سرنگونی پهپادی که از لبنان وارد خاک اسرائیل شده بود

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت که پهپاد «احتمالا متعلق به حزب‌الله» است

این پهپاد از خاک لبنان بلند شده بود و توانست وارد خاک اسرائیل شود-Israel Defense Forces/ Twitter

ارتش اسرائیل روز دوشنبه، ۱۸ ژوییه ۲۰۲۲ (۲۷ تیر ۱۴۰۱)، گفت که پهپادی را بر فراز مرز این کشور با لبنان سرنگون کرده است. در طول هفته‌های اخیر، چهار پهپاد دیگر حزب‌الله نیز در مسیر پرواز به سوی آب‌های سرزمینی اسرائیل منهدم شده‌اند. 

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت که پهپاد «احتمالا متعلق به حزب‌الله» است. این پهپاد از خاک لبنان بلند شده بود و توانست وارد خاک اسرائیل شود، و در آنجا بود که ارتش این کشور آن را سرنگون کرد. ارتش تاکید کرد که در تمام طول پرواز این پهپاد، حرکت آن را رصد کرده است. 

حزب‌الله لبنان که از حمایت نظامی و مالی حکومت ایران برخوردار است، هرازگاهی پهپادهایی به حریم هوایی اسرائیل می‌فرستد و معمولا آن‌ها را «عملیات تجسسی» می‌خواند. در پی پایان جنگ سال ۲۰۰۶ بین حزب‌الله و اسرائیل، هر دو طرف معمولا می‌کوشند وارد درگیری نظامی نشوند. چند هفته پیش، سه پهپاد غیرمسلح حزب‌الله به سوی میدان گازی «کاریش» حرکت کردند که نزدیک منطقه مورد اختلاف بین لبنان و اسرائیل است، اما گفته می‌شود که بخشی از آن نیست و به اسرائیل تعلق دارد. دولت لبنان از حزب‌الله به دلیل فرستادن این پهپادها و اختلال در مذاکرات مرزی تل‌آویو و بیروت که با میانجیگری آمریکا در حال برگزاری است، انتقاد کرد. با این حال، بیروت به فعالیت‌های استخراج گاز اسرائیلی‌ها در کاریش هم اعتراض کرده و آن ‌را «اشغال منابع دریایی» خود خوانده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب‌الله در همان روزی که سه پهپاد سرنگون شده بودند، بیانیه‌ای منتشر کرد و مسئولیت ارسال آن‌ها را به عهده گرفت. این سازمان شبه‌نظامی گفت که پهپادها را «برای جمع‌آوری اطلاعات» ارسال کرده بوده است. این بیانیه لحنی تهدیدآمیز خطاب به اسرائیل داشت و در آن اعلام شده بود: «پهپادها به ماموریت خود رسیدند و پیام لازم را به طرف اسرائیلی رساندند.»

پهپاد چهارم حزب‌الله نیز چند روز بعد، در مسیر حرکت به سوی منطقه دریایی اسرائیل سرنگون شد. این پهپاد بر فراز آب‌های لبنان سرنگون شد و اسرائیلی‌ها گفتند خطری برای این کشور نبوده است. 

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، هفته گذشته در سخنرانی‌ای تلویزیونی گفت که اگر «حقوق» لبنان رعایت نشود، «هیچ کس»‌ اجازه فعالیت در میدان‌های نفت و گاز [در آن ناحیه] نخواهد داشت. نصرالله گفت: «اگر حقوقی را که دولت ما تقاضا می‌کند به ما ندهید، می‌توانیم میز را علیه همه برگردانیم.»

بیشتر از جهان