سومین زمین‌لرزه در افغانستان؛ ۱۰ تن مجروح شدند

از آغاز تیرماه تاکنون سه بار زمین‌لرزه‌ در بخش‌هایی از افغانستان رخ داده است

بخش از از افغانستان از اول ماه تیر تا کنون گواه سه زمین لرزه بوده است- عکس از آژانس اطلاعاتی باختر

بر اساس گزارش مرکز زلزله‌‌نگاری ایالات متحده آمریکا، زلزله‌ای به قدرت ۵.۱ ریشتر در ساعت ۴:۵۵ عصر روز دوشنبه، ۲۷ تیر (۱۸ ژوییه ۲۰۲۲)، بخش‌هایی از جنوب شرقی افغانستان در استان‌های پکتیکا، پکتیا، و بدخشان را لرزاند. آژانس اطلاعاتی باختر در افغانستان که اکنون با نظارت طالبان اداره می‌شود، می‌گوید که ۱۰ تن از ساکنان شهرستان گیان دراستان پکتیکا بر اثر این زمین‌لرزه مجروح شده‌اند و ده‌ها خانه نیز ویران شده است.

منابع خبری مستقل می‌افزایند که مجروحان به بیمارستان‌ها انتقال یافته‌اند و در پی جست‌وجو‌ها، احتمالا شمار قربانیان و مجروحان افزایش خواهد یافت.

به گفته منابع خبری در پکتیکا، بسیاری از خانه‌هایی که در زمین‌لرزه‌های پیش‌تر آسیب دیده بودند، اکنون کاملا ویران شده‌اند. مسئولان طالبان در پکتیکا گفته‌اند که احتمال دارد این زمین‌لرزه موجب تلفاتی نیز شده باشد.

تصویرهایی که از این حادثه در رسانه‌ها منتشر شده است، فروریختن شماری از خانه‌ها  و گریز تعدادی از اهالی محل وقوع زلزله را نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نخستین روز تیر ۱۴۰۱ نیز زمین‌لرزه شدیدی در افغانستان رخ داد. قدرت این زمین‌لرزه ۵.۹ اعلام شد و گفته شد که با وقوع در عمق ۱۰ کیلومتری زمین، بخش‌هایی از افغانستان و پاکستان را در نواحی نزدیک به مرز دیورند تکان داده است.

نهادهای امدادی شمار قربانیان این زمین‌لرزه را در افغانستان (که به استان‌های پکتیکا و خوست بیشتر آسیب رسانده بود) حدود هزار و ۳۰۰ تن اعلام کردند و گفتند که حدود سه هزار تن دیگر نیز بر اثر آن مجروح شده‌اند. شهرستان‌های زیروک، نکی، و کیان در استان پکتیکا، در این زمین‌لرزه بیش از نواحی دیگر آسیب دیده‌اند.

این زمین‌لرزه مرگبارترین رویداد طبیعی تاکنونی در سال ۲۰۲۲ میلادی دانسته شده است.

پس از آن نیز زمن‌لرزه دیگری نیز در همین نواحی رخ داد، و اکنون سومین زلزله این مناطق را لرزانده است.  

در دو دهه گذشته زمین‌لرزه‌های بسیاری در افغانستان رخ داده است، از جمله زلزله‌ای در آذر ۱۳۶۱ خورشیدی، که به گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، با قدرت ۶.۴ ریشتر در عمق ۳۶.۵ کیلومتری زمین رخ داد. اما این نخستین بار است که حادثه‌ای طبیعی از این دست، از ساکنان پکتیکا در این کشور بیش از هزار قربانی می‌گیرد.

بیشتر از جهان