بیشتر آمریکایی‌ها با انتخاب ‌رئیس‌جمهوری با رای مردم موافق‌اند

براساس یک نظرسنجی جدید، ۶۳ درصد مردم آمریکا از لغو مجمع گزینندگان حمایت می‌کنند

رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده با رای مستقیم مردم انتخاب نمی‌شود و آرای مجمع گزینندگان تعیین می‌کند که چه کسی رئیس‌جمهوری است‌ـ SCOTT OLSON/GETTY IMAGES VIA AFP

حمایت از لغو مجمع گزینندگان (کالج الکترال) و حرکت به سوی انتخاب رئیس‌جمهوری با رای مردم در ایالات‌ متحده افزایش یافته است، زیرا آمریکا‌یی‌ها همچنان از جهت‌گیری‌های سیاسی اعضای مجمع گزینندگان نگران‌اند و بیش از هر زمان دیگری با لغو این مجمع موافق‌اند.

نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات پیو (PEW) که هفته گذشته منتشر شد حاکی از آن است که ۶۳ درصد آمریکایی‌ها با انتخاب رئیس‌جمهوری از طریق سیستم رای مردمی موافق‌اند. این بالاترین عددی است که تاکنون ثبت شده است. پیش از این در سال ۲۰۱۲، نیز ۶۲ درصد مردم چنین نظری را اعلام کرده بودند.

از سوی دیگر، حمایت از مجمع گزینندگان نیز با ۳۵ درصد به کمترین میزان رسیده است. نارضایتی از مجمع گزینندگان در پایگاه‌های رای‌دهندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات وجود دارد اما در این میان، درصد دموکرات‌ها بیشتر است زیرا ۸۰ درصد آنان خواهان انتخاب رئیس‌جمهوری از طریق رای مردم‌اند درحالی‌که این عدد در میان جمهوری‌خواهان به ۴۲ درصد می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نظرسنجی در بازه زمانی ۲۷ ژوئن تا ۴ ژوییه ۲۰۲۲ در میان شش هزار و ۱۷۴ بزرگسال آمریکایی انجام شد.

جمهوری‌خواهان احتمال شکست دونالد ترامپ در انتخابات آتی را بعید نمی‌دانند. از سوی دیگر، دموکرات‌ها نیز هنوز خاطره شکست هیلاری کلینتون در مجمع گزینندگان ۲۰۱۶ را فراموش نکرده‌اند.

شواهد نشان می‌دهد که برخی از طرفداران هر دو حزب با حضور رهبری جدید بیشتر موافق‌اند.

شمار زیادی از دموکرات‌ها، که برخی از آنان نیز اعضای کنگره‌اند، در بیانیه‌های متعدد از «تغییر نسل» رهبران حمایت کرده‌‌اند و مطالبه آنان حذف رهبران سالمند از مجلس، سنا و کاخ سفید است. انتقاد اصلی آنان به عملکرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی، آمریکا است. 

در مورد جمهوری‌خواهان، وضعیت کمی متفاوت است، زیرا دونالد ترامپ همچنان در نظرسنجی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد با این حال بسیاری درباره او نیز می‌گویند که باید کناره‌گیری کند و اجازه دهد فرد دیگری برای ریاست‌جمهوری نامزد شود.

لغو مجمع گزینندگان مشروط به تغییر قانون اساسی ایالات‌ متحده است. سنا در حال حاضر در حال بحث در مورد تغییر روند شمارش آرای مجمع گزینندگان است به این امید که روند تشریفاتی را تحکیم بخشد و از وضعیتی مانند آنچه در سال ۲۰۲۱ رخ داد و ترامپ نتایج انتخابات را به چالش کشید، پیشگیری کند.

رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده با رای مستقیم مردم انتخاب نمی‌شود و آرای مجمع گزینندگان تعیین می‌کند که چه کسی رئیس‌جمهوری است. در واقع، با وجود رای مردم، نامزد پیروز همیشه کسی نیست که بیشترین رای را آورده‌ است و نامزدها برای به دست آوردن آرای مجمع گزینندگان با هم رقابت می‌کنند. تعداد آرای هر ایالت نیز با جمعیت آن ارتباط مستقیم دارد اما مجموع آن ۵۳۸ رای است و نامزد پیروز باید دست‌کم ۲۷۰ رای کسب کند.

بیشتر از جهان