پلوسی: چین یکی از آزادترین جوامع جهان است

پلوسی ضمن دفاع از سیاست موسوم به «چین واحد» گفت رئيس‌جمهوری این کشور مثل یک «قلدر ترسیده» عمل می‌کند

پلوسی عالی‌ترین مقام آمریکایی است که طی ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده است. - Richard A. Brooks / AFP

یک هفته بعد از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، واکنش‌ها و اظهارنظرها به سفر او ادامه دارد. پلوسی روز سه‌شنبه از برنامه سفرش دفاع کرد و گفت رئیس‌جمهور چین مثل «قلدر ترسیده» عمل می‌کند. با این حال او در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش، جامعه چین را یکی از «آزاد‌ترین جوامع جهان» خواند و گفت از سیاست موسوم به «چین واحد» هم دفاع می‌کند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه ان‌بی‌سی که از او پرسید آیا سفر او به تایوان، ارزشش را داشت گفت: «قطعا، بدون تردید.»

نانسی پلوسی در ادامه صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «من به عنوان رئيس‌ مجلس نمایندگان آمریکا و در راس یک هیات برجسته به تایوان رفتم. از حمایت‌های زیادی هم در هر دو حزب برخوردارم. در آنجا نیز استقبال بسیاری خوبی از ما شد. هزاران نفر برای استقبال به خیابان‌ها آمدند.»

به‌گفته پلوسی، سفر او به تایوان موضوع خیلی خاصی نیست و اوایل امسال هم گروهی از سناتورهای آمریکایی از جمله، باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، به تایوان رفتند.

هفته گذشته، ۲۶ نماینده جمهوری‌خواه سنا آمریکا، با انتشار یک بیانیه‌ مشترک از سفر نانسی پلوسی به تایوان دفاع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سناتورهای جمهوری‌خواه در بیانیه مشترک خود، ضمن اشاره به سیاست موسوم به «چین واحد» نوشتند چند دهه است که اعضای کنگره آمریکا، از جمله روسای قبلی مجلس، به تایوان سفر کرده‌اند.

به نوشته سناتورهای جمهوری‌خواه، سفر نمایندگان و قانون‌گذاران آمریکایی به تایوان، با سیاست «چین واحد» ایالات متحده منافاتی ندارد.

سفر هفته پیش نانسی پلوسی به تایوان، با واکنش‌های گسترده و نظامی ارتش چین در «تنگه تایوان» مواجه شد.

یک روز پس از سفر پلوسی به تایوان و همزمان با ورود او به ژاپن، ارتش چین در جریان رزمایش بزرگ خود در «تنگه تایوان» چندین موشک شلیک کرد.

به گفته مقام‌های نظامی ژاپن، پنج موشک بالستیک چین، برای نخستین بار همزمان با سفر پلوسی به توکیو، در آب‌های منطقه انحصاری-اقتصادی ژاپن فرود آمد.

پلوسی عالی‌ترین مقام آمریکایی است که طی ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده است. چین تایوان را بخشی از قلمرو سرزمینی خود می‌داند و سفر پلوسی به تایوان را دخالت در امور داخلی خود توصیف کرد.

بیشتر از جهان