رویترز: عربستان و امارات برای افزایش عرضه نفت درصورت بحران زمستانی آماده‌اند

«این کشورها می‌توانند نفت تولیدی خود را به‌میزان قابل توجهی افزایش دهند، اما تنها درصورت بدترشدن بحران عرضه، این کار را می‌کنند»

عربستان سعودی، امارات و برخی دیگر از اعضای اوپک حدود دو تا ۲.۷ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید مازاد دارند- Ryad Kramdi/ AFP

خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابع مطلع، از آمادگی عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای «افزایش چشمگیر» تولید و صادرات نفتشان درصورت مواجهه جهان با بحران شدید منابع انرژی در فصل زمستان، خبر داد.

وقتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک پلاس) روز چهارشنبه، ۱۲ مردادماه، تصمیم گرفتند تولید نفت خود را تنها یک‌صدهزار بشکه در روز افزایش دهند، با اشاره نادری به ظرفیت تولید مازاد کشورهای عضو، به‌نوعی تابوشکنی کردند.

در بیانیه‌ای که این کشورها صادر کرده‌اند، به دردسترس بودن ظرفیت اضافی تولید به‌میزان «بسیار محدود» اشاره شده که باید برای زمان «اختلال شدید عرضه» ذخیره نگه داشته شود.

همان‌طور که امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، ماه گذشته در گفت‌وگو با جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، به آن اشاره کرده بود، بیانیه اوپک‌پلاس هم در نگاه اول به‌منزله تصدیق این موضوع است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی که به‌نوعی رهبران اوپک محسوب می‌شوند، تقریبا امکان زیادی برای افزایش تولید ندارند.

براساس گزارش اختصاصی خبرگزاری رویترز در روز پنجشنبه، ۱۳ مردادماه، سه منبع مطلع که به‌دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود، گفته‌اند عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌توانند میزان نفتی که به بازار جهانی عرضه می‌کنند را «به‌میزان قابل توجهی بیشتر» کنند، اما تنها درصورت بدترشدن بحران عرضه، این کار را انجام خواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از این منابع گفت: «با توجه به احتمال نبود گاز در اروپا در زمستان امسال و با سقف قیمتی بالقوه برای فروش نفت روسیه در سال جدید، نمی‌توانیم در این لحظه همه بشکه‌های نفت را روانه بازار کنیم.»

منابعی که با رویترز گفت‌وگو کرده‌اند، میزان افزایش ممکن عرضه نفت را اعلام نکردند، اما گفتند که عربستان سعودی، امارات متحده عربی و برخی دیگر از اعضای اوپک حدود دو تا ۲.۷ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید مازاد دارند.

به گفته یکی از منابع، «تنها زمانی که می‌توانیم ثابت کنیم ظرفیت مازاد بیشتری داریم، وقتی است که به یک بحران طولانی‌مدت برسیم» و در آن زمان، اعضای اوپک تولید خود را افزایش خواهند داد.

به گزارش رویترز، این موضوع ممکن است به‌زودی در فصل زمستان امسال رخ دهد، زیرا نشانه‌ای از هیچ‌گونه گشایش در بن‌بست سیاسی و اقتصادی بین روسیه و غرب بر سر حمله مسکو به اوکراین دیده نمی‌شود.

با حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه ۱۴۰۰)، قیمت گاز در اروپا تااندازه‌ای بی‌سابقه بالا رفت و قیمت جهانی نفت برنت نیز به بالاترین حد خود در ۱۴ سال گذشته رسید؛ درنتیجه، تورم نیز در کشورهای مختلف به بالاترین حد خود طی چند دهه گذشته رسیده است و بانک‌های مرکزی شروع به افزایش شدید نرخ‌های بهره کرده‌اند.

پس از سفر جو بایدن در ماه ژوئیه به عربستان سعودی در ماه ژوئیه، که یکی از اهداف آن تلاش برای دسترسی به نفت اضافی برای کاهش بحران بازارهای بین‌المللی انرژی بود، تحلیلگران حدس می‌زدند کشورهای عضو اوپک‌پلاس عرضه نفت خود را افزایش دهد.

بیشتر از اقتصاد