گفت‌وگوی دوساعته روسای جمهوری چین و آمریکا

چین سفر برنامه‌ریزی شده نانسی پلوسی به تایوان را تحریک‌آمیز توصیف کرده است

بایدن هفته پیش از قول مقام‌های نظامی آمریکا گفت سفر برنامه‌ریزی شده نانسی پلوسی به تایوان «ایده خوبی» نیست - MANDEL NGAN / AFP

همزمان با انتشار گزارش‌هایی از احتمال سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، شامگاه پنج‌شنبه اعلام شد جو بایدن، رئيس‌جمهوری ایالات متحده، بیش از دو ساعت، با شی جین‌پینگ، همتای چینی خود تلفنی گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری رویترز شامگاه پنج‌شنبه ششم مردادماه ۱۴۰۱ در گزارشی به‌‌نقل از مقام‌های کاخ سفید نوشت طیف وسیعی از موضوع‌ها، از جمله تهاجم روسیه به اوکراین، در دستور کار گفت‌وگو رئيس‌جمهوری دو کشور قرار داشت. پکن هنوز حمله روسیه به اوکراین را به طور رسمی و دیپلماتیک محکوم نکرده است.

تنش میان چین و تایوان هم از موضوع‌های دیگری بود که در گفت‌وگوی روز پنج‌شنبه بایدن با رئیس‌جمهوری چین مطرح شد.

 مقام‌های دولتی و نظامی چین تهدید کرده‌اند در صورت تداوم تنش‌ها، حتی با استفاده از ابزار نظامی، تایوان را به چین ملحق خواهند کرد. چین، تایوان را بخشی از سرزمین خود می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا به‌طور رسمی روابط سیاسی با تایوان ندارد و از سیاست موسوم به چین واحد حمایت می‌کند، با این حال برابر قوانین کنگره، موظف است  ابزارهای دفاعی لازم در اختیار تایوان قرار دهد.

مقام‌های دولتی چین، سفر آتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را تصمیمی «تحریک‌آمیز» توصیف کرده‌اند.

رئيس‌جمهوری آمریکا هفته پیش در جمع خبرنگاران از قول مقام‌های نظامی ایالات متحده گفت که سفر برنامه‌ریزی شده نانسی پلوسی به تایوان در حال حاضر «ایده خوبی» نیست.

روز چهارشنبه جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در آستانه گفت‌وگوی شی جین‌پینگ و بایدن، روابط آمریکا با چین را یکی از مهم‌ترین و تاثیر‌گذارترین روابط در سراسر جهان توصیف کرد.

بایدن و شی جین‌پینگ، آخرین بار در ماه مارس گذشته، اندکی بعد از حمله روسیه به اوکراین صحبت کرده بودند.

بیشتر از جهان