انتصاب پسر امیر کویت به نخست‌وزیری آن کشور

شیخ احمد نواف الصباح جایگزین شیخ صباح الخالد شد که در ماه‌های گذشته، پس از استعفای دولت کویت، به‌عنوان نخست‌وزیر موقت در جایگاه خود باقی مانده بود

شیخ احمد نواف الصباح در دولت مستعفی پیشین کویت وزیر کشور و معاون نخست‌وزیر بود- YASSER AL-ZAYYAT/ AFP

شیخ احمد نواف الصباح، پسر امیر کویت، به‌عنوان نخست‌وزیر آن کشور معرفی و جایگزین شیخ صباح الخالد، نخست‌وزیر موقت آن کشور، شد. 

شیخ صباح الخالد از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی نخست‌وزیر کویت بود و در ماه‌های گذشته، پس از استعفای دولت در بحبوحه درگیری بین دولت و مجلس منتخب که مانع اصلاحات مالی در آن کشور شده، همچنان درحالی‌که با مخالفت‌های اعضای مجلس روبه‌رو بود، نخست‌وزیری موقت را برعهده داشت. 

به‌گزارش العربیه، شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد ۸۲ساله کویت که از اواخر سال گذشته اکثر وظایف امیر آن کشور را را بر عهده گرفته است، روز یکشنبه، دوم مردادماه، در حکمی شیخ احمد نواف الصباح را به نخست‌وزیری این کشور منصوب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولیعهد کویت حدود یک ماه پیش، ضمن اعلام انحلال مجلس آن کشور، فرمانی برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در ماه‌های آینده صادر کرد. این اقدام ولیعهد با استقبال نمایندگان اپوزیسیون در مجلس روبه‌رو شد که به‌منظور تحت فشار قرار دادن ولیعهد برای معرفی یک نخست‌وزیر جدید، تحصن کرده بودند.

شیخ احمد نواف الصباح در دولت مستعفی پیشین وزیر کشور و معاون نخست‌وزیر بود. کابینه کویت از ماه آوریل به‌دلیل اختلاف‌ نظر با پارلمان استعفا کرده و این موضوع، منجربه فلج طولانی‌مدت کشور شده است. 

شیخ احمد ۶۶ساله، پسر بزرگ شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، فعالیت خود را ابتدا در نیروی انتظامی آن کشور آغاز کرد و سپس وارد وزارت کشور شد. او پس از به قدرت رسیدن پدرش، امیر شیخ نواف الاحمد در سال ۲۰۲۰ میلادی، به‌ معاونت رئیس گارد ملی منصوب شد.

پس از استعفای وزیر دفاع و وزیر کشور قبلی کویت در ماه مارس که در اعتراض به آن‌چه سوال «خودسرانه» مجلس منتخب از وزرا عنوان کرده بودند،  شیخ احمد نواف الصباح در جایگاه وزیر کشور و معاون نخست‌وزیر قرار گرفت.