اروپا خطاب به رهبران جمهوری اسلامی: از مطالبات «غیرواقع» دست بردارید و زودتر «تصمیم سیاسی» بگیرید

امیرعبداللهیان، محور مطالبات تیم مذاکره‌کننده ایران در وین را «تامین منافع اقتصادی»، «رعایت خطوط قرمز» و «حفظ توان و دانش و فناوری هسته‌ای» عنوان کرد

به‌ گفته سخنگوی کمیسیون اروپا، تهران و واشنگتن برای عبور از بن‌بست کنونی باید «تصمیم‌های سیاسی» بگیرند-REUTERS/Lisa Leutner

هم‌زمان با روز دوم گفت‌وگوهای احیای برجام در وین، مقام‌های اروپایی بار دیگر از حکومت ایران خواستند به طرح خواسته‌ها و مطالبات «غیرواقعی» در مذاکرات پایان دهد و تا زمان باقی است، در راستای بازگشت به تعهدات برجامی، یک «تصمیم سیاسی» مشخص اتخاذ کند.

درخواست حکومت ایران برای پایان دادن به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای دهه‌های گذشته این کشور، در زمره مسائلی است «خارج از برجام» ارزیابی می‌شود.

در مقابل، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه با حضور در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، محور مطالبات و خواسته‌‌های تیم مذاکره‌کننده ایران در وین را «تامین منافع اقتصادی»، «رعایت خطوط قرمز» و «حفظ توان و دانش و فناوری هسته‌ای» عنوان کرد.

عبداللهیان درباره اینکه منظورش از «رعایت خطوط قرمز» چیست، توضیح بیشتری نداد.

هم‌زمان، خبرگزاری رویترز شامگاه جمعه، ۱۴ مردادماه ۱۴۰۱، در گزارشی به‌نقل از پیتر سانو، سخنگوی کمیسیون اروپا، نوشت که در حال حاضر زمان برداشتن «آخرین گام» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ گفته سخنگوی کمیسیون اروپا، تهران و واشنگتن برای عبور از بن‌بست کنونی باید «تصمیم‌های سیاسی» بگیرند.

مقام‌های اروپایی در حالی بر اتخاذ هرچه زودتر «تصمیم‌های سیاسی» تاکید می‌کنند که خبرگزاری بلومبرگ بامداد جمعه در گزارشی به‌نقل از دو دیپلمات حاضر در وین نوشت که مواضع ایران و ایالات متحده، در مقایسه با دور پیشین مذاکرات در ماه مارس، دورتر شده است.

به‌ نوشته بلومبرگ، طی ماه‌های گذشته دست‌کم دو موضوع تازه مرتبط با برنامه اتمی حکومت ایران مطرح شد که چشم‌انداز دسترسی به توافق را مبهم و محدود کرد.

با این همه، طی روزهای گذاشته، گزارش‌های پرشماری منتشر شد مبنی بر اینکه حکومت ایران، دست‌کم از یکی از خواسته‌های اصلی خود یعنی «حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده» دست کشیده است. در همین ارتباط، یک مقام ارشد ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، با تایید ضمنی این خبر گفت که جمهوری اسلامی به آمریکا پیشنهاد داده است تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران «مرحله‌‌به‌مرحله» لغو شوند.

خبرگزاری بلومبرگ بامداد جمعه، در آستانه روز دوم مذاکرات وین، در گزارشی نوشت که هرچند طرح جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روی میز است، ممکن است ایران و آمریکا هر یک به دلایل جداگانه، نخواهند در این مقطع به توافق برسند.

به‌ نوشته بلومبرگ، دولت بایدن در آستانه برگزاری انتخابات کنگره در ماه نوامبر، مایل نیست بیشتر زیر فشار مخالفان توافق هسته‌ای با حکومت ایران قرار گیرد و حکومت ایران نیز می‌داند که اگر از دستاوردهای هسته‌ای سال‌های گذشته خود صرف‌نظر کند، قدرت «چانه‌زنی» برای مذاکرات سال‌های آینده را از دست خواهد داد.

در همین ارتباط، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز جمعه، در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم، تهدید کرد که این بار، مانند دفعات قبل نیست. به‌ گفته اسلامی، غرب «با کوچک‌ترین کوتاهی و لغزشی»، با اقدام متقابل جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، نیز روز جمعه بعد از گفت‌وگو با محمد باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد حکومت ایران، فضای گفت‌وگوها را «جدی» توصیف کرد و گفت دسترسی به توافق در این مقطع آسان نیست.

بیشتر از جهان