تهدیدهای ایران؛ محور گفت‌وگوهای امنیتی آمریکا و اسرائيل

به‌گفته وزیر دفاع اسرائيل، جنگ با ایران «آخرین گزینه» است، اما این کشور برای انجام این سناریو آماده است

در «بیانیه اورشلیم» دولت آمریکا متعهد شد حق اسرائيل برای دفاع از خود را به‌رسمیت می‌شناسد - تصویر از ایندیپندنت فارسی (تصاویر اولیه از AFP)

در حاشیه برگزاری اجلاس امنیتی اندیشکده «اسپن» در ایالات متحده، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی «کاخ سفید» در واشنگتن دیدار و گفت‌وگو کرد. تقویت «همکاری‌های امنیتی» میان اسرائیل و آمریکا، در برابر تهدیدهای حکومت ایران، یکی از محورهای اصلی گفت‌وگو میان این دو مقام ارشد آمریکایی و اسرائیلی بود.

روزنامه اورشلیم‌پست بامداد روز یک‌شنبه دوم مردادماه ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت با توجه به تداوم برنامه اتمی حکومت ایران، دولت‌های اسرائیل و ایالات متحده در حال حاضر تلاش می‌کنند تا همکاری‌های امنیتی میان خودشان را بیشتر از گذشته تقویت کنند.

اسرائیل یکی از متحد اصلی ایالات متحده در منطقه به‌شمار می‌رود. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در جریان سفر اخیرش به اسرائيل گفت تا هنگامی که آمریکا وجود دارد، اسرائيل هیچ‌گاه تنها نمی‌ماند.

در جریان سفر بایدن به اسرائیل، توافق‌نامه استراتژیک موسوم به « اعلامیه اورشلیم» امضا شد.

براساس این توافق‌نامه «اورشلیم»، دو طرف متعهد شدند هیچ زمانی اجازه ندهند تا حکومت ایران به تسلیحات اتمی دست پیدا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در «بیانیه اورشلیم»، همچنین دولت آمریکا بار دیگر متعهد شد که حق اسرائيل برای دفاع از خود را به‌رسمیت می‌شناسد.

اورشلیم‌پست به‌نقل از وزیر دفاع اسرائيل نوشت هرچند جنگ با ایران به‌عنوان «آخرین گزینه» مطرح است، اما این کشور برای انجام این سناریو هم آمادگی دارد و امیدوار است در چنین شرایطی، از حمایت‌های ایالات متحده برخوردار باشد.

این روزنامه اسرائیلی در بخش دیگری از گزارش بامداد یک‌شنبه خود به اظهارات وزیر دفاع اسرائيل در گفت‌وگو با جفری گلدبرگ، سردبیر نشریه آتلانتیک، اشاره کرد.

وزیر دفاع اسرائيل در مصاحبه اخیرش با نشریه آتلانتیک گفت ما به عنوان دولت اسرائیل، به عنوان مقام‌های «کشور یهود»، یک مسئولیت تاریخی داریم که مطمئن باشیم حکومت ایران هیچگاه به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد.

به‌گفته وزیر دفاع اسرائيل، هرچند اسرائيل تنها از سمت حکومت ایران تهدید می‌شود، اما تهدیدات حکومت ایران تنها منحصر به اسرائیل نیست.

به‌گفته بنی گانتز، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، بیشتر از اسرائیل، از اقدامات حکومت ایران متضرر شده‌اند.

بیشتر از جهان