ساخت باغ چینی در قلب واشنگتن با هدف جاسوسی؟

به گفته منابع آگاه، منشأ اقدام‌های جاسوسی چین، به دولت باراک اوباما بازمی‌گردد

 محله چینی‌ها در واشنگتن دی‌سی، پایتخت ایالات متحده آمریکا- ALEX WONG / Getty Images via AFP

به گزارش سی‌ان‌ان، منابع آگاه آمریکایی پس از متهم کردن شرکت چینی «هوآوی» به جاسوسی در سایت‌های نظامی این کشور، از برنامه‌ چینی‌ها برای ساخت پارکی در مرکز واشنگتن دی‌سی برای استفاده جاسوسی خبر دادند. طبق گزارشی که سی‌ان‌ان منتشر کرد، داستان از سال ۲۰۱۷ شروع شد، زمانی که پکن پیشنهاد داد ۱۰۰ میلیون دلار برای ساخت یک پارک چینی مجلل در محوطه پارک ملی واشنگتن دی‌سی هزینه کند. این پارک قرار بود شامل مجسمه‌ها، سازه‌ها و برج‌هایی به ارتفاع ۷۰ فوت (۲۱ متر) باشد. در آن زمان مقام‌های محلی آمریکا با چنین پیشنهادی امیدوار شدند که تاسیس این پارک می‌تواند سالانه هزاران گردشگر را به این محوطه جذب کند.

در شرایطی که برخی از مسئولان تحت تاثیر این پیشنهاد اغوا کننده قرار گرفته بودند، کارشناسان بخش‌های اطلاعاتی ایالات متحده شروع به بررسی جزئیات طرح کردند. آن‌ها با علامت سوال‌های زیادی مواجه شدند، به‌ ویژه در مورد مجسمه‌هایی که قرار بود در یکی از بلندترین نقاط واشنگتن و تنها در فاصله دو مایلی از ساختمان کنگره قرار بگیرند. منابع اطلاعاتی آمریکایی پس از تحقیق‌های فراوان گفتند این‌که مقام‌های چینی بخواهند پارک و مجسمه‌هایی را در آن محوطه بسازند نگران‌کننده است، به‌ويژه اگر بخواهند برای این ساخت‌وسازها، محموله‌هایی را به ایالات متحده حمل کنند که مورد بازرسی گمرک قرار نگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این، گزارش ماموران آمریکایی فاش کرد که پروژه احداث باغ وحش که در مراحل ابتدایی متوقف شد، بخشی از موج فعالیت جاسوسی چین بوده است که پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و سایر نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده دارند ‌آن را بررسی می‌کنند. یکی دیگر از اطلاعات نگران‌کننده‌‌ای که اف‌بی‌آی فاش کرد مربوط به سیستم «هوآوی» ساخت چین است. گفته می‌شود آنتن‌هایی که در بالای برج‌های نزدیک پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در شمال غرب قرار دارند، می‌توانند کاربردهای جاسوسی داشته باشند. منابع زیادی گزارش داده‌اند که اف‌بی‌آی تشخیص داده است چنین تجهیزاتی قادر به ضبط و همچنین مختل کردن ارتباطات فوق سری وزارت دفاع آمریکا است.

چین تکذیب می‌کند

در حالی که نگرانی‌های گسترده‌ای در مورد تجهیزات شرکت هوآوی در نزدیکی تاسیسات نظامی ایالات متحده وجود دارد، هنوز نتایج این تحقیقات به‌طور کامل گزارش نشده است. به گفته منابع آگاه، منشأ این اقدام‌های چین، به دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بازمی‌گردد. هنوز مشخص نیست که آیا واقعا اطلاعاتی از این برج‌ها رهگیری و به پکن ارسال شده است یا خیر. کارشناسان به سی‌ان‌ان گفتند که ازنظر فنی اثبات این‌که داده‌ها به سرقت رفته است و به خارج فرستاده شده یا نه، بسیار دشوار است.

دولت چین به‌نوبه خود هرگونه تلاش برای جاسوسی از ایالات متحده را رد می‌کند. همچنین شرکت هواوی در بیانیه‌ای این موضوع را که تجهیزات این شرکت در حوزه ارتباطاتی برای وزارت دفاع تعیین شده است رد کرد. با این حال، منابع زیادی که با این تحقیقات آشنایی دارند تایید کردند تجهیزات هوآوی نه تنها می‌توانند داده‌های تجاری را رهگیری کنند، بلکه داده‌های طبقه‌بندی‌شده مورد استفاده ارتش را نیز رهگیری می‌کنند. به گفته آن‌ها، این تجهیزات همچنین می‌توانند ارتباطات حیاتی فرماندهی استراتژیک ایالات متحده را مختل کنند.

این بررسی‌ها در شرایطی انجام می‌گیرد که از سال ۲۰۱۷، مقام‌های فدرال اقدام چینی‌ها برای خرید زمین‌ در نزدیکی زیرساخت‌های حیاتی را بررسی کرده‌اند. مسئولان آمریکایی، کنسولگری منطقه‌ای باسابقه‌ای را که دولت ایالات متحده معتقد است سنگر جاسوسان چینی است تعطیل کرده‌اند و هم‌زمان مانع از تلاش‌های آشکار برای نصب دستگاه‌های شنود در نزدیکی مناطق حساس نظامی و دولتی شده‌اند.

بیشتر از جهان