تمرکز داعش بر افغانستان با هدف احیای «خلافت کبیر»

داعش خراسان با پرداخت دستمزدهای بالا افراد زیادی را در افغانستان جذب کرده است

داعش در تلاش است مناطق از دست‌رفته خود در شرق افغانستان را دوباره به چنگ آورد-Sahel ARMAN / AFP

دبیرکل سازمان ملل متحد در پانزدهمین گزارش خود که روز شنبه، ۸ مرداد (۳۰ ژوییه)، منتشر شد، درباره گسترش فعالیت داعش در نقاط مختلف جهان و به‌ویژه افغانستان هشدار داد و اعلام کرد که داعش با هدف برپایی «خلافت کبیر»، فعالیت خود را در افغانستان گسترش داده است.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد که روزنامه «اکونومیک تایمز» آن را منتشر کرد، آمده است که تلاش‌های داعش امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کند و در برنامه داعش، افغانستان به عنوان یک محور مهم در نظر گرفته شده است که می‌تواند از آن برای برپایی خلافت کبیر استفاده کند.

بر اساس این گزارش، «مشخص نیست که آیا داعش می‌تواند کنترل مناطق ازدست‌رفته خود در شرق افغانستان را دوباره به دست آورد یا خیر؛ اما در صورت موفقیت، ممکن است برای طالبان دشوار باشد که جلو آن را بگیرند.»

در این گزارش، به نقل از نماینده یکی از کشورهای عضو سازمان ملل تصریح شده است که این تلاش داعش برای در اختیار گرفتن مجدد شرق افغانستان، این قابلیت را دارد که تهدید جهانی از جانب افغانستان ایجاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش، در مورد جذب نیروهای جدید به صفوف داعش در افغانستان آمده است: «داعش خراسان با هدف تقویت خود، در پی عضوگیری از دیگر گروه‌های تروریستی و همچنین جذب جنگجویان ناراضی طالبان و سربازگیری از اقلیت‌های قومی محلی است.»

گزارش یاد‌شده می‌افزاید که اخیرا ۵۰ عضو حرکت اسلامی ترکستان شرقی که از تروریست‌های اویغور تشکیل شده است، به داعش خراسان پیوسته‌اند و داعش خراسان به مدد دستمزدهای ماهانه کلان، افراد زیادی را جذب کند.

ثناءالله غفاری، مشهور به شهاب‌المهاجر، رهبر داعش خراسان است. برنامه پاداش برای عدالت در وزارت خارجه آمریکا در ماه فوریه، برای اطلاعاتی که به دستگیری او منجر شود، ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد. وزارت خارجه آمریکا پیش از این، برای اطلاعاتی که به دستگیری سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان کمک کند، نیز ۱۰ میلیون دلار جایزه گذاشته بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این گزارش، با اشاره به حملات داعش خراسان به ازبکستان و تاجیکستان که در ماه‌های آوریل و مه ۲۰۲۲ از خاک افغانستان انجام شد، می‌گوید که «هدف از این حملات نشان دادن ناتوانی نیروهای طالبان در کنترل مرزها و جذب نیروهای جدید به صفوف داعش خراسان است» و می‌افزاید که شمار حملاتی که داعش خراسان مسئولیت آن‌ها را برعهده می‌گیرند کاهش یافته، اما قلمرو نفوذ این گروه بر افغانستان افزایش یافته است.

در گزارش دبیر کل سازمان ملل آمده است که در دو سال گذشته، با وجود وارد شدن تلفات سنگین به سطوح رهبری داعش در خاورمیانه، فعالیت‌های این گروه همچنان به عنوان یک تهدید بالقوه برای صلح و امنیت جهانی مطرح است و در ماه‌های اخیر، فعالیت داعش در کشورهای آفریقایی به ویژه سومالی و نیجریه نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

در افغانستان، به دلیل حضور تروریست‌های خارجی، نارضایتی گسترده مردم از طالبان و نیز فقر و بیکاری روز افزون، زمینه سربازگیری داعش بسیار مهیا است و فعالیت این گروه هر روز بیشتر گسترش می‌یابد. در دو هفته گذشته در استان‌های قندوز، بغلان، کابل و ننگرهار،  درگیری‌های مرگباری میان داعش خراسان و طالبان رخ داد که در نتیجه ‌آن‌ها، دو طرف تلفاتی متحمل شدند. شهر کابل هم در روز یکشنبه، چندین انفجار و حمله راکتی را شاهد بود که هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن‌ها را به عهده نگرفته است.

بیشتر از جهان