آمریکا شیوع آبله میمون را «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی» اعلام کرد

اعلام این وضعیت به این شهرها و ایالت‌ها اجازه می‌دهد تا بودجه و منابع خود را به مقابله با شیوع این بیماری اختصاص دهند

آبله‌میمون می‌تواند هر‌کسی را مبتلا کند،اما اغلب موارد ابتلا در آمریکا در مردان همجنسگرا است-MARIO TAMA / Getty Images via AFP

دولت آمریکا روز پنجشنبه وضعیت شیوع آبله میمون در سراسر ایالات متحده را «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی» اعلام کرد که به معنای افزایش اقدامات با موارد ابتلا به این ویروس در سراسر آمریکاست.

پیش از این دولت جو بایدن با انتقاداتی درباره نحوه برخورد با شیوع این ویروس مواجه شده بود و شماری از کارشناسان بهداشت و درمان از دولت خواسته بودند که بدون درنگ در ارتباط با ویروس آبله میمون «وضعیت اضطراری ملی» اعلام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این تعدادی از شهرها و ایالت‌های آمریکا، از جمله نیویورک، سانفرانسیسکو، کالیفرنیا، ایلینویز، در مورد آبله میمون «وضعیت اضطراری» اعلام کرده‌ بودند. اعلام این وضعیت به این شهرها و ایالت‌ها اجازه می‌دهد تا بودجه و منابع خود را به مقابله با شیوع این بیماری اختصاص دهند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا،  نیز روز سه‌شنبه رابرت فنتون را به عنوان هماهنگ کننده کاخ سفید برای بیماری آبله میمون معرفی کرد.

اولین مورد از ابتلا به آبله میمون در اواسط ماه مه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، شناسایی شد. اما اکنون و با گذشت دو ماه نیم شمار افراد مبتلا به این ویروس به بیش از شش هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است. مواردی از ابتلا به آن در همه ایالت‌های آمریکا به جز دو ایالت مونتانا و وایومینگ شناسایی شده است.

اقدام دولت آمریکا در اعلام «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی» در مورد آبله میمون پس از آن صورت گرفت که سازمان بهداشت جهانی ماه گذشته با هشدار نسبت به گسترش آبله میمون در کشورها و مناطق گسترده‌تری از جهان، درباره این ویروس وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد.

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، روز اول مرداد ماه، در پی گسترش آبله میمون به ۷۵ کشور و اختلاف نظر کارشناسان کمیته اضطراری این سازمان، با مسئولیت خود نسبت شیوع آبله میمون را «وضعیت اضطراری جهانی» اعلام کرد.

آبله میمون، یک بیماری نادر استوایی است که در آفریقا از طریق حیوانات وحشی شیوع پیدا می‌کند، اما امسال به‌ طور غیرمنتظره‌ای به مناطق دیگر جهان سرایت کرد.

آبله میمون می‌تواند هر کسی را مبتلا کند، اما به نوشته سی‌ان‌ان اغلب موارد ابتلا در ایالات متحده در میان مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، از جمله مردان همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و افراد تراجنسیتی، مشاهده شده است.

کارشناسان بهداشت و درمان تاکید کردند که برای ابتلا به ویروس آبله میمون تماس نزدیک با فرد آلوده لازم است.

این بیماری یک عفونت ویروسی به‌ نسبت خفیف با دوره نهفتگی بین شش تا ۱۶ روز است و بیمار در مراحل اولیه به تب، سردرد، تورم، کمردرد، درد عضلانی و ضعف عمومی دچار می‌شود.

با پایان یافتن تب، فرد برآمدگی پوستی را مشاهده می‌کند که در آن بثور پوستی در کل صورت و به دنبال آن بقیه بدن، معمولا کف دست‌ها و کف پا پخش می‌شود.

تعدادی از کشورها از جمله آمریکا از ماه گذشته واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و افراد در معرض ابتلا به آبله میمون را آغاز کرده‌اند.

بیشتر از جهان