بدل پوتین در تهران؛ از شایعه تا تکذیب

راشا بیوند در سال ۲۰۱۶، به استفاده از یک «بدل» برای ولادیمیر پوتین در برخی مواقع اشاره کرده بود

سفارت روسیه در ایران اظهارات رئیس سرویس اطلاعات نظامی وزارت دفاع اوکراین مبنی بر اینکه ممکن است بدل پوتین به جای او به تهران سفر کرده باشد را پوچ خواند- Grigory SYSOYEV / SPUTNIK / AFP

روزنامه بریتانیایی مترو در گزارشی مدعی شد که به گفته رئیس اطلاعات نظامی اوکراین، ولادیمیر پوتین ممکن است در سفر خود به تهران از یک بدل استفاده کرده باشد. کایرلو بودانوف می‌گوید رهبر روسیه هنگام پایین آمدن از پله‌های هواپیمای ریاست‌جمهوری کرملین، غیر طبیعی به نظر می‌رسید. او ادعا کرد که به نظر می‌رسد پوتین در سفر خود به پایتخت ایران به‌طور غیرعادی سریع حرکت می‌کرد و نسبت به دیدارهای عمومی قبلی هوشیارتر به نظر می‌رسید. یکی دیگر از نمایش‌های غیرعادی زمانی بود که رئیس‌جمهوری به جای چهره خنثی و معمولش، هنگام خوشامدگویی به مهمانان فعال ظاهر شد.

بودانوف در مورد بدگمانی‌اش در کانال خبری ۱+۱ اوکراین گفت: «من فقط اشاره می‌کنم. لطفا به لحظه خروج پوتین از هواپیما نگاه کنید. آیا او اصلا پوتین است؟ یکی شبیه به پوتین برای دیدار با روسای جمهور ایران و ترکیه به تهران پرواز کرد.»

سفارت روسیه در ایران نیز به این ادعا واکنش نشان داد و گفته‌های رئیس سرویس اطلاعات نظامی وزارت دفاع اوکراین مبنی بر اینکه ممکن است بدل پوتین به جای او به تهران سفر کرده باشد را پوچ خواند و آن را رد کرد. به گزارش ایسنا سفارت روسیه در ایران با طعنه به این ادعا اعلام موضع کرد و در صفحه توییتر رسمی خود نوشت: «در ارتباط با گفته‌های پوچ سرلشکر آقای بودانوف، رئیس سرویس اطلاعات نظامی وزارت دفاع اوکراین، مبنی بر اینکه بدل جناب آقای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تاریخ ۱۹ ژوئیه «۲۸ تیرماه» به ایران سفر کرده است، سفارت روسیه در ایران احتمال می‌دهد که این گفته‌ها را بدل آقای بودانوف می‌تواند گفته باشد.»

پوتین دو سال پیش اعتراف کرده بود که مقام‌های روسیه به استفاده از بدل برای او فکر کرده‌اند، اما پوتین ادعا کرد که این پیشنهاد رد شده و او پیشنهاد استفاده از بدل را کنار گذاشته است. پوتین گفت در اوایل دهه ۲۰۰۰، زمانی که روسیه مورد حمله تروریستی قرار گرفت، به او توصیه شد که در رویدادهایی که ممکن است رئیس دولت در معرض خطر باشد، یک فرد مشابه باید جای او را بگیرد. او گفت: «این در سخت‌ترین زمان جنگ ما علیه تروریسم بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، رهبران پیشین کرملین، از جمله رهبران شوروی، ژوزف استالین و لئونید برژنف، از بدل استفاده می‌کردند.

به گزارش روزنامه مترو، پوتین در سفر به ایران با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، ابراهیم رئیسی و علی خامنه‌ای دیدار کرد. پوتین در حالی که در کنار اردوغان بود ادعا شد که ظاهرا ناراحت به نظر می‌رسد و می‌توان او را با حالت‌های عجیبی در صورت مشاهده کرد. پیش از این ویدیویی در رسانه‌ها منتشر شده بود که اردوغان، پوتین را به مدت ۵۰ ثانیه معطل کرد تا اقدام مشابه پوتین در دیدار سال‌های گذشته در کاخ کرملین را تلافی کند.

آنتون گراشچنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین، در جریان این سفر بدون اشاره به اینکه پوتین در این سفر حاضر شده است یا بدل او، در پیامی در تلگرام نوشت: «اردوغان پوتین را در دیدار در تهران وادار کرد منتظر بماند. تمام احساسات رهبر سیاسی تحقیر‌شده در چهره او نمایان است.»

راشا بیوند نیز در سال ۲۰۱۶، در گزارشی به شایعات طولانی‌مدت در مورد استفاده از یک «بدل» برای ولادیمیر پوتین در برخی مواقع اشاره کرد.

تیم امنیتی پوتین و اقدام‌های امنیتی عجیب او در سفرهایش همیشه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. به گفته بنیان‌گذار یک سازمان آشپزی که اعضای آن برای سران کشورها و پادشاهان سراسر جهان آشپزی می‌کنند، پوتین پیش از هر وعده غذایی که برایش سرو می‌کنند یک نفر را مسئول تست آن می‌کند تا مطمئن شود که مسموم نشده است. ژیل براگارد در سال ۲۰۱۲ به تلگراف گفت: «تست‌کننده‌های غذا هنوز وجود دارند، اما فقط در کرملین، جایی که یک پزشک همه غذاها را با سرآشپز بررسی می‌کند.»

در همین حال، یک منبع آگاه روسی در گفت‌وگو با روزنامه مترو، ادعای سیا (CIA) مبنی بر اینکه رهبر کرملین «بیش از حد سالم» است و هیچ مدرکی دال بر مشکلات پزشکی متعدد نشان نمی‌دهد را به‌شدت رد کرد. همچنین ادعاهایی وجود دارد که پوتین از بیماری‌های جدی از جمله سرطان، پارکینسون و اختلال اسکیزوافکتیو (گسیختگی عاطفه‌) رنج می‌برد.