کنعانی از احتمال دور دیگری از مذاکرات سخن گفت، اسلامی از توانایی ساخت بمب اتم

سخنگوی وزارت امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در یک روز، هم از احتمال بازگشت به میز مذاکره خبر دادند هم بر توانایی ساخت بمب هسته‌ای تاکید کردند

مقام‌های جمهوری اسلامی به مطرح کردن درخواست‌هایی خارج از برجام متهم شده‌اند - تصویر ترکیبی از خبرگزاری‌های داخلی 

در حالی که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید که «بعد از تبادل پیام‌ها در هفته‌های اخیر و بررسی‌ها روی متون پیشنهادی، این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مذاکرات احیای برجام به نتیجه‌ برسیم و احتمالا دور جدیدی از مذاکرات را شاهد باشیم»، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، بار دیگر به توانایی جمهوری اسلامی ایران برای ساخت بمب هسته‌ای اشاره کرد.

به گزارش انتخاب، ناصر کنعانی روز دوشنبه، دهم مرداد، در نشست هفتگی با خبرنگاران، درباره مذاکرات وین گفت: «طی روزهای اخیر، پیام‌هایی ردوبدل شد و بورل متنی را مبتنی بر مذاکرات گذشته، پیشنهاد داد. طرف‌ها این متن را دریافت کردند. ایران متن پیشنهادها را به دقت بررسی کرد و نظرات خود را ارائه داد و تحرک طرف‌های دیگر را هم شاهد بودیم.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش‌تر از ارائه پیشنهادی تازه برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های تهران و واشنگتن خبر داد و خواستار تعامل بیشتر طرفین به ویژه ایران برای حصول توافق شده بود. 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه، هفتم مردادماه، درباره بررسی پیش‌نویس پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این پیشنهاد عمدتا همان توافقی است که از ماه مارس روی میز بود و آمریکا برای پذیرش آن آماده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام پرایس، در این متن پیشنهادی، جزئیات دقیق لغو تحریم‌ها و اقدام‌های لازم برای احیای برجام تشریح شده‌اند اما جمهوری اسلامی ایران مانع دستیابی به توافق می‌شود.

با این حال، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تکرار ادعاهای پیشین، گفت که جمهوری اسلامی ایران روند مذاکره را برای رسیدن به توافق جامع، پایدار و تضمین‌کننده منافع اقتصادی ایران «منطقی و معقول» می‌داند.

کنعانی به نقش فرانسه در پیشبرد مذاکرات نیز اشاره کرد و درباره گفت‌‌وگوی رئیس‌جمهوری فرانسه با رئیس‌جمهوری ایران گفت: «طرف‌ فرانسوی برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها تلاش می‌کند. ما به عنوان ایران از هر ابتکاری که برای دستیابی به توافق کمک‌کننده باشد، استقبال کردیم و می‌کنیم و همواره واکنش مثبت نشان داده‌ایم.»

او با مطرح کردن این ادعا که «ایران همواره در مذاکرات حضور داشت و مبدع و منعطف بود»، تاکید کرد: «به نتیجه رسیدن مذاکرات کاملا به اراده طرف مقابل، مشخصا طرف آمریکایی، بستگی دارد که آمادگی خود را برای دستیابی به توافقی منطقی، معقول و پایدار نشان دهد و از طرح موضوع‌های غیرمرتبط خودداری کند.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هم پس از دریافت پیش‌نویس پیشنهادی بورل، در تماس تلفنی با او، مواضع پیشین ایران را تکرار کرده و گفته بود که «اگر آمریکا با واقع‌بینی در مسیر دستیابی به توافق گام بردارد، توافق خوب برای همه طرف‌ها قابل‌ دسترس است».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در شرایطی این ادعا را مطرح می‌کنند که طرف‌های آمریکایی و اروپایی‌ مقام‌های جمهوری اسلامی را به مطرح کردن درخواست‌هایی خارج از برجام متهم کرده‌اند. 

خبرگزاری رویترز شامگاه پنجشنبه به نقل از یک مقام دولتی فرانسه، نوشت که هنوز برای احیای توافق ‌هسته‌ای «برجام» فرصت هست اما توپ در زمین حکومت ایران است و آن‌ها باید تصمیم‌گیری کنند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری دانشجو، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، تاکید کرد که ایران در حال پیشبرد برنامه‌های خود است و «راه و رسم آن را یافته است». اسلامی با تایید گفته‌های پیشین خود درباره توانایی ایران برای ساخت بمب اتم، افزود: «همان‌طور که آقای خرازی مطرح کردند، ایران توان فنی ساخت بمب اتمی را دارد، ولی چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست.»

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره شرایط بازگشت به برجام گفت: «اگر در طرف مقابل برای بازگشت به برجام اراده‌ای وجود دارد، نباید چنین اتهام‌های واهی را که پرونده آن بسته شده است، مطرح کند و اگر نمی‌خواهد به برجام بازگردد، وقت طرفین را نگیرد.»

او درباره خاموش کردن دوربین‌های آژانس گفت: «این برای ایران قابل قبول نیست که با اتهام‌های واهی ایران را تحت فشار قرار دهند. از این رو تصمیم گرفته شد تا تمام دوربین‌های برجامی خاموش شوند تا طرف مقابل متوجه شود که آن اتهام‌های واهی را نباید مجدد مطرح کند، زیرا پرونده آن سال‌ها قبل بسته شده است.»

جمهوری اسلامی ایران از اواسط  خرداد ۱۴۰۱ و در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه خود به‌ دلیل همکاری‌ نکردن با آژانس، تعداد زیادی از دوربین‌های نظارتی این نهاد بین‌المللی در تاسیسات هسته‌ای ایران را خاموش کرد؛ اقدامی که با انتقادهای بین‌المللی زیادی مواجه شد. 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه، چهارم مرداد،‌ تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی‌ بر خاموش نگه‌ داشتن دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «به‌شدت تاسف‌آور» و عامل عمیق‌تر شدن بحران هسته‌ای و پیچیده‌تر شدن چالش‌های موجود در مسیر توافق برای احیای برجام دانست.