دونالد ترامپ از میزبانی گروه هفت در هتل خود صرف‌نظر کرد

او دلیل این کار را «خصومت‌ورزی بی‌منطق» خواند

دونالد و ایوانکا ترامپ و مایک پنس - WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

دونالد ترامپ، پس از آن که متهم شد از جایگاه ریاست‌ جمهوری برای نفع شخصی و ثروتمند کردن خود بهره جسته است، از میزبانی گروه هفت در سال آینده در مجموعه گلف خود در فلوریدا، صرف نظر کرد.

آقای ترامپ «خصومت‌ورزی بی‌منطق [منتقدان]» را برای این تصمیم سرزنش کرد؛ به این معنا که آن نشست تاثیرگذار بین سران اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰، در هتل ملی ترامپ دورال در میامی (Trump National Doral Miami)‌ برگزار نخواهد شد.

هتل Trump National Doral در میامی فلوریدا - Michele Eve Sandberg / AFP

این عقب‌نشینی بی‌سابقه رئیس ‌جمهوری ایالات متحده زمانی رخ داد که نمایندگان دموکرات در پی مسدود کردن برنامه آقای ترامپ، به دلیل تعارض منافع بودند. 

آقای ترامپ توییت کرد: «به خاطر خصومت‌ورزی بی‌منطق دموکرات‌ها و رسانه‌ها، دیگر هتل ملی ترامپ دورال در میامی را به عنوان میزبان گروه ۷ در ۲۰۲۰ در نظر نخواهیم گرفت».

او گفت که کابینه وی «بلافاصله، جست‌وجو برای مکانی دیگر، از جمله احتمال انتخاب کمپ دیوید را آغاز خواهد کرد».

میک مولوینی، سردفتر موقت رییس ‌جمهوری، هفته گذشته اعلام کرده بود که نشست ۲۰۲۰ گروه ۷ در آن مجتمع خصوصی که متعلق به خانواده ترامپ است، میزبانی خواهد شد.

این تناقض، موجب بروز شک و گمانه‌زنی درباره موقعیت آقای مولوینی شد که در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفته بود، کارمندانش به نتیجه رسیده‌اند که «این مجموعه با فاصله فراوان از سایر گزینه‌ها، بهترین مکان برای مراسم است».

او گفته بود که کمپ دیوید، محل استراحت رئیس ‌جمهوری‌ها، توسط بعضی افراد به مکانی «نامناسب» تعبیر شده است و افزود که برای آن نشست، خیلی کوچک و دور است.

در ماه اوت، آقای ترامپ اولین مقام رسمی کابینه خود بود که علنا از طرح برگزاری آن نشست در ملک شخصی خود سخن گفت و از آن مکان به خاطر امکانات آن و نزدیکی به فرودگاه اصلی میامی، تعریف کرد.

اظهارات وی به سرعت انتقادات گروه‌های نظارت بر رفتار مناسب دولت و دموکرات‌ها را برانگیخت که می‌گفتند این مسئله باعث بروز نگرانی درباره آن است که آقای ترامپ از کاخ سفید برای منافع شخصی و ثروت‌اندوزی استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی وقتی رئیس جمهوری گفت که فقط هزینه‌های نشست را خواهد گرفت و سودی از آن نخواهد برد، انتقادات فروکش نکرد؛ البته او نیز هیچ جزئیاتی مالی از آن طرح ارائه نکرد.

نواح بوکبایندر، دبیر اجرایی گروه «شهروندان برای مسئولیت و اخلاق» (Citizens for Responsibility and Ethics) در واشنگتن، این عقب‌نشینی را «تعظیمی به واقعیت» نامید.

او همچنین افزود: «اما این واقعیت عجیب را عوض نمی‌کند که چگونه یک رئیس جمهوری حتی با خود پنداشت که این کار مناسبی است، یا کاری است که می‌تواند از زیر مسئولیت آن شانه خالی کند».

یک ساعت قبل از اعلام عمومی آقای ترامپ، جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌ جمهوری آتی، انتخاب دورال را برای نشست گروه ۷ محکوم کرد.

معاون اول سابق رئیس جمهوری گفت: «میزبانی از گروه ۷ در هتل ترامپ؟ یک رئیس جمهوری هیچ‌وقت نباید از منصب ریاست ‌جمهوری برای منافع شخصی استفاده کند».

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتدپرس

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent