جنجال سفر آسیایی پلوسی؛ هشدار چین و انتقال ناوهای آمریکایی به نزدیکی تایوان

وزیر خارجه چین هشدار داد در صورتی که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کند، ارتش چین بیکار نخواهد نشست

نانسی پلوسی در سنگاپور با لی هسین لونگ، نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد - AFP

سفر آسیایی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز دوشنبه، اول اوت (دهم مرداد)، با ورود او به سنگاپور، آغاز شد. این سفر در شرایطی انجام می‌شود که توقف احتمالی پلوسی در تایوان به تنش میان ایالات متحده با چین دامن زده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، نانسی پلوسی در سنگاپور با لی هسین لونگ، نخست‌وزیر سنگاپور، حلیمه یاکوب، رئیس‌جمهوری این کشور، و سایر اعضای کابینه دیدار کرد. طرفین در این دیدارها، در مورد راه‌های تعمیق تعاملات اقتصادی با ایالات متحده، جنگ اوکراین، تنش‌های اطراف تایوان و سرزمین اصلی چین و تغییرات آب‌وهوایی مذاکره کردند.

نخست‌وزیر سنگاپور در این گفت‌وگوها، در کنایه‌ای آشکار به گزارش‌ها درباره احتمال سفر پلوسی به تایوان، بر اهمیت روابط پایدار آمریکا و چین برای صلح و امنیت منطقه تاکید کرد.

در همین حال، خبرگزاری نیکی گزارش داد که در آستانه سفر اعلام‌نشده و تاییدنشده رئیس مجلس نمایندگان مجلس آمریکا به تایوان، آمریکا ناوهای هواپیمابر و هواپیماهای بزرگ خود را به نزدیکی این جزیره منتقل کرده است. بر اساس این گزارش، ارتش آمریکا در آغاز با این سفر مخالف بود اما به نظر می‌رسد که اکنون برای فرود احتمالی هواپیمای پلوسی جا باز کرده است.

یکی از خبرنگاران شبکه محلی «تی‌وی‌بی‌اس» (TVBS) نیز به نقل از منابع خود مدعی شد که پلوسی سه‌شنبه شب به تایپه می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بحبوحه تنش‌ها بین پکن و واشنگتن، وزیر خارجه چین هشدار داد در صورتی که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کند، ارتش چین بیکار نخواهد نشست.

احتمال سفر نانسی پلوسی به تایوان در حالی مطرح می‌شود که او روز یکشنبه، ۳۱ ژوییه، هنگام اعلام برنامه سفر خود، به تایوان اشاره‌ای نکرد و در بیانیه‌ای گفت که قرار است از سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن دیدار کند. پس از نام نبردن از تایوان، انتقادها از اینکه پلوسی احتمالا برای امتیاز دادن به پکن سفر به این جزیره را کنار گذاشته است، بالا گرفت.

پلوسی قرار بود چند ماه پیش به تایوان برود اما پس از ابتلا به کرونا، سفر خود را لغو کرد. در هفته‌های اخیر، احتمال اینکه بازدید از تایوان هم بخشی از سفر آسیایی رئيس مجلس نمایندگان آمریکا باشد، به واهمه‌ها از واکنش چین دامن زد. چین این جزیره را بخشی از خاک خود می‌داند و دولت تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد.

اگر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان برود، عالی‌رتبه‌ترین مقام آمریکایی خواهد بود که از سال ۱۹۹۷ تاکنون به این منطقه رفته است. آخرین بار در آن سال بود که نیوت گینگریچ، رئیس محافظه‌کار مجلس نمایندگان در آن زمان، به تایوان سفر کرد. این در حالی است که روابط آمریکا و چین در وضعیت بسیار حساسی قرار دارد و آمریکا نگران است که شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در یک سال و نیم آینده سع کند علیه تایوان اقدام نظامی کند.

روزنامه فایننشال‌تایمز با انتشار گزارشی در تاریخ ۲۳ ژوییه ۲۰۲۲، از هشدار دولت چین به آمریکا خبر داد و نوشت علت این اقدام پکن برنامه پلوسی برای سفر به تایوان است. این روزنامه بریتانیایی در گزارش خود، از قول منابع آگاه، نوشت که هشدار جدید دولت چین به دولت آمریکا بسیار قوی‌تر از هشدارهای قبلی این دولت در ارتباط با سیاست‌ها و اقدام‌های آمریکا در قبال تایوان است. فایننشال‌تایمز از قول این افراد نوشت که هشدار دولت چین به زبانی بیان شده است که می‌توان آن را به اراده این دولت برای نشان دادن واکنش نظامی نیز تعبیر کرد.

دولت چین حضور نظامی‌ خود را در اطراف تایوان افزایش داد و می‌خواهد از این طریق، دولت تایوان را که طی یک روند دموکراتیک انتخاب شده است، زیر فشار قرار دهد. از طرفی، دولت تایوان نیز می‌گوید فقط جمعیت ۲۳ میلیونی این کشور می‌تواند مسیر و آینده خود را تعیین کند و در صورت حمله نظامی چین به کشورشان، از خود دفاع خواهند کرد.

ایالات متحده در سال ۱۹۷۹ روابط دیپلماتیک خود را از تایپه به پکن تغییر داد، اما روابط غیررسمی با تایوان را حفظ کرد. واشنگتن می‌گوید که در مورد وضعیت دو طرف هیچ موضعی اتخاذ نمی‌کند اما می‌خواهد اختلاف آن‌ها از طریق مسالمت‌آمیز حل شود.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مدت‌ها است که چین را در زمینه حقوق بشر به چالش می‌کشد و گفته می‌شود که سفر او به تایوان یک نقطه عطف مهم به شمار می‌رود. با این حال دولت بایدن تلاش کرده به پکن اطمینان دهد که دلیلی برای مقابله وجود ندارد و اگر چنین دیداری رخ دهد، نشان‌دهنده تغییری در سیاست ایالات متحده نیست.

بیشتر از جهان