شمار جانباختگان سیلاب در استان‌های مختلف ایران همچنان در حال افزایش است

دستکم ۵۳ تن تاکنون جان خود را از دست داده‌اند و ۱۶ تن همچنان مفقودند

بحران ناشی از جاری شدن سیلاب در استان‌های مختلف ایران همچنان ادامه دارد و شمار قربانیان و خسارت‌های مالی در حال افزایش است.

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، شامگاه جمعه هفتم تیرماه ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران، اعلام کرد تاکنون دستکم ۵۳ تن در جریان سیلاب‌های روزهای اخیر جان خود را از دست داده‌اند و ۱۶ تن هم همچنان مفقودند.

به‌گفته رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر «در مجموع ۱۹ استان، ۳۸ شهر، ۱۰۶ شهرستان، ۳۰۱ روستا و ۳۲ محور مواصلاتی درگیر سیلاب هستند.»

با این‌وجود، احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، از ارائه آمار در مورد تعداد جان‌باختگان ناشی از سیلاب‌های اخیر خودداری کرد. او در پاسخ به پرسشی در مورد شمار افرادی که در جریان وقوع سیلاب‌های اخیر جان‌شان را از دست داده‌اند گفت: «هنوز جمع‌بندی کامل صورت نگرفته و در حوادث اخیر، حوادث جانبی منجر به‌ فوتی هم اتفاق افتاده و در فیروزکوه فوتی گزارش شده و در برخی محلات نیز گزارش شده است.»

وزیر کشور دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، در حالی از ارائه اعداد دقیق مربوط به کشته‌شدگان سیلاب‌ جاری شده در فیروزکوه خودداری کرد که فرماندار تهران، پیش از این اظهارات او، اعلام کرد که در جریان وقوع سیل در این منطقه، ۱۰ نفر جان‌شان را از دست داده‌اند.

خبرگزاری تسنیم، به‌نقل از محسن منصوری، نوشت: «تاکنون ۱۰ نفر فوتی در فیروزکوه داشتیم و شدت تخریب راه‌های بین روستایی بسیار زیاد بود.» فرماندار تهران همچنین در ادامه اظهاراتش در این مورد به اولویت عملیات‌های امدادو‌نجات اشاره کرد و گفت: «اولویت برای ما در این شرایط جستجو و شناسایی مفقودین در بستر رودخانه و دیگر مناطق روستاها است.»

بارش‌های رگباری روزهای اخیر طغیان آب رودخانه‌ها، وقوع سیلاب و مسدود شدن جاده‌ها را در پی داشت. به‌گفته کارشناسان، سیلاب‌های اخیر به‌دلیل فعالیت پدیده‌ای جوی موسوم به «مونسون» است که در اثر تغییر سالانه بسیار زیاد دما در مناطق بزرگ خشکی در مقایسه با سطوح اقیانوس‌های همسایه شکل می‌گیرد؛ پدیده‌ای که معمولا در اواخر بهار در ایران آغاز می‌شود و ممکن است تا اواخر تابستان ادامه پیدا کند.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، در روز جمعه اعلام کرد که سامانه «مونسون» تا چهار روز آینده در نیمه جنوبی ایران ادامه خواهد یافت. او به همین دلیل در روز پنجشنبه از ساکنان استان‌های مرکزی و جنوبی ایران خواست اگر در مسیر رودخانه‌ها سکونت دارند هوشیار باشند و خانه‌های خود را تخلیه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استان یزد یکی از استان‌های مرکزی ایران به‌حساب می‌آید که ساکنان آن از شب گذشته درگیر سیلاب بوده‌اند. خبرگزاری ایمنا در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد، از قول استاندار یزد نوشت که وقوع سیل در این استان به «۱۳ هزار واحد مسکونی و تجاری» خسارت وارد کرده است.

مهران فاطمی، که این سخنان را در نشست ستاد مدیریت بحران یزد بیان می‌کرد، گفت بارش روز هفتم مرداد در یزد دو برابر میانگین بارش سالانه این استان بوده است. او همچنین گفت:«تجهیزات استان برای مقابله با این سیل ناچیز بود و کفاف کامل مقابله با آن را نمی‌داد.»

