امیر کویت مخالفان دولت را عفو می‌کند

امیر کویت رئیس پارلمان، نخست‌وزیر و رئیس شورای عالی قضایی را موظف کرد شرایط عفو مخالفان را بررسی کنند

شیخ نواف احمد جابر الصباح، امیر کویت- 

YASSER AL-ZAYYAT / AFP

شیخ نواف احمد جابر الصباح، امیر کویت امروز چهارشنبه، ۲۸ مهر، راه را برای عفو عمومی مخالفان را هموار کرد.

دفتر امیر کویت، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که او، رئیس پارلمان، نخست‌وزیر و رئیس شورای عالی قضایی را موظف کرده که شرایط عفو مخالفان را بررسی و قبل از صدور فرمان عفو به او ارائه کنند.

در این بیانیه گفته شده است که این عفو شامل « برخی از شهروندان کویتی می‌شود که در پرونده‌های گذشته محکوم شده‌اند.» در این بیانیه به جزییات بیشتری اشاره نشده، اما گفته شده است که حدود ۴۰ نماینده پارلمان خواستار عفو مخالفان شده‌اند.

عفو مخالفان، شرط اصلی نمایندگان مخالف دولت منصوب شده، برای پایان دادن به اختلافات چند ماهه است. این اختلافات تصویب و اجرای اصلاحات مالی برنامه ریزی شده را متوقف کرده است

رویارویی بین دولت و پارلمان منتخب  کار قانون‌گذاری را فلج کرده و مانع تلاش‌ها برای افزایش بودجه دولت و وضع تدابیری از جمله قانون بدهی‌ها شده است که امکان دسترسی به بازارهای جهانی را که از اولویت‌های دولت است، فراهم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کویت اگرچه به احزاب سیاسی اجازه فعالیت نمی‌دهد، اما به قوه مقننه منتخب خود نسبت به نهادهای مشابه دیگر در کشورهای سلطنتی خلیج فارس اختیارات بیشتری برای رد و تصویب قوانین، استیضاح وزیران و دادن رای عدم اعتماد به مقامات ارشد دولتی داده است.

 این امر به شهروندان کویتی توانایی بیشتری برای مشارکت در نحوه اداره کشور می‌دهد، هر چند امیر کویت در نهایت حرف آخر را می‌زند.

بن‌بست‌های پدید آمده بین کابینه و مجلس، در طول چند دهه اخیر چندین بار به تغییر دولت و یا انحلال پارلمان منجر و گاهی مانع انجام سرمایه‌گذاری و اصلاحات شده است.

در بیانیه دفتر امیر کویت آمده است که او پس از مذاکرات بین دولت و پارلمان برای افزایش ثبات سیاسی و همکاری بین قوای مجریه و مقننه تصمیم گرفته است از حق خود برای صدور عفو استفاده کند.

مخالفان در تبعید خودخواسته شماری از قانونگذاران سابق هستند که در سال ۲۰۱۱ دولت را رانت‌خواری و سوءمدیریت متهم کرده بودند.

علاوه بر نمایندگان سابق، برخی دیگر از شهروندان کویتی که آشکارا از امیر کویت، یا دیگر حاکمان منطقه انتقاد کرده‌اند، جرو مخالفانی هستند که ممکن است مورد عفو قرار گیرند.

بیشتر از جهان