اعتراض انجمن‌های سلامت روان به طرح صدور مجوز مشاوره به حوزه‌های علمیه

این طرح امضای ۶۹ نفر از نمایندگان مجلس را دارد

شش انجمن حوزه سلامت روان در نامه خود تاکید کردند که «حیطه‌ فعالیت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در زمینه‌ صدور پروانه‌ فعالیت حرفه‌ای به روانشناسان و مشاوران حیطه‌ای مستقل از فعالیت‌های ترویجی، آموزشی، تبلیغی و مشاوره‌ای مذهبی و اسلامی روحانیت و حوزه‌های علمیه» است- ATTA KENARE / AFP

روسای شش انجمن حوزه سلامت روان در ایران طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن اعتراض و اعلام مخالفت با طرح مجلس برای «واگذاری صلاحیت صدور مجوز مشاوره به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه»، خواستار خارج شدن این طرح از دستور کار مجلس شدند.

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی دو ماه پیش طرحی به نام «اصلاح ماده یک قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور» را اعلام وصول کرد که بر اساس آن، صدور مجوز مراکز روانشناسی و مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی «به‌صورت مستقل در اختیار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور» قرار خواهد گرفت.

این طرح که امضای ۶۹ نفر از نمایندگان مجلس را دارد، پیشتر مورد اعتراض سازمان نظام روانشناسی، انجمن روانشناسی ایران و شماری از محافل و انجمن‌های علمی ایران قرار گرفته است.

این در حالی است که تاکنون صدور مجوز و پروانه حرفه‌ای برای فعالیت حرفه‌ای روانشناسی و مراکز مشاوره بر عهده سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران بوده است.

روسای شش انجمن حوزه سلامت روان در نامه خود با اعتراض به طرح مجلس، تاکید کردند که براساس این طرح، «مرجع صدور مجوز فعالیت مشاوره‌ای و مراکز مشاوره بر اساس مبانی و ارزش‌های اسلامی، مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه‌ کشور» خواهند بود.

شش انجمن حوزه سلامت روان در نامه خود تاکید کردند که «حیطه‌ فعالیت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در زمینه‌ صدور پروانه‌ فعالیت حرفه‌ای به روانشناسان و مشاوران حیطه‌ای مستقل از فعالیت‌های ترویجی، آموزشی، تبلیغی و مشاوره‌ای مذهبی و اسلامی روحانیت و حوزه‌های علمیه» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نامه به امضای حمید پورشریفی، رئیس انجمن روانشناسی سلامت ایران، سامان توکلی، رئیس انجمن علمی روان‌درمانی ایران، رضا زمانی، رئیس انجمن روانشناسی ایران، مجید صادقی، رئیس انجمن علمی روان‌پزشکان ایران، جواد محمودی قرایی، رئیس انجمن روان‌پزشکی کودک و نوجوان ایران، و احمدعلی نوربالا، رئیس انجمن علمی پزشکی روان‌تنی ایران، رسیده است.

در این نامه آمده است که به‌دلیل «سوءبرداشت‌ها و تبعات منفی» که تبصره‌ پیشنهادی در طرح مجلس ایجاد خواهد کرد، ما «مخالفت خود را با این طرح و اضافه شدن تبصره‌ مذکور به قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره‌ جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنیم و تقاضای خارج شدن آن از دستور کار مجلس» را داریم.

در متن طرح ارائه‌شده از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آن‌ها ادعا کرده‌اند که چون در ۲۵ استان ایران رشته مشاوره اسلامی در حوزه‌های علمیه دایر شده است، باید «صلاحیت اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی، به‌صورت مستقل در اختیار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه» قرار گیرد.

اما شش انجمن حوزه سلامت روان در نامه اعتراضی خود تاکید کردند که مراکز دانشگاهی مختلفی در ایران به آموزش و تربیت روانشناسان در گرایش‌های مختلف و با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و معنوی و مذهبی کشور می‌پردازند، اما همه دانش‌آموختگان این رشته‌ها، باید «پروانه‌ فعالیت حرفه‌ای خود را از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره» دریافت کنند.

روسای انجمن‌های حوزه سلامت روان تاکید کردند که «صدور پروانه‌ فعالیت در زمینه‌ روانشناسی و مشاوره‌ روانشناسی فرایندی جدای از آموزش» آن است و صرف وجود دوره‌های آموزشی چنین رشته‌ای در یک سازمان یا موسسه‌ به معنای آن نیست که این سازمان‌ یا موسسه، اجازه «صدور پروانه‌ فعالیت حرفه‌ای» نیز داشته باشد.

پیش از این نیز انجمن روانشناسی ایران با انتشار نامه‌ای، ضمن اعتراض به طرح مجلس برای «استقلال مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی»، تاکید کرده بود که «جدا بودن مرکز آموزشی از سازمانی که مجوز فعالیت را صادر می‌کند، مبنای علمی و جهانی داشته و بر صحت و دقت امر» می‌افزاید.

این انجمن افزود که روانشناسی و مشاوره، به‌عنوان یک علم از اصول و فنونی برخوردار است و سازمان حرفه‌ای، برای صیانت از حقوق مراجعان، لازم است.

انجمن روانشناسی ایران با اشاره به اینکه طرح مجلس بر اساس «جداسازی دینی و غیردینی» و «غیرمقبول دانستن دانشگاه‌ها» تدوین شده است، تاکید کرد که طرح «استقلال مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در اعطای مجوز مشاوره» پیامدهای سیاسی و اجتماعی منفی‌‌ای را در ابعاد وسیع به‌دنبال خواهد داشت.

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی، نیز در واکنش به طرح مجلس برای واگذاری صلاحیت صدور مجوز مشاوره به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، گفت که این طرح «غیرکارشناسی تفرقه‌افکنانه» باید از دستور کار مجلس خارج شود.