یک شهروند عربستان سعودی که موفق به پرورش یک میوه کمیاب شد، اسرارش را فاش می‌کند

پرورش «میوه اژدها» در جازان دشوار نیست. زمانی که قلمه‌ها آماده شوند، به‌راحتی کاشته می‌شوند و با آب‌وهوای منطقه هم سازگار است

پیتایا به خاطر شکل میوه‌اش، که شبیه به چشمان اژدها در افسانه‌های آسیای است به این نام شناخته می‌شود - RAYMOND ROIG / AFP

پیتایا، یا به فارسی «میوه اژدها»، یکی از میوه‌های بومی کشورهای آسیای شرقی و مکزیک است. در اسرائیل هم برخی از انواع این میوه کشت می‌شود. میوه به‌نسب گرانی هم است. حالا یک شهروند سعودی در منطقه جازان، جنوب غربی عربستان سعودی، توانسته این میوه را در آب‌وهوای عربستان هم پرورش دهد و محصولات خوبی به دست بیاورد. او قصد دارد تجربه‌اش را با سایر باغ‌داران محلی هم به‌اشتراک بگذارد.

محمد باشی به شبکه خبری العربیه گفت میوه درخت «پیتایا» به خاطر شکل میوه‌اش، که شبیه به چشمان اژدها، در افسانه‌های آسیای است، در کشورهای آسیایی به این نام شناخته می‌شود. خود درخت پیتایا، یکی از انواع کاکتوس است.

شبکه خبری العربیه به‌نقل از این باغ‌دار محلی منطقه جازان نوشت او نهال درخت پیتایا را از اندونزی وارد و آن را کاشت و دو سال از آن مراقبت کرد تا در نهایت میوه داد.

به‌گفته محمد باشی، «میوه اژدها» از میوه‌های کمیاب در عربستان سعودی است و تنها در تعداد محدودی کاشت می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد باشی، در بخشی دیگری از گفت‌وگو خود با العربیه گفت رنگ قرمز این میوه و ارزش غذایی که دارد باعث شد او به‌فکر کاشت و پرورش «میوه اژدها» در عربستان سعودی بیفتد.

به‌گفته این کشاورز محلی در جازان، کشت و پرورش «میوه اژدها» در جازان دشوار نیست. زمانی که قلمه‌ها آماده شوند، به‌راحتی کاشته می‌شوند و با آب‌وهوای منطقه هم سازگارند.

درخت پیتایا، پنج یا شش بار در سال میوه می‌دهد و میوه‌هایش هم رنگ‌های مختلفی دارند. هر رنگ، طعم خاص خودش را دارد، اما همگی بسیار آب‌دارند است.

به‌گفته محمد باشی، به این درخت «ملکه شب‌ها» هم می‌گویند چرا که شکوفه‌های درخت پیتایا اوایل شب باز می‌شوند.

این کشاورز محلی در ادامه گفت‌وگویش با العربیه گفت اصلا انتظار نداشت کار کشت و پرورش درخت پیتایا در منطقه جازان صددرصد جواب بدهد. اما بعد که درختان محصول دادند، سود خوبی برای او داشت و می‌شود تجربه‌اش را در اختیار سایر کشاورزان و باغ‌داران جزان قرار دهد. به‌گفته محمد باشی، چون میوه گرانی هم است، بازدهی اقتصادی خوبی دارد.

بیشتر از زندگی