رئیسی: دشمن را زمین‌گیر کردیم

این ادعا زمانی مطرح می‌شود که ایران با بحران اقتصادی مواجه است و اجرای طرح حذف ارز ترجیحی از طرف دولت رئیسی از فروردین تاکنون سونامی گرانی و افزایش نرخ تورم را در ایران رقم زده است

در حالی که سیاست‌های دولت سیزدهم، میلیون‌ها ایرانی را با سونامی گرانی و اقتصاد ایران را با بحران مواجه کرده است، ابراهیم رئیسی گفت: «ما دشمن را زمین‌گیر کرده‌ایم و حمایت از نیروهای مقاومت از جمله گروه‌های فلسطینی سیاست قطعی و مسلم جمهوری اسلامی ایران است.»

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در دیدار با زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، گفت که تصور اسرائیل این بود که ‌با عادی‌سازی و برقراری روابط با کشورهای منطقه می‌تواند برای خود امنیت ایجاد کند، اما این اقدام‌ها به هیچ وجه برای اسرائیلی‌ها امنیت‌ساز نبوده و نخواهد بود.

رئیسی افزود که اسرائیلی‌ها شناخت و پیش‌بینی درستی از منطقه و آینده تحولات ندارند. او در ادامه گفت: «نه قراردادهای به‌اصطلاح صلح، بلکه طریق نورانی مقاومت توانسته دشمن را مستاصل و زمین‌گیر و حامیان رویکرد مقاومت در دنیا را امیدوار کند.»

رئیس‌جمهوری اسلامی همچنین گفت که حمایت از فلسطین و نیروهای مقاومت بزرگ‌ترین مانع در مقابل سیاست‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه است و افزود که حمایت از مسئله فلسطین سیاست قطعی و مسلم جمهوری اسلامی ایران است.

تاکید رئیسی بر حمایت از برخی از گروه‌های فلسطینی نزدیک به جمهوری اسلامی در حالی است که روزنامه دولتی ایران نیز روز دوشنبه ۱۰ مرداد، از «پاسخ مثبت ایران» به درخواست حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، برای ارسال سوخت و بنزین به لبنان خبر داد.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در مصاحبه با شبکه المیادین خواستار حل مشکل سوخت در لبنان از طریق واردات از ایران شد و اعلام کرد که به شرط موافقت دولت لبنان آماده «ارائه رایگان سوخت ایران به نیروگاه‌های برق لبنان» است.

روزنامه دولتی ایران از قول محمد صادق فضلی، دستیار وزیر خارجه ایران، نوشت: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید و صادرکنندگان انرژی در منطقه، برای کمک به مردم لبنان، در کنار آن‌ها ایستاده است.»

این مقام وزیر خارجه جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه تهران آمادگی دارد میزبان لبنانی‌ها برای گفت‌وگو در مورد تامین سوخت مورد نیاز لبنان باشد، گفت: «ما هرگز دوستان خود را در روزهای سخت تنها نخواهیم گذاشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادعای رئیسی درباره زمین‌گیر کردن دشمن و حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی از حزب‌الله لبنان و برخی گروه‌های فلسطینی، در حالی است که ایران خود با بحران اقتصادی مواجه است و اجرای طرح حذف ارز ترجیحی از طرف دولت رئیسی از فروردین تاکنون سونامی گرانی و افزایش نرخ تورم را در ایران رقم زده است.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، «تورم نقطه‌به‌نقطه» در تیر ماه ۱۴۰۱۷، برای خانوارهای کشور به ۵۴.۶ درصد رسید. این آمار نشان می‌دهد رکورد نرخ تورم ۲۶ ساله این شاخص اقتصادی در ایران شکسته شده است.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مواد غذایی نیز در تیرماه از ۸۷ درصد عبور کرد و علاوه بر این، بنابر گزارش مرکز آمار ایران، در ۱۰ استان ایران نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیرماه به بیش از ۹۰ درصد رسید و در استان‌های البرز و قزوین این شاخص به ۹۸ درصد افزایش یافت.

دیگر شاخص‌های اقتصادی نیز حکایت از بحران اقتصادی در ایران دارد. برای نمونه، تورم قیمت مسکن در تیر ماه ۱۴۰۱ نسبت به تیر ماه سال ۱۴۰۰ به ۴۵.۲ درصد رسید. میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در تیرماه، به حدود ۴۵ میلیون تومان رسید، در حالی‌که این قیمت یک ماه قبل، در خردادماه، ۴۱ میلیون تومان بود.

علاوه بر کارگران و معلمان که در چند ماه گذشته با اعتراض‌های خیابانی در ده‌ها شهر ایران علیه مقام‌های جمهوری اسلامی شعار سر دادند، دولت رئیسی با گذشت پنج ماه از سال ۱۴۰۱، هنوز حاضر به اجرای مصوبه افزایش سالانه حقوق بازنشستگان متوسط بگیر نشده است و بازنشستگان نیز بارها در تهران و دیگر شهرها  تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند.

این آمارها و اعتراض‌ها نشان می‌دهد که با وجود دست‌های گشاده مقام‌های جمهوری اسلامی در حمایت مالی از گروه‌های شبه‌نظامی لبنانی و فلسطینی و دیگر گروه‌های تحت حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق و یمن، تامین معیشت روزانه برای میلیون‌ها ایرانی بیش‌ازپیش دشوار شده است و نتیجه این سیاست‌ها زمین‌گیر شدن و سقوط میلیون‌ها ایرانی به زیر خط فقر است.