ضرب‌وشتم دامداران معترض در تهران

دامداران و مرغداران در این تجمع با شعارهای «دامدار ورشکسته، دیگر توان ندارد» اعتراض خود را به سیاست‌های دولت نشان دادند

دامداران و مرغ‌داران از سراسر ایران یک بار دیگر مقابل وزارت جهاد کشاورزی در تهران، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. دامداران به بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و همچنین عدم افزایش قیمت دام بر اساس قیمت تمام‌شده اعتراض کردند.

این تجمع با دخالت نیروی‌ انتظامی و همچنین ضرب‌وشتم معترضان همراه بود. دامداران در این تجمع که خواستار دیدار با وزیر برای پیگیری مطالباتشان بودند؛ برای جلوگیری از جلب توجه شهروندان با اصرار حراست و نیروی انتظامی از محوطه بیرونی وزارت کشاورزی به داخل حیاط این وزارت‌خانه رفتند.

به گزارش ایسنا، درخواست معترضان از دولت پیگیری‌ خرید حمایتی و تضمینی دام، خرید دام براساس بهای تمام‌شده آن، آزادسازی صادرات دام و تمکین به قوانین نظام جامع دامپروری است. آن‌ها همچنین به ورشکستگی دامداران به‌دلیل افزایش هزینه‌ها، افزایش قیمت‌ نهاده‌های دامی و علوفه و همچنین مشکلاتشان در تامین نهاده‌های مورد نیاز نیز اشاره کردند.

خبرگزاری ایسنا با اعلام این خبر مدعی شد: «جلسه‌ای با حضور معاونان وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از دامداران در این وزارتخانه در حال برگزاری است.»

دامداران و مرغداران در این تجمع با شعارهای «دامدار ورشکسته، دیگر توان ندارد» و «بدبختی مرغداران، با وعده حل نمی‌شه.»، اعتراض خود را به سیاست‌های دولت نشان دادند. معترضان همچنین بنرهایی به همراه داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «سر دامداران را هم مانند دام‌هایشان ببرید که هم شما راحت شوید و هم ما.»، «علوفه و نهاده به دلار، شیر و گوشت به ریال».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از دامداران در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه دامداران بیش از دو سال است که تحت شرایطی دشوار فعالیت می‌کنند، گفت: «دامداران از راه‌های دور جلو وزارتخانه تجمع کردند چراکه نمی‌توانند نهاده خریداری و دامداری خود را اداره کنند. انتظار ما این است که صادرات دام آزاد شود و همچنین دام با قیمت تمام‌شده از دامداران خریداری شود.»

یکی دیگر از دامداران، با بیان اینکه دامدار به جای دولت به مردم یارانه می‌دهد، گفت: «دامداران با نرخ آزاد نهاده‌ها و سایر نیازهایشان را خریداری می‌کنند اما محصول تولید باید با نرخ مصوب و به ریال عرضه شود. به‌عنوان مثال، برای هر گاو ۱۰۰ کیلو کنسانتره یارانه‌ای می‌دهند اما در مقابل شیر و گوشت را با نرخی که خودشان می‌خواهند خریداری می‌کنند و به عبارتی دامدار به مردم یارانه می‌دهد.»

در هفته‌های گذشته، دامداران، مرغ‌داران و شترمرغ‌داران نیز تجمع‌هایی در شهرهای مختلف برگزار کرده بودند. گرانی و کمبود نهاده‌های دامی شرایط نامطلوبی برای مرغداران و دامداران ایجاد کرده است و بسیاری از واحدهای تولیدی در خطر ورشکستگی و کشته شدن دام‌هایشان قرار دارند. از سوی دیگر، حذف ارز ترجیحی نیز باعث شده است که هزینه نهاده‌های دامی در ایران به‌شدت افزایش پیدا کند.