ولیعهد عربستان سعودی: عربستان و فرانسه به تقویت روابط استراتژیک علاقمندند

گفت‌و‌گو‌ها و هماهنگی‌ها برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها به‌منظور تحقق منافع دو کشور و تقویت امنیت و ثبات در منطقه ادامه دارد

شاهزاده محمد بن سلمان در پایان سفر به فرانسه از امانوئل مکرون بابت استقبال گرم تشکر کرد-BENOIT TESSIER / POOL / AFP

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در پایان سفر رسمی به فرانسه در یادداشت تشکری برای امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه گفت‌و‌گوهای دوجانبه را نشانه علاقمندی مشترک برای تقویت همکاری‌های استراتژیک دو کشور دوست در همه زمینه‌ها ارزیابی کرد.

ولیعهد عربستان سعودی عصر پنجشنبه با مکرون در کاخ الیزه دیدار کرد. موضوعات مختلفی از انرژی تا اوکراین و ایران در دستور کار این ملاقات قرار داشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، شاهزاده محمد بن سلمان در یادداشتی برای مکرون از او بابت استقبال گرم تشکر کرد و گفت: گفت‌و‌گو‌ها و هماهنگی‌ها برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها به‌منظور تحقق منافع دو کشور و تقویت امنیت و ثبات در منطقه ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به شام کاری شاهزاده محمد بن سلمان و مکرون در کاخ الیزه نوشت: نخستین سفر اروپایی ولیعهد عربستان سعودی پس از قتل جمال خاشقچی، ستون‌نویس واشینگتن‌پست به‌شمار می‌رود و گامی در مسیر توسعه و تقویت روابط دیپلماتیک عربستان سعودی است.

سفری که در بحبوحه تلاش اروپا برای تامین منابع انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین انجام می‌شود. در این گزارش به همکاری‌های تسلیحاتی فرانسه با کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی نیز اشاره شده است.

البته مکرون و شاهزاده محمد بن سلمان از سال ۲۰۱۸ تا کنون بارها دیدار داشته‌اند.

شاهزاده محمد بن سلمان پیش از فرانسه، به یونان سفر کرد و تفاهمنامه‌هایی در زمینه انرژی امضا شد. از جمله این توافق‌ها تبدیل یونان به قطبی برای تامین انرژی تجدید‌پذیر برای اروپا است.

سفر شاهزاده محمد بن سلمان به اروپا با کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت خط‌لوله گاز‌پروم روسیه به اروپا همراه بود. دلیل این اقدام مشکلات فنی اعلام شده است اما کشورهای اروپایی که به شدت به واردات گاز از روسیه وابسته‌اند، نگرانند که این روند ادامه‌دار باشد.

احتمال قطع گاز صادراتی از روسیه در آستانه زمستان، کشورهای اروپایی را بر آن داشته است تا با شتاب بیشتری برای تامین منابع انرژی تلاش کنند.

جو بایدن نیز اخیرا در تلاش برای افزایش تولید نفت برای نخستین بار در مقام رییس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی سفر کرد.

بیشتر از جهان