وزیر دفاع اسرائیل: حکومت ایران سالانه میلیون‌ها دلار به جهاد اسلامی کمک می‌کند

بنی گانتز گفت جهاد اسلامی گروه نیابتی جمهوری اسلامی ایران در نوار غزه است و رهبری این گروه به‌طور مرتب با تهران تماس دارد

وزیر دفاع اسرائیل در نهایت اعلام کرد این دست خشونت‌ها تنها زمانی از بین می‌رود که اسرائیل و اعراب به راه‌حلی سیاسی دست یابند-AHMAD GHARABLI / AFP

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در جریان یک نشست خبری با حضور همتای قبرسی خود اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران سالانه «میلیون‌ها دلار» در اختیار گروه جهاد اسلامی قرار می‌دهد تا این گروه بتواند به اسرائیل حمله کند. او در این مورد گفت: «[حکومت] ایران، از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دانش و تجهیزات مورد نیاز را به داخل غزه قاچاق می‌کند و سپس از آنها به‌منظور ساخت سلاح و هدف قرار دادن غیرنظامی‌های [اسرائیل] استفاده می‌شود.»

وزیر دفاع اسرائیل این اظهارات را نزدیک یک‌هفته پس از درگیری‌های سه روزه میان دولت اسرائیل و گروه جهاد اسلامی بیان کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه جهاد اسلامی، در جریان درگیری‌های هفته گذشته در نوار غزه، هزار و صد راکت به خاک اسرائیل شلیک کرد؛ راکت‌هایی که، بر اساس برخی اسناد تصویری موجود و ادعای دولت اسرائیل، نزدیک به دویست فروند از آنها در نوار غزه منفجر شد و مرگ شماری از ساکنان این منطقه، از جمله کودکان را در پی داشت.

از سوی دیگر، دولت اسرائیل با طراحی و اجرای عملیات «سپیده دم» پایگاه‌های جهاد اسلامی در نواره غزه را هدف قرار داد و، جدای از بمباران گسترده انبارهای مهمات این گروه، توانست تیسیر الجعبری و خالد منصور، دو تن از فرمانده‌های ارشد جهاد اسلامی را به‌قتل برساند.

همزمان با درگیری سه‌روزه میان گروه جهاد اسلامی با اسرائیل، زیاد نَخاله، دبیرکل این گروه اسلامگرای فلسطینی، به تهران سفر کرد و به دیدار مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران، از جمله وزیر خارجه، رئیس مجلس شورای اسلامی و فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این‌رو پس از برقراری آتش‌بس شکننده میان اسرائیل و جهاد اسلامی، مقام‌های دولت اسرائیل بارها تاکید کردند فرماندهان ارشد جهاد اسلامی به‌طور مستقیم از تهران دستور می‌گیرند. به‌عنوان مثال، گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد، یک روز پس از اعلام آتش‌بس گفت: «جهاد اسلامی فلسطینی یک سازمان تندرو و مسلح تروریستی است که تحت حمایت مالی و آموزشی [حکومت] ایران قرار دارد.»

سخنان وزیر دفاع اسرائیل نیز در همین راستا است. به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، او یکبار دیگر در سخنانی که روز پنجشنبه، ۱۱ اوت ۲۰۲۲، بیان کرد بر نقش «آیت‌الله‌های ایران» انگشت گذاشت و نقش آنها در درگیری‌های اخیر نوار غزه را برجسته کرد. گانتز در بخش دیگری از نشست خبری مشترکش با وزیر دفاع قبرس گفت: «جهاد اسلامی نیروی نیابتی خشن [حکومت] ایران در غزه است. رهبری این گروه از ایران بازدید می‌کند و به‌طور مرتب با رهبران [حکومت] ایران ملاقات دارد.»

گانتز همچنین تاکید کرد که دولت اسرائیل تمام تهدیدها علیه شهروندهایش را تحت نظر دارد و از خان یونس، واقع در جنوب نوار غزه، تا تهران از هیچ تهدیدی غافل نیست. او گفت دولت اسرائیل به‌منظور خنثی‌ کردن تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران، که مخل امنیت و ثبات منطقه به‌حساب می‌آید، همکاری‌هایی راهبردی با شرکای خود تعریف کرده است.

گانتز همچنین در مورد موشک‌پرانی‌های جهاد اسلامی گفت: «بی‌اعتنایی آنها به جان انسان‌ها غم‌انگیر بود، چون پرتاب‌های موشکی ناموفق آنها به کشته شدن کودکان فلسطینی در نوار غزه منجر شد.»

وزیر دفاع اسرائیل در نهایت اعلام کرد این دست خشونت‌ها تنها زمانی از بین می‌رود که اسرائیل و اعراب به راه‌حلی سیاسی دست یابند و بتوان بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷، موفق به تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین شد. گانتز از رهبران اسرائیل و فلسطین و همچنین از جامعه بین‌المللی خواست تا «تلاش‌های دیپلماتیک» به‌منظور از سرگیری مذاکرات مربوط به «راه‌حل دو کشور» را آغاز کنند.