انسیه خزعلی: یکی از دلایل خیانت مسئله حجاب است

معاون رئیس‌ جمهوری ایران: طرح کاهش طلاق به صورت «پایلوت» در پنج استان انجام می‌شود 

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌ جمهوری ایران، گفت «مسئله حجاب» از جمله دلایلی است که باعث «افزایش خیانت و طلاق» در ایران شده است. خزعلی مدعی شد که «دشمن»‌ در حال دسیسه علیه خانواده‌های ایرانی است. 

خزعلی که معاون امور زنان و خانواده در دولت ابراهیم رئیسی است، صبح دوشنبه، ۳ مرداد ۱۴۰۱ (۲۵ ژوئیه ۲۰۲۲)، در نشست «هم‌اندیشی مشاوران وزرا و دستگا‌ه‌های اجرایی» به مناسبت «روز خانواده» سخن می‌گفت. او با ذکر آیاتی از قرآن درباره خانواده، گفت که دولت «سند مهندسی فرهنگی» تهیه کرده است که به «تشکیل، تحکیم، تعالی و ایمن‌سازی خانواده» و ارائه «خانواده الگو و تراز انقلاب اسلامی» کمک می‌کند. 

خزعلی مدعی شد که جنگ «دشمن» علیه الگوی خانواده‌ها در ایران، بیش از همه به زنان آسیب می‌زند که به «نیازهای عاطفی»‌ خود، همچون داشتن فرزند و حمایت همسر، نمی‌رسند. این مقام دولت رئیسی گفت که این دولت اقداماتی برای تشکیل خانواده انجام داده است، اما اقداماتی هم باید در «بین گروه‌های جهادی و مردمی» صورت ‌گیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان خزعلی در حالی مطرح می‌شود که آمارها حاکی از کاهش چشمگیر نرخ ازدواج در ایران است. کارشناسان می‌گویند مشکلات عدیده اقتصادی باعث شده است که تشکیل خانواده در ایران دشوار باشد. خزعلی با اشاره به آمار موجود، گفت که [در ایران] از هر سه ازدواج، یکی منجر به طلاق می‌شود. او مدعی شد که دولت برنامه‌ای برای پیشگیری از طلاق تدارک دیده است که به صورت «پایلوت» (آزمایشی) در پنج استان کشور اجرا خواهد شد. 

خزعلی با اشاره به معضل «خشونت علیه زنان»، گفت که «۱۴۰۰ سال پیش» این موضوع در قرآن مطرح شده است و راه جلوگیری از خشونت علیه زن، «همین حجاب و نگهداری او و حفظ امنیت او و اینکه مورد هرگونه آزاری، از جمله آزار کلامی و جنسی قرار نگیرد»، است. این در حالی است که کارشناسان بارها نشان داده‌اند که تحمیل حجاب اجباری در ایران به هیچ‌وجه باعث کاهش آزار جنسی زنان نشده است. پژوهش‌ها در سایر جوامع هم نشان می‌دهد که امنیت زنان ارتباطی با میزان پوشیدگی آنان ندارد. 

معاون امور زنان و خانواده دولت رئیسی گفت که این معاونت می‌خواهد دوره‌های مشاوره برای ازدواج و «دوره‌های مهارت‌آموزی برای تاب‌آوری» و تحکیم ازدواج برگزار کند. او گفت، این برنامه‌ها با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد مختلف تشکیل می‌شوند و هدف‌ آن‌ها «برنامه‌ریزی برای سبک زندگی ایرانی-اسلامی» است.