وزارت بهداشت: برای آبله میمونی واکسن نخریدیم، ضرورتی ندارد

بهزاد امیری: برای اربعین در مبادی ورودی رسمی مرزهای کشور آماده‌ایم

این مسئول وزارت بهداشت در حالی از عدم ضرورت خرید واکسن آبله میمونی خبر می‌دهد که کشورهایی چون بریتانیا و کانادا خرید و همچنین تزریق این واکسن را آغاز کرده‌اند- FRANCOIS LO PRESTI / AFP

بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، با اشاره به اعلام وضعیت اضطراری بهداشتی بین‌المللی برای بیماری آبله میمونی از سوی رئیس سازمان جهانی بهداشت، در رابطه با واکسن این بیماری گفت: «صرف نظر از امکان تهیه و عرضه واکسن، طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، بر اساس ارزیابی منافع و معایب، در حال حاضر واکسیناسیون عمومی و گسترده برعلیه بیماری آبله میمونی ضرورتی ندارد و توصیه نمی‌شود. بیماری آبله میمون را می‌توان با اقدامات بهداشت عمومی از جمله شناسایی و تشخیص زودهنگام موارد بیماری، ردیابی تماس، ایزولاسیون و قرنطینه، مراقبت و درمان بیماران کنترل کرد.»

امیری با اشاره به اینکه تا به امروز هیچ مورد از ابتلا به این بیماری در ایران شناسایی نشده است، در مورد خرید واکسن گفت: «در کمیته کشوری ما هم این موضوع مورد تاکید قرار گرفته که اگر مورد نیازی وجود داشت اقدامات لازم جهت خریداری و تهیه واکسن آبله میمونی به صورت محدود به عمل آید.»

این مقام مسئول وزارت بهداشت در حالی از عدم ضرورت خرید واکسن آبله میمونی خبر می‌دهد که کشورهایی چون بریتانیا و کانادا خرید و همچنین تزریق این واکسن را آغاز کرده‌اند. پیش از این جمهوری اسلامی برای مقابله با ویروس کرونا نیز عملکرد قابل قبولی از خود ارائه نداد و تعلل وزارت بهداشت، دولت و حاکمیت برای واردات واکسن باعث به وقوع موج‌های جدید کرونا در ایران شد و جان هزاران انسان در پی این تصمیمات از دست رفت.

بر اساس گزارش‌ها واکسن‌های آبله تا ۸۵ درصد در برابر پیشگیری از آبله میمونی موثرند.

وزیر بهداشت بریتانیا اعلام کرده که این کشور کار انبار کردن واکسن آبله را آغاز کرده است. از سوی دیگر سازمان بهداشت عمومی اتاوا کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «OPH واکسن‌هایی را برای کمک به محافظت از افرادی که با مبتلایان به آبله میمون در تماس بوده‌اند، ارائه و تجویز می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهزاد امیری در مورد نزدیکی مراسم اربعین و احتمال ورود این بیماری به ایران با حضور افراد در این مراسم اعلام کرد: «در مبادی ورودی رسمی مرزهای کشور پایگاه مراقبت بهداشت مرزی داریم که در آنها کارشناسان بهداشت حضور دارند که آموزش‌های لازم را دیده‌اند. این کارشناسان ضمن آموزش و اطلاع رسانی به مسافرین و زائرین، افراد مشکوک به آبله میمونی را شناسایی کرده و اگر مورد محتمل بود، نمونه‌گیری برای بررسی آزمایشگاهی انجام می‌دهند و اقدامات مراقبتی لازم را در این خصوص به عمل می‌آورند.»

بیماری آبله میمونی تا به امروز در هفتاد کشور دنیا شناسایی شده است. در موج اخیر فراگیری این ویروس که از ماه می ۲۰۲۲ آغاز شده است، ۱۴ هزار و ۵۱۱ مورد مبتلا شناسایی شده‌ است. در ایران نیز تا به امروز در دوره‌های زمانی مختلف چندین مورد مشکوک شناسایی شده‌اند اما مسئولان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی با بررسی و انجام آزمایش‌ها بر روی این افراد مدعی شده‌اند که این افراد به ویروس آبله میمونی مبتلا نبوده‌اند.

آبله میمونی اولین بار در سال ۱۹۵۸ در دو گروه از میمون‌های یک مرکز تحقیقاتی گزارش شد و اولین گزارش شیوع انسانی آن به عنوان یک بیماری زونوتیک حدود ۵۲ سال پیش در جمهوری کنگو صورت گرفت و بعد از آن فقط در برخی از کشور‌های آفریقایی گزارش شد.

سازمان بهداشت اعلام کرده است که اگر آبله میمونی به گروه‌های آسیب‌پذیرتر سرایت کند، می‌تواند تاثیر بیشتری بر سلامتی بگذارد، زیرا خطر ابتلا به بیماری‌های شدید و مرگ و میر در افراد دارای نقص ایمنی، مانند افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی که تحت درمان ضعیف هستند، بیشتر است.