت: «عاقبت همه نوکران استکبار همینه که کل عمرشون رو بهش خدمت کنند و هر موقع نیازشون نداشتن با فرستادنشون به درک ازشون استفاده می‌کنند.»

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز با همین سناریو پیش رفت و در توییتی به زبان انگلیسی نوشت: «من برای نویسنده‌ای که نفرت و تحقیر بی‌پایان به مسلمانان و اسلام می‌ریزد اشک نمی‌ریزم. پیاده‌نظام امپراتوری که خود را یک رمان‌نویس پسا استعماری نشان می‌دهد، اما آیا عجیب نیست که با نزدیک شدن به توافق هسته‌ای احتمالی، آمریکا ادعاهایی در مورد ضربه زدن به بولتون داشته باشد... و سپس این اتفاق می‌افتد؟»

عبدالله گنجی، مدیرمسئول همشهری در صفحه‌ توییتر خود نوشت: «بسیار خوشحالم که نسلی که امام و انقلاب را ندیده‌اند طوری بر فتوای امام اشراف دارند که به محض شنیدن خبر اینجا را پر کردند و فتوا را یاداور شدند. امام باید در همه ابعاد و در همه صحنه‌ها همینطور در ذهن و دل ماها باشد.»

گنجی نیز در صفحه توئیتر خود تلاش کرد که جمهوری اسلامی را از این اتهام مبرا بداند و نوشت: «اجرای فتوای امام را نباید با مسائل داخلی و روابط ایران و غرب تحلیل و تنظیم کرد. زیرا فتوای امام برای همه مسلمانان است و طبیعی است اگر مسلمانی در نقطه‌ای از جهان فضا را مناسب دید اقدام می‌کند و کاری به برجام و امثالهم ندارد اصلا کاری به جمهوری اسلامی ندارد و اجازه‌ای هم لازم نیست.»

او در پایان با بیان این موضوع که سواد و تجربه امنیتی اجازه نمی‌دهد ضارب مسلمان باشد و ارادتش به جمهوری اسلامی را در شبکه‌های اجتماعی‌اش علنی عنوان کند، مدعی شد که ضارب هیچ ارتباطی با ایران ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما گروه دیگری از حامیان حکومت با گره زدن این ترور به مذاکرات برجام مخالف‌اند. سید پویان حسین‌پور که با نام مستعار آسید پویان در توییتر فعالیت می‌کند، در مخالفت با برخی حامیان احیای برجام می‌نویسد: «قرار باشد برجام احیا بشود، با ۱۰ حمله مثل امروز هم احیا خواهد شد، قرار به هوا شدنش باشد هم با دست به سینه نشستن و ظریف‌بازی و عراقچی‌بازی درآوردن هم هوا خواهد شد. گره زدن حمله امروز به این چیزها، نایس‌بازی تحلیلی است.»

یک فرد دیگر که خود را خبرنگار معرفی کرده است نیز با حمایت از این ترور و آرزوی ترور ترامپ نوشته: «حالا سلمان رشدی ملعون هم براي دست گرمي بد نيست، ولي ما به ياد سردار دل‌ها شبانه‌روز در انتظار خبر به درك واصل شدن ترامپ و پمپئو هستيم و احتمالا هر شب سر ساعت يك و ۲۰ دقيقه با كابوس عدالت و انتقام از خواب مي‌پرند اين دو خبيث.»

حسن روح‌الامین، نقاش نزدیک به حاکمیت و از نامزدهای چهره سال هنر انقلاب نیز با انتشار عکس ضارب سلمان رشدی و تمجید از او به یکی از پربازدیدترین توییت‌ها تبدیل شد که در کانال‌های فارس، بیسیمچی، افسران جنگ نرم و... نیز بازنشر شد.

روزنامه کیهان به سردبیری حسین شریعتمداری، وابسته به علی خامنه‌ای، با خوشحالی از اقدام به ترور سلمان رشدی در ستون گفت‌وشنود خود نوشت: «گفت: هزاران آفرین صد بارک‌الله. باید آن دست را بوسه‌باران کرد. گفتم: آفرین به کی؟ بوسه بر کدام دست؟ گفت: آفرین بر آن مرد دلاور و وظیفه‌شناسی که در نیویورک به سلمان رشدی مرتد و خبیث حمله کرده و بوسه بر دست او که با چاقو گردن دشمن خدا را پاره کرده است. گفتم: پلیس اعلام کرده که سلمان رشدی را با هلی‌کوپتر به یک بیمارستان منتقل کرده‌اند و فعلا نمی‌توانند درباره وضعیت جسمانی او بعد این حمله اظهارنظر کنند. گفت: اعلام شده که گردن او آسیب جدی دیده است. گفتم: از یارو که به‌شدت مریض بود پرسیدند، حالت چطوره؟ جواب داد، تبم قطع شده، اما گردنم بدجوری درد میکنه! گفتند، نگران نباش به زودی گردنت هم مثل تبت قطع میشه!»

کانال تلگرامی بیسیمچی مدیا و همچنین دیگر کانال‌های نزدیک به سپاه پاسداران نیز به انتشار ویدیویی از اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اقدام کرده‌اند که در آن با تهدید ترامپ، وزیر دفاع و وزیر خارجه پیشین آمریکا می‌گوید که دیگر درون خانه‌هایتان هم نمی‌توانید آرامش داشته باشید. بعید نیست از درون خانه‌هایتان هم از شما انتقام گرفته شود. او به ترامپ و دیگر مسئولان ایالات متحده هشدار داده بود که سبک زندگی مخفی سلمان رشدی را یاد بگیرند، چرا که دیگر امنیتی نخواهند داشت.

وحید یامین‌پور، معاون وزیر ورزش نیز در صفحه توئیتر خود اعلام کرده است که در هر صورت اگر هر سناریو درست باشد؛ این ماجرا برد-برد است. یامین‌پور در صفحه توئیتر خود نوشت: «به گمان من حتی اینکه گفته شود حمله به سلمان رشدی مرتد طراحی خود امریکاست، پیام هولناک‌تری برای ایران‌ستیزان دارد که به حمایت شیاطین دل خوش کرده‌اند. مثل دشمنان ما چون عقربی است که در محاصره آتش خود را نیش می‌زند. ماجرا این دفعه واقعا برد-برد است.»