رویارویی طالبان و کاربران افغان در توییتر

طالبان در برابر هشتگ «حساب‌های طالبان را ببندید» در توییتر، هشتگ «افغان‌ها از طالبان حمایت می‌کنند» را به راه انداختند

کاربران افغان خواستار مسدود شدن حساب‌های طالبان در توییترند، طالبان می‌خواهند فیس‌بوک را در افغانستان ببندند- WAKIL KOHSAR / AFP

کاربران افغان در توییتر از روز پنجشنبه، ۳۰ تیرماه (۲۱ ژوییه) هشتگ «حساب‌های طالبان را ببندید» را بازنشر می‌کنند؛ هشتگی که در دومین روز این کارزار، بیش از ۵۰ هزار بار استفاده شد. کاربران افغان در این کارزار، از مدیران توییتر می‌خواهند حساب‌های کاربری طالبان در توییتر را ببندند. طالبان نیز در مقابل، هشتگی جدید با محتوای حمایت مردم افغانستان از طالبان ایجاد کردند و به‌شدت می‌کوشند آن را فراگیر کنند.

این دو هشتگ اکنون در فضای مجازی به دو جبهه مقابل هم تبدیل شده‌اند؛ یکی جبهه‌ای که با افکار افراطی طالبان، محدودیت‌های زنان و نقض حقوق بشر مخالف است و دیگری جبهه‌ای که همسو با طالبان، تلاش می‌کند به جهان نشان دهد طالبان حاکمان اصلی و ایده‌آل مردم افغانستان‌اند و حمایت مردم را با خود دارند.

پس از آنکه شرکت متا برخی حساب‌های کاربری طالبان از جمله تلویزیون ملی افغانستان و آژانس خبری باختر- زیرنظر طالبان- در فیس‌بوک و اینستاگرام را بست، طالبان درصدد برآمدند فیس‌بوک را کلا در افغانستان فیلتر کنند. افراد طالبان در توییتر و دیگر رسانه‌های اجتماعی کارزاری به راه انداخته‌اند که گویا مردم افغانستان خواستار بسته شدن کامل فیس‌بوک در این کشورند و حساب رادیوتلویزیون ملی افغانستان در توییتر، روز جمعه، ۳۱ تیر، با انتشار گزارشی مدعی شد که مردم در افغانستان پس از مسدود شدن حساب‌های کاربری طالبان، مسدود شدن فیس‌بوک در این کشور را خواستارند.

این در حالی است که شمار زیادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی در افغانستان از بسته شدن حساب‌های طالبان و رسانه‌های متعلق به این گروه در فیس‌بوک استقبال کردند و در ادامه، برای مسدود شدن حساب‌های طالبان در توییتر هم کارزاری به راه انداختند. هشتگ این کارزار توییتری که از روز پنجشنبه، ۳۰ تیر، آغاز شد، تاکنون بیش از ۵۰ هزار بار بازنشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توییتر به دلیل فضای نسبتا بازتر و محدودیت‌های کمتر در انتشار مطالب، عکس‌ها و ویدیوها، در میان اعضای طالبان کاربران زیادی دارد. این افراد اغلب از اتاق‌های گفت‌وگوی توییتر (اسپیس) برای تبلیغ ایده‌های افراط‌گرایانه خود استفاده و در بسیاری موارد نیز مخالفان و منتقدانشان را شناسایی و تهدید می‌کنند.

 کاربران افغان که کارزار درخواست بسته شدن حساب‌های طالبان در توییتر را به راه انداخته‌اند، در توییت‌هایشان، در کنار هشتگ BanTaliban به نقض حقوق بشر و آزادی بیان و محدودیت‌های طالبان برای رسانه‌ها، زنان و فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و حتی هنری در افغانستان اشاره می‌کنند.

حبیب خان، خبرنگار افغان و بنیان‌گذار موسسه مطالعات صلح افغانستان، در توییتر نوشت: «برای مشارکت در کارزار حساب‌های طالبان را ببندید، لازم نیست افغان باشید. اگر به حقوق بشر اهمیت می‌دهید، لطفا به این فراخوان بپیوندید.»

موسی ظفر، نویسنده و طنزپرداز معروف افغان، نیز در توییتی با حمایت از این کارزار نوشت: «حساب‌های طالبان را ببندید همان‌طور که آن‌ها مدارس دختران را بستند، حساب‌های آنان را حذف کنید؛ همان‌طور که آنان وزارت امور زنان را حذف کرده‌اند.»

با این حال طالبان هم روز جمعه دست‌به‌کار شدند و هشتگ «افغان‌ها از طالبان حمایت می‌کنند» را در توییتر به راه انداختند. طالبان همراه این هشتگ، پیام‌هایی به زبان انگلیسی منتشر می‌کنند تا به کاربران توییتر در سراسر جهان نشان دهند مردم افغانستان با رفتارها و دستورهای طالبان موافق‌اند و آنان را پذیرفته‌اند.

بیشتر از جهان