فایننشال‌تایمز: مقامات تهران از عملیات آزادانه اسراییل در ایران می‌ترسند

«به‌نظر می‌رسد اسراییل یک سازمان عظیم در تهران ایجاد کرده است و آزادانه عملیات خود را انجام می‌دهد»

حسین سلامی، فرمانده سپاه در خاکسپاری صیادخدایی-ATTA KENARE / AFP

مجموعه‌ای از عملیات منسوب به اسراییل در خاک ایران، مقامات جمهوری اسلامی را نگران کرده است. یک سیاستمدار ایرانی در گفت‌و‌گو با فایننشال‌تایمز با اشاره به این نگرانی گفت که مقامات تهران از اینکه احساس می‌کنند اسراییل به آسانی و آزادانه می‌تواند در ایران دست به اقدام بزند، می‌ترسند.

به گزارش این روزنامه بریتانیایی، مقام ایرانی که یک اصلاح‌طلب معرفی شده است به فایننشال‌تایمز گفت: «به‌نظر می‌رسد اسراییل یک سازمان عظیم در تهران ایجاد کرده است و آزادانه عملیات خود را انجام می‌دهد.» به گفته او اسراییل به طور روشن تصویر امنیتی جمهوری اسلامی را نشانه گرفته است تا آن را پیش چشمان مردم ایران تخریب کند.

در ماه‌های اخیر مجموعه‌ای از اقدامات و عملیات در خاک ایران به اسرااییل نسبت داده شده است. اسراییل هیچگاه به‌طور رسمی مسئولیت این حمله‌ها را نپذیرفته است اما در عین حال گزارش‌ها را رد نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موج جدید تنش‌ها بین ایران و اسراییل پس از کشته شدن حسن صیادخدایی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران، آغاز شد و پس از آن تعداد دیگری از اعضای نیروی قدس و فعالان در عرصه هوافضا و صنایع موشکی جمهوری اسلامی ایران به طرز مشکوکی کشته شدند.

به گزارش فایننشال‌تایمز این سوءقصدها در عالی‌ترین سطوح حاکمیت نسبت به دست داشتن اسراییل در این عملیات ترس و نگرانی ایجاد کرده است.

این روزنامه بریتانیایی تغییرات و جابه‌جایی‌ها در ساختار سپاه را نیز در همین چارچوب ارزیابی کرده است.

به گفته مقام آگاهی که منبع فایننشال‌تایمز معرفی شده است، تهران در این مرحله به دنبال درگیری مستقیم نیست. او می‌گوید که سیاست جمهوری اسلامی فعلا همکاری با نیروهای نیابتی است و تا زمانی که اسراییل به لبنان حمله نکند، حمله‌ای علیه اسراییل انجام نمی‌دهد. این مقام آگاه می‌گوید که جنگ با اسراییل برای ایران عقلانی نیست. در عین حال اسراییل برای درگیری خط و نشان کشیده است اما این تهدید‌ها به اندازه‌ای جدی نبوده است که تا مرحله درگیری نظامی پیش برود.

نیویورک‌تایمز هم پیش‌تر گزارش داده بود که عملیات منتسب به اسراییل در خاک ایران پیامدهای درازمدتی برجا گذاشته است.

محمد علی ابطحی، معاون اسبق رییس‌جمهوری به این روزنامه گفته بود که ساختار امنیتی داخل ایران با عملیات اسراییل به چالش کشیده شده است و سازمان اطلاعات را زیر سئوال برده است.

برخی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی هم از نفوذ اطلاعاتی عمیق اسراییل در بخش‌های مختلف حکومت ایران خبر دادند.