سفر سرزده وزیر دفاع و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به افغانستان

مارک اسپر و نانسی پلوسی در سفر‌های جداگانه و به طور همزمان به کابل رفتند

نانسی پلوسی در راس هیاتی از نمایندگان فراحزبی در دیدار با اشرف غنی/آفتاب‌نیوز

وزیر دفاع و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سفرهای جداگانه و اعلام نشده به طور همزمان به افغانستان سفر کردند و در ارگ ریاست‌جمهوری با اشرف غنی ملاقات کردند.

مارک اسپر که ریاست پنتاگون را بر عهده دارد در نخستین سفر خود به افغانستان اعلام کرد که به دنبال یک توافق صلح با افغانستان است. توافقی که شمار سربازان آمریکایی در افغانستان را از ۱۴ هزار نفر به حدود ۸ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش دهد، اما در عین حال روند مبارزه با تروریسم را مختل نکند. به گفته او افغانستان دیگر نباید به صحنه‌ای برای مانور گروه‌های تروریستی تبدیل شود.

اسپر شامگاه یکشنبه تاکید کرد که طالبان نیز بخشی از این توافق خواهد بود و آمریکا به دنبال یک توافق سیاسی است، اما به این معنی نیست که به هر توافقی تن می‌دهد. طالبان همواره بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پافشاری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که اخیرا مذاکرات ۹ ماهه صلح افغانستان بین آمریکا و طالبان با دستور رئیس‌جمهور ایالات‌متحده متوقف شد. این مذاکرات جدول زمانی ۱۶ ماهه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را مشخص می‌کرد و دونالد ترامپ باتوجه به ادامه حمله‌های طالبان علیه نظامیان و غیرنظامیان ناگهان دستور توقف این مذاکرات را صادر کرد.

برخی ناظران سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان را از سرگیری تلاش‌ها برای دستیابی به توافق صلح توصیف کرده‌اند.

در همین حال سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد در جریان دیدار اسپر و اشرف غنی، موضوعات امنیتی و مبارزه با تروریسم مطرح شد.

از سوی دیگر نانسی پلوسی در راس هیاتی از مجلس نمایندگان آمریکا در سفری از قبل اعلام نشده به کابل سفر کرد و با اشرف‌غنی ملاقات کرد.

پلوسی نیز هدف از این سفر را گفتگو‌های امنیتی، ‌مبارزه با فساد و تلاش برای صلح با طالبان اعلام کرده است.

نانسی پلوسی اخیرا روند رسمی تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا را آغاز کرده است و از جمله مخالفان ترامپ به‌شمار می‌رود. 

سفرهای سرزده مقامات آمریکایی به افغانستان و ملاقات آنها با اشرف غنی در شرایطی انجام می‌شود که با گذشت حدود سه هفته هنوز نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام نشده است. از سوی دیگر در فاصله یک سال مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، فضای رقابت‌های انتخاباتی درحال شکل‌گیری است و سیاست‌داخلی، بر سیاست خارجی ایالات‌متحده سایه افکنده است. 

بیشتر از