تهران سفیرش در سوئد را در ارتباط با پرونده حمید نوری فراخواند

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی حکم دادگاه سوئد را مبتنی بر «اتهامات بی‌پایه وساختگی» توصیف کرد

ناضر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی حکم دادگاه استکهلم را غیرقانونی خواند -Anders Humlebo /AFP

وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که سفیر ایران در سوئد را در اعتراض به حکم صادرشده علیه حمید نوری، برای «پاره‌ای از مشورت‌ها» به تهران فراخوانده است.

دادگاهی در استکهلم در تاریخ ۲۴ تیر، حمید نوری را به دلیل مشارکت در اعدام شمار بالایی از زندانیان سیاسی در ایران در تابستان ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم کرد. ‌

خبرگزاری ایرنا به نقل از ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، حکم و بیانیه دادگاه سوئد را «غیرقانونی» و مبتنی بر «اتهامات بی‌پایه، مخدوش و ساختگی» توصیف کرد.

حمید نوری (عباسی)، دادیار سابق زندان گوهردشت، به دو اتهام اصلی «جنایت جنگی از نوع بین‌المللی» و «قتل عمد» در دادگاه منطقه استکهلم به مدت ۹ ماه محاکمه و در نهایت مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اعلامیه دادگاه استکهلم آمده است که فتوای روح‌الله خمینی زمینه را برای کشتار زندان سیاسی فراهم کرد

تحقیقات دادگاه همچنین نشان داد که اعدام‌هایی که به دنبال فتوای خمینی انجام شد، نیازمند برنامه‌ریزی و همکاری بین چند نفر با وظایف مختلف بوده است. کمیته‌ای بر اساس این فتوا، محکومیت زندانیان به مجاهدین را بررسی کرد و آنها را طبق رویه‌ای که شرایط اولیه یک دادرسی عادلانه را برآورده نمی‌کرد، به اعدام محکوم کرد. مجازات اعدام بلافاصله با دار زدن اجرا شد.

دادگاه استکهلم حکم داده است که اعدام‌ها به دلیل ارتباط با درگیری‌های مسلحانه بین المللی، نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه بوده است.

محاکمه حمید نوری نخستین دادگاه یکی از متهمان پرونده اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ در ایران است که بیش از سه دهه پس از جنایات برگزار شد.

دادگاه نوری حدود ۹ ماه طول کشید و طی آن دست‌کم ۳۴ شاکی و ۲۶ شاهد در دادگاه حاضر و علیه او شهادت دادند.

نوری از نیرو‌های سابق سپاه پاسداران است که گزارش شده در سال ۱۳۶۱ وارد تشکیلات قضایی شد و به سمت دادیاری هم رسید و در نهایت در سال ۱۳۶۷ دستیار محمد مقیسه (ناصریان) در زندان گوهردشت شد.

پیشتر و به دنبال صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری، کاظم غریب‌آبادی، معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با فرزند حمید نوری اعلام کرد که جمهوری اسلامی نهایت تلاش خود را برای آزادی او به کار خواهد بست.