خاورمیانه خشمگین‌ترین مردم جهان را دارد؛ لبنان در صدر، ایران نهم

بر اساس نظرسنجی گالوپ، عراقی‌ها با ۴۶ درصد و مردم افغانستان با ۴۱ درصد احساس خشم در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند

۴۹ درصد از پاسخ‌دهندگان  در لبنان گفتند که به‌طور منظم خشم را تجربه می‌کنند- ANWAR AMRO / AFP

گزارش عواطف جهانی ۲۰۲۱ گالوپ برای سنجش احساسات (ازجمله سطح خشم) در بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان حاکی از آن است که مردم خاورمیانه خشمگین‌ترین مردم جهان‌اند.

براساس گزارش گالوپ، ۴۹ درصد از مردم لبنان در روز قبل از شرکت در نظرسنجی، خشم را تجربه کرده‌اند که این بالاترین میزان ثبت شده در سراسر جهان است. پس از سال‌ها آشفتگی اقتصادی و تورم بالا، یک انفجار مهیب در بندر بیروت بخش‌های زیادی از شهر را در سال ۲۰۲۰ ویران کرد و بار دیگر خشم علیه دولت این کشور را به دلیل اجرایی نکردن اقدام‌های ایمنی یا نداشتن ظرفیت کمک به آسیب‌دیدگان برانگیخت. ساکنان لبنان عمدتا پیامدهای انفجار بندر بیروت ۲۰۲۰ و همه‌گیری کووید-۱۹، همراه با فساد بومی و بحران اقتصادی ناشی از نخبگان را دلایل خشم خود ذکر می‌کنند و ۴۹ درصد از پاسخ‌دهندگان در این کشور گفتند که به‌طور منظم خشم را تجربه می‌کنند. بسیاری از جوانان به صف‌های طولانی دریافت ویزا در سفارتخانه‌های کشورهای غربی پیوسته‌اند یا پیشنهادهای شغلی در دیگر کشورهای عربی را در جست‌وجوی آینده‌ای بهتر پذیرفته‌اند. این‌گونه لبنان با عنوان خشمگین‌ترین کشور جهان رتبه‌بندی شده است.

سطوح بالایی از خشم در ترکیه نیز اندازه‌گیری شد؛ کشوری که حتی قبل از شروع جنگ در اوکراین، با تورم سرسام‌آور دست‌وپنجه نرم می‌کرد و دولتش اخیرا به سمت اقتدارگرایی میل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارمنستانی‌ها نیز که در سال ۲۰۲۰ شعله‌ور شدن جنگ با کشور همسایه‌، آذربایجان را تجربه کردند، سطح خشم بالایی داشتند. تنش‌های سیاسی با جمهوری آذربایجان که بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ شکل گرفت، باعث شد ارمنستانی‌ها با ۴۶ درصد در جایگاه سوم خشمگین‌ترین مردم جهان بایستند.

پس از سال‌ها جنگ، عراقی‌ها با ۴۶ درصد و مردم افغانستان با ۴۱ درصد در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند. این کشورها نیز فهرست بلندی از موضوع‌هایی دارند که باید درباره آن‌ها عصبانی باشند. این فهرست شامل کمبود خدمات عمومی اولیه در بسیاری از نقاط کشورها می‌شود. در این میان اردن نیز با نرخ خشم ثبت شده ۳۵ درصد در رتبه ششم خشمگین‌ترین کشور قرار گرفت.

مالی و سیرالئون خشمگین‌ترین کشورهای خارج از خاورمیانه، در خاور نزدیک بودند و ۳۵ درصد از پاسخ‌دهندگان در روز قبل خشم را تجربه کرده بودند. مالی و سیرالئون هر دو با نرخ خشم ۳۵ درصدی در رتبه‌های هفتم و هشتم قرار گرفتند. در این نظرسنجی ایران و هند با ۳۴ درصد احساس خشم در جایگاه نهم قرار گرفتند.