طرح جدید اتحادیه اروپا: ۱۵ درصد کاهش مصرف گاز

اتحادیه اروپا سخت می‌کوشد اتکای خود به روسیه را کاهش دهد

اتحادیه اروپا با اعلام طرح تازه‌ای، از کشورهای عضو این بلوک خواست که استفاده از گاز طبیعی را ۱۵ درصد کاهش دهند تا برای قطع احتمالی عرضه این منبع انرژی از سوی روسیه آماده باشند.

این طرح دو هفته پیش تایید شده است، اما روز دوشنبه، ۸ اوت ۲۰۲۲ (۱۷ مرداد)، در چارچوب یکی از بخشنامه‌های شورای اروپا منتشر شد و قرار است از روز سه‌شنبه به مدت یک سال اجرایی شود. 

در متن بخشنامه می‌خوانیم: «با توجه به اینکه تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین خطر بلافصلی متوجه امنیت منابع گازی کرده است، این بخشنامه باید فورا اجرایی شود.»

طبق این طرح، کشورهای اتحادیه اروپا قرار است هر ‌چه در توان دارند، انجام دهند تا از یکم اوت تا ۳۱ مارس، مصرف گاز خود را داوطلبانه کاهش دهند. مصرف در این دوره باید ۱۵ درصد پایین‌تر از میانگین همین دوره در پنج سال گذشته باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کمیسیون اروپا، برای رسیدن به این هدف، باید در طول هفت ماه آینده شاهد ۴۵ میلیارد متر مکعب کاهش استفاده از گاز باشیم و آلمان به تنهایی باید حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی کند. حدود ۴۰ درصد از کل گازی که اتحادیه اروپا از روسیه وارد می‌کند، به آلمان می‌رسد.

برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به شدت به واردات گاز از روسیه متکی‌اند، از جمله مجارستان، که رهبری آن نیز همدلی آشکاری با مسکو دارد، خواهان مستثنی شدن از این قوانین جدید شده‌‌اند. 

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، هفته گذشته هشدار داد که اروپا باید آماده «بدترین موقعیت»‌ در پیوند با تامین گاز از روسیه باشد.

در پی حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، اتحادیه اروپا تحریم‌های متعددی متوجه مسکو کرده است، اما گاز طبیعی این بزرگ‌ترین کشور جهان را هنوز تحریم نکرده است. اما روسیه در اقدامی که به نظر تلافی‌جویانه می‌رسد، پیشدستی کرده است و در ماه‌های گذشته، صادرات گاز به اروپایی‌ها را به شدت کاهش داده است. کمیسیون اروپا حالا می‌خواهد نشان دهد که برای قطع کلی گاز نیز آماده است.

بیشتر از جهان