استاندار یزد در حالی از نبود امکانات لازم برای مقابله با سیل سخن می‌گوید که، جدای از خسارت‌های انسانی، یکی از مهمترین نگرانی‌های موجود در مورد وقوع سیل در استان یزد، آسیب‌هایی است که می‌تواند به بافت تاریخی این استان، خاصه شهر یزد، وارد شود. به‌عنوان مثال، برخی منابع از تخریب یکی از منازل واقع در بافت تاریخی یزد در محله سرسنگ خبر دادند که موجب شد یک نفر از اهالی این شهر جان خودش را از دست دهد و دو فرد دیگر نیز مصدوم شوند.

خسارت‌های وارد شده به صنایع کشاورزی، باغداری، دامداری و پرورش ماهی یکی دیگر از آسیب‌هایی به‌حساب می‌آید که وقوع سیل در استان‌های مختلف ایران با خود به‌همراه داشته است.

به‌گزارش خبرگزاری ایسنا، یحیی حسین‌پور، مدیرکل امور عشایر استان چهارمحال و بختیاری، به خبرگزاری ایسنا گفت عشایر چهار و محال و بختیاری، در پی وقوع سیل در این استان، بیش از ۲ هزار راس گوسفند از دست داده‌اند. بر اساس اظهارات حسین‌پور، این گروه اجتماعیِ جامعه ایران خسارت‌های دیگری نیز متحمل شده‌اند که از آن جمله می‌توان به تخریب ۲۰۰ تخته از چادرهای آن‌ها، که محل سکونت عشایر محسوب می‌شود، اشاره کرد.

از سوی دیگر، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهرنگ، واقع در استان چهارمحال و بختیاری، اعلام کرد ۲۵۰ تن از ماهی‌های مزاع پرورش ماهی این شهرستان تلف شده‌اند. به‌گفته حسن منصوری، ارزش این ۲۵۰ تن ماهی برابر با ۱۵۰ میلیارد ریال است که، با احتساب نرخ ارز در روز جمعه، با حدود ۵۴۰ هزار دلارِ آمریکا برابری می‌کند.

منصوری همچنین در مورد مزارع پرورش ماهی شهرستان کوهرنگ گفت: «در این مزارع ۲۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به‌کار هستند.»

مردم ساکن استان فارس نیز در روز شنبه، اول مرداد ۱۴۰۱، شاهد وقوع سیل بودند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این زمینه ۲۱ نفر در اثر وقوع سیل در این استان جان‌شان را از دست دادند و شماری نیز مفقود شدند.

واکنش‌های بین‌‌المللی به سیل ایران نیز ادامه دارد. رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، در پیامی توییتری به خانواده جان‌باختگان سیل تسلیت گفت. مالی در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر: «به خانواده قربانیان و عزیزانی که در اثر سیل ویرانگر و رانش زمین در سراسر ایران آسیب دیده‌اند، تسلیت گفته و یاد آنان را گرامی می‌دارم.»

با همه این اوصاف مسئله سیل و خسارت‌های انسانی و مالی ناشی از آن، جز در برخی موارد معدود، جایی در خطبه‌های روز ۷ مرداد ماهِ ائمه جمعه سراسر کشور نداشت. در گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، سخنرانی غالب ائمه جمعه کشور بر لزوم «امر به معروف و نهی از منکر»، «اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف» و «پاسداشت ایام عزاداری محرم» متمرکز بود.

به‌عنوان مثال، محمدعلی نکونام، امام جمعه شهرکرد (مرکز چهارمحال و بختیاری)، در خطبه‌هایی که در روز ۷ مرداد خواند نه تنها اشاره‌ای به مصائب ناشی از وقوع سیل در استان چهارمحال و بختیاری نکرد، بلکه تاکید سخنانش را بر حفظ و دفاع از وضع موجود گذاشت. او در بخشی از سخنان روز جمعه‌اش خطاب به مردم استان چهارمحال و بختیاری گفت: «هر آنچه داریم و در هر جایگاهی که هستیم باید شاکر باشیم، زیرا نظام جمهوری اسلامی روی خون شهدا، پاکان عالم و انسان‌های پاک شکل گرفته است.»