انفجار در نزدیکی مراسم عزاداری شیعیان در کابل حدود ۲۰ کشته به جا گذاشت

شاخه خراسان داعش مسئولیت این انفجار را پذیرفت

طالبان کشته شدن هشت تن و زخمی شدن ۱۸ تن در این حمله را تایید کردند- عکس از AFP/Wakil Kohsar

انفجار در منطقه سرکاریز کابل که بعدازظهر جمعه، چهاردهم مرداد، در نزدیکی مسجد امام باقر رخ داد، تلفاتی به جا گذاشته است.

در مورد تعداد تلفات این انفجار اطلاعات متفاوتی منتشر شده است. در حالی که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، تعداد قربانیان را هشت و تعداد زخمی‌ها را ۱۸ تن اعلام کرده است، منابعی در کابل از مرگ احتمالی ۲۰ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۱ تن خبر می‌دهند. به گفته این منابع، برخی از قربانیان و زخمی‌ها زنان و کودکان‌اند.

طالبان می‌گویند که این حادثه ناشی از انفجار مواد منفجره‌ای است که در یک فرغون جاسازی شده بود.

شاخه خراسان داعش ساعاتی بعد از این حمله، با انتشار اطلاعیه‌ای، مسئولیت این انفجار را پذیرفت.

مراسم عاشورا در کابل هرساله هدف حملات تروریستی قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر، تروریست‌ها چندین بار به عزاداران عاشورا حمله کرده و ده‌ها تن از آنان را کشته‌اند. پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، شماری از گروه‌های مردمی مسئولیت تامین امنیت مراسم عاشورا را بر عهده می‌گرفتند و وزارت کشور و وزارت امنیت ملی حکومت پیشین برای تامین امنیت مراسم عاشورا، میان نیروهای مردمی در غرب کابل سلاح توزیع می‌کردند؛ اما اکنون طالبان به هیچ‌کس جز افراد خود، اجازه نمی‌دهند سلاح داشته باشد. داشتن اسلحه در رژیم طالبان جرم بزرگی است و احتمال دارد فرد مسلح زندانی و شکنجه و کشته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کابل در این هفته درگیری دیگری میان گروهی از مهاجمان و طالبان در منطقه کارته سخی در غرب کابل را نیز شاهد بود. نیروهای طالبان با منفجر کردن ساختمانی که گفته می‌شد مهاجمان آنجا پناه گرفته‌اند، به درگیری چندساعته میان مهاجمان و افراد خود پایان دادند و اعلام کردند که گروهی از اعضای داعش در آن ساختمان بودند و می‌خواستند مراسم عاشورا در کارته سخی را به هم زنند و به شیعیان حمله کنند. اما داعش در این مورد اطلاعیه‌ای منتشر نکرد.

پس از این رویداد، برخی گفتند که این درگیری میان خود اعضای طالبان بوده است.

طالبان به خبرنگاران اجازه نمی‌دهند به محل انفجار نزدیک شوند و گزارش تهیه کنند؛ از این رو در مورد انفجارها و حملات تهاجمی جزئیات چندانی در دست نیست.

بیشتر از جهان