نماینده آمریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان: هیچ‌کس از به رسمیت شناختن طالبان حمایت نکرد

رینا امیری: از نظر ایالات متحده آمریکا ثبات در افغانستان بدون ‌حمایت از زنان ممکن نیست

شرکت‌کنندگان در نشست تاشکند از به رسمیت شناختن طالبان حمایت نکردند - uz.usembassy.gov

رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان، گفت که در نشست تاشکند هیچ‌کس از به رسمیت شناختن طالبان حمایت نکرد.

او در یک رشته توییت نوشت که در نشست تاشکند، به همراه فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا برای افغانستان، بر تامین صلح و ثبات اقتصادی تاکید کرد؛ اما ثبات اقتصادی و صلح بدون حمایت از حقوق زنان و پایان دادن به آزار و اذیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان امکان‌پذیر نیست.

رینا امیری گفت که سیاست‌های افراطی طالبان از جمله ممنوعیت تحصیل دختران فرهنگ افغان‌ها نیست. او از همبستگی مردم افغانستان برای مطالبه آزادی، حق تحصیل و حق کار اظهار خشنودی کرد و گفت که تمام مردم افغانستان می‌خواهند دختران و پسرانشان برای آینده بهتر تحصیل و کار کنند.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان گفت که با طالبان درباره حق تحصیل و کار دختران و پسران گفت‌وگو کرده است.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که شرکت‌کنندگان در نشست تاشکند خواهان یک روند سیاسی فراگیر شدند اما هیچ‌کس از به رسمیت شناختن طالبان حمایت نکرد.

رینا امیری تصریح کرد که در گفت‌وگوهای دوجانبه آمریکا با طالبان حضور ندارد اما برای فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان و همکاران او در پیشبرد تلاش‌ها برای ثبات اقتصادی در افغانستان آرزوی موفقیت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رینا امیری پیش‌تر از مقام‌های سازمان همکاری‌های اسلامی خواسته بود از طالبان در مورد نقض حقوق بشر به ویژه حقوق زنان پاسخ بخواهند.

در حالی که نمایندگان طالبان به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه این گروه، در نشست تاشکند حضور دارند و با نمایندگان ۲۰ کشور و سازمان جهانی در مورد چگونگی تعامل با این گروه و نحوه ارسال کمک به افغانستان با هدف بهبود وضعیت اقتصادی رایزنی کرده‌اند، ادعا می‌کنند که شرکت‌کنندگان این نشست طالبان را «حکومت افغانستان» خطاب کرده‌اند و در توییتر نوشتند که نشست تاشکند نخستین اقدام برای به رسمیت شناختن طالبان است.

با این حال، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در واکنش به این ادعای طالبان، نوشت که او آن‌ها را «دولت طالبان» خطاب نکرده و تنها طالبان نامیده است و او تنها نماینده رسمی در این نشست نبود که طالبان را این‌ چنین خطاب قرار داد.

بیشتر از جهان