گزارش ماهانه نقض حقوق‌بشر: بازداشت ۱۰ نفر از خانواده‌های دادخواه، اعدام دست‌کم ۴۵ نفر

«قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران فقط در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۵ نفر را به اتهام‌های مختلف اعدام کرده است»

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران طی گزارش ماهانه خود، با اشاره به بازداشت‌ ۱۰ تن از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان، بازداشت سه فیلم‌ساز و ادامه بازداشت فعالان کارگری، معلمان و اقلیت‌های قومی و مذهبی، اعلام کرد دست‌کم ۴۵ نفر طی تیر ماه در زندان‌های مختلف ایران، اعدام شده‌اند.

در این گزارش تاکید شده است در جریان اعدام‌های تیر ماه، فقط طی یک روز در زندان رجایی‌شهر کرج ۱۰ نفر اعدام شدند که حکم اعدام ۸ نفر از آن‌ها به اتهام قتل، یک نفر به اتهام «لواط به عنف» و یک نفر به اتهام «تجاوز به عنف» صادر شده بود.

در گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، تاکید شده است که اعدام ۴۵ نفر در یک ماه همچنان بازگوکننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است و این در حالی است که بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و تعداد اعدام‌ها، رتبه نخست اعدام‌ها در دنیا را دارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز در تیرماه طی گزارشی که از نقض گسترده حقوق بشر در ایران به اجلاس شورای حقوق بشر این سازمان ارائه کرد، از افزایش تعداد اعدام‌ها در ایران طی سال جاری میلادی خبر داده بود.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل تاکید شده که قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران فقط در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۵ نفر را به اتهام‌های مختلف اعدام کرده است.

پیش از این، مجموعه فعالان حقوق بشر گزارش داده بود که در سال ۱۴۰۰ نیز ۲۹۹ نفر در ایران اعدام شدند که از جمله این اعدام‌شدگان ۴ نفر «کودک‌-مجرم» بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر این گزارش، در سال گذشته قوه قضاییه و دولت جمهوری اسلامی بیش از ۸۸ درصد اعدام‌های اجراشده در زندان‌های ایران را اطلاع‌رسانی نکردند.

در گزارش تیرماه مجموعه فعالان حقوق بشر همچنین به بازداشت دست‌کم ۱۰ نفر از از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان سال ۹۸ اشاره شده است.

ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، محبوبه رمضانی، مادر پژمان قلی‌پور، رحیمه یوسف‌زاده، مادر نوید بهبودی، سکینه احمدی، مادر ابراهیم کتابدار، از جمله مادران دادخواه کشته‌شدگان آبان‌اند که در تیرماه به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

سعید دامور، برادر وحید دامور، و مهرداد بختیاری، عموی پویا بختیاری، نیز از جمله اعضای خانواده کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان‌اند که در تیر ماه بازداشت شدند.

همچنین منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری، نیز که از سال گذشته به‌دلیل دادخواهی بازداشت و زندانی شده است، در تیر ماه از «ندامتگاه مرکزی کرج» به زندان قزوین تبعید شد.

بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، و جعفر پناهی، سه فیلم‌ساز معترض، بخش دیگری از موارد نقض حقوق بشر در ایران است.

محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد به‌دلیل همدردی با مردم آبادان بعد از وقوع فاجعه متروپل و حمایت از اعتراض‌های مردمی بازداشت شدند و جعفر پناهی، کارگردان سرشناس سینمای ایران، نیز وقتی برای پیگیری سرنوشت رسول‌اف و آل‌احمد به دادستانی اوین مراجعه کرد، بازداشت و به بهانه اجرای حکم ۶ سال زندان صادرشده در ارتباط با حمایت او از اعتراض‌های سال ۱۳۸۸، زندانی شد.

در گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر از موارد نقض حقوق بشر طی تیر ماه در ایران، به بازداشت مصطفی تاج‌زاده، مجید خادمی در ماهشهر، رضا شرفخانی در مشهد نیز اشاره شده است.

همچنین بازداشت ۷ شهروند در پی انتشار یک «پخش زنده (لایو) اینستاگرامی» و بازداشت ۲۲ گردشگر در ارتفاعات ییلاقی شهرستان املش نیز از جمله دیگر موارد نقض حقوق بشر ذکر شده است.

هجوم خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی به منزل احمد رونقی ملکی، پدر حسین رونقی ملکی زندانی سیاسی پیشین و فعال سیاسی، و تفتیش منزل و توقیف برخی از لوازم خانواده رونقی نیز از جمله دیگر موارد نقض حقوق بشر در تیر ماه ذکر شده است.

در بخش صدور احکام زندان و مجازات‌ها نیز این گزارش به محکومیت وحید اشتری، افشاگر سیسمونی‌گیت درباره محمدباقر قالیباف و خانواده او، به دو سال حبس تعزیری و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد، ویدا ربانی نیز به ۵ سال حبس و محرومیت‌های اجتماعی و و نیما صفار نیز به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی بدل از یک سال حبس، به‌عنوان موارد دیگری از نقض حقوق بشر در ایران اشاره شده است.

علاوه بر این در تیر ماه، پیمان قلی‌پور، برادر پژمان قلی پور، از کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸، از صدور حکم ۱۰۰ ضربه شلاق برای مادرش، محبوبه رمضانی، به‌دلیل اصرار بر دادخواهی خبر داد.

بازداشت شماری از اقلیت‌های ملی و مذهبی و تداوم بازداشت ده‌ها نفر از معلمان و کارگران معترض، و زندانی کردن شماری از فعالان مدنی، صنفی و کاری از دیگر موارد نقض حقوق بشر در ایران طی تیر ماه است.