وزیر بهداشت قیمت دارو را افزایش داد و اسمش را «معجزه» گذاشت

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: اگر با اجرای طرح «دارویار» مردم متضرر شوند، به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت می‌کنیم

با وجود تمام وعده‌های ابراهیم رئیسی و مقام‌های دولت او، قیمت دارو در ایران با اجرای طرحی موسوم به «دارویار» یا «هدفمند کردن یارانه دارو» از روز ۲۳ تیر ۱۴۰۱ افزایش یافت.

سازمان غذا و دارو هنگام آغاز این طرح، اعلام کرد که قیمت‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابند که آن‌ هم از طریق شرکت‌های بیمه‌گر به جیب مردم برمی‌گردد. با این حال، اذعان شرکت‌های داروساز و گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که برخی اقلام دارویی در کمتر از یک هفته، بیش از ۱۰۰ درصد گران شدند و کمبود بیش از پیش دارو رنج بیماران را افزایش داده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت رئیسی، روز دوشنبه ۲۷ تیرماه، بدون اشاره به دردسرهایی که طرح جدید برای بیماران ایجاد کرده است، اجرای آن را «معجزه» خواند و مدعی شد که هیچ دارویی از مسیر بیمه گران‌ نشده است، بلکه برخی داروها ارزان‌تر هم شده‌اند.

بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو، هم شامگاه یکشنبه ۲۶ تیر، ادعاهای مشابهی را در تلویزیون دولتی ایران مطرح کرد و گفت: «نه تنها قیمت دارو هیچ تفاوتی با قبل ندارد که حتی پرداختی مردم در بعضی دارو‌ها کاهش هم پیدا کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه ادعاهایش افزود: «برای بیماران خاص و صعب‌العلاج، پرداختی از جیب بیمار کمتر شده است؛ زیرا ما سطح پایه قیمت دارو‌ها را که بیمه آن‌ها را پوشش می‌داد، بالاتر هم بردیم.»

رئیس سازمان غذا و دارو در عین‌ حال که چنین ادعاهایی را مطرح کرد، نتوانست کمبود شدید برخی اقلام دارویی را کتمان کند ولی در ادامه وعده‌های پیشین گفت: «کمبود قابل‌توجه اقلام دارویی شامل بسیاری از دارو‌های دم‌دستی هم بود که ظرف یک تا دو ماه آینده، به‌طور کامل از بین می‌رود.»

سخنان او حاکی از آن است که وزارت بهداشت با آگاهی از اینکه اقلام دارویی با کمبود شدید مواجه‌اند و بیماران برای تهیه آن‌ها به دردسر می‌افتند، اجرای شتاب‌زده طرح دارویار را آغاز کرد. حالا در این فرایند، بیماران هم مجبورند پول بیشتری برای دارو پرداخت کنند و هم برای یافتن داروهای موردنیاز خود بیشتر بگردند.

شرایط برای بیمارانی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، وخیم‌تر است. این مسئله را بهرام دارایی نیز تایید کرد و گفت هرکس که یک بیمه پایه داشته باشد و با نسخه پزشک به داروخانه مراجعه کند، می‌تواند از یارانه دارو استفاده کند.

دردسرهای طرح دارویار به همین‌جا ختم نمی‌شود. شمار زیادی از بیمارانی که بیمه دارند هم برای تهیه داروهای موردنیاز خود با مشکل مواجه‌اند؛ زیرا داروخانه‌ها به دلیل اینکه شرکت‌های بیمه به تعهدهایشان عمل نمی‌کنند، تا حد امکان زیر بار فروش دارو با بیمه نمی‌روند.

بر اساس گزارش‌های میدانی، در حال حاضر قیمت برخی اقلام دارویی بیماران خاص از ۲۰۰ میلیون تومان هم فراتر رفته؛ با این حال، رئیس سازمان غذا و دارو مدعی است که با حذف یارانه‌ از داروهای تولید داخل، قیمت آن‌ها واقعی شد.

وزارت بهداشت ادعا می‌کند که با هدف «اصلاح الگوی مصرف دارو، کنترل قاچاق، رشد صادرات دارو و حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج» طرح دارویار را اجرا می‌کند؛ اما این طرح حتی میان نمایندگان مجلس نیز مخالفانی دارد.

زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یکی از این مخالفان است که در سخنانی، حساب کمیسیون بهداشت و درمان را از دولت جدا کرد و گفت که مجلس از اجرای طرح دارویار خبر نداشته است. او با تاکید بر اینکه « در مورد نحوه اجرای این طرح ابهام‌های زیادی وجود دارد» افزود: «افرادی که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند و باید دارو‌ها را آزاد بخرند نباید متضرر شوند.»

اعضای کمیسیون به‌صراحت به دولت هشدار دادند که در صورت صحیح اجرا نشدن این طرح، اعمال ماده ۲۳۴ و شکایت به کمیسیون اصل ۹۰ را در دستور کار قرارمی‌دهند و برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم، از ابزار‌های نظارتی استفاده می‌کنند.

به گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اجرای طرح دارویار در صورتی امکان‌پذیر است که زیرساخت‌های آن فراهم، به نقدینگی بخش خصوصی توجه و هشت ماه بدهی قبلی بیمه‌ها پرداخت شود.

با وجود این انتقادها و شرایطی که طرح جدید برای مردم ایجاد کرد، وزیر بهداشت اجرای طرح دارویار را «ایثارگری و فداکاری» خواند و ادعا کرد این طرح «کاملا دقیق و کارآمد» است.