اردوغان: ترکیه نقشی در حمله به دهوک ندارد

رئیس جمهوری ترکیه حمله خمپاره‌ای به دهوک را به «تروریست‌ها» نسبت داد و از دولت عراق خواست گرفتار تبلیغات نیروهای مسلح کرد نشود

اردوغان هدف این حمله را آسیب زدن به روابط ترکیه با عراق عنوان کرد -- KHAMENEI.IR / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز دوشنبه، ۲۵ ژوییه ۲۰۲۲، گفت حمله توپخانه‌ای هفته گذشته به منطقه گردشگری زاخو در استان دهوک عراق، به‌وسیله «تروریست‌ها» انجام شد و هدف این حمله را آسیب زدن به روابط ترکیه با عراق عنوان کرد.

اردوغان، که این سخنان را در گفتگو با تلویزیون دولتی «تی‌آرتی هابر» بیان کرد، در ادامه ادعایش افزود ترکیه متحدهای خود در ناتو، از جمله ایالات متحده آمریکا، و همچنین عراق را در جریان موضع دولت این کشور در قبال حمله‌های صورت گرفته در دهوک قرار داده است. رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت از عراق می‌خواهد تا تحت تاثیر تبلیغات گروه‌های مسلح کرد قرار نگیرد.

مقام‌های اقلیم کردستان عراق، در روز سه‌شنبه، ۲۰ ژوییه، اعلام کردند که منطقه زاخو، واقع در استان دهوک، مورد حمله خمپاره‌ای قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات منتشر، در جریان این حمله دست‌کم ۹ غیرنظامی کشته شدند و ۲۳ نفر دیگر مجروح.

در روزهای پس از این حمله بسیاری از مقام‌های دولت عراق، این حمله را به دولت ترکیه نسبت دادند. به‌عنوان مثال، جمعه عناد، وزیر دفاع عراق، روز یکشنبه، ۲۴ ژوییه، گفت ترکیه «از جنگ علیه داعش به‌منظور نفوذ در عراق بهره‌برداری کرده است.» او همچنین تاکید کرد که بخشی از نیروهای وابسته به ترکیه، که اندازه آن به بزرگی یک گردان نظامی است، تا عمق ۲۰ کیلومتری شمال عراق نفوذ کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، و تنها چند ساعت پس از وقوع این حمله، مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، ضمن محکوم کردن این حمله، آن را به نیروهای ارتش ترکیه نسبت داد. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، نیز گفت «حمله وحشیانه ترکیه به اقامتگاه گردشگری» نشان می‌دهد که این کشور به خواسته‌های دولت عراق درباره «توقف تجاوز نظامی علیه اراضی و جان مردم عراق»، توجهی نشان نمی‌دهد.

خبرگزاری رسمی عراق نیز می‌گوید نتیجه تحقیقات کمیته تجسس درباره بمب‌گذاری دهوک، شواهدی را درباره مشارکت نیروهای ترکیه ارائه داده است. به‌گفته این کمیته، تمرکز عراق بر گروه‌های وابسته به داعش، این فرصت را در اختیار ترکیه قرار داد تا چهار هزار سرباز خود را در عمق ده‌ها کیلومتری خاک عراق مستقر کند؛ ادعایی که وزیر دفاع عراق نیز بر آن تاکید می‌کند.

وزیر دفاع عراق در مورد حمله خمپاره‌ای به دهوک گفت:«ترکیه در حمله اخیر از خمپاره اندازهای سنگین کالیبر ۱۵۵ استفاده کرده است.» عناد همچنین در سخنانی که ایراد کرد ترکیه را جزو کشورهای دوست عراق به‌شمار آورد، اما تاکید کرد که این کشور «زیاده‌روی کرده است.»

با این‌حال دولت عراق به‌منظور تلافی حمله‌های صورت گرفته در دهوک، دست به اقدام سیاسی زد. از این‌رو، وزارت خارجه عراق روز شنبه، ۲۳ ژوییه، اعلام کرد که این کشور از ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده است. بغداد همچنین خواستار برگزاری جلسه‌ای فوری برای گفتگو درباره حمله مرگبار به استان دهوک شد.

بیشتر از جهان