زلنسکی چند مقام ارشد را به دلیل همکاری با روسیه برکنار کرد

دادستان کل و رئیس سرویس امنیت دولتی اوکراین، که از دستیاران قدیمی زلنسکی بودند، برکنار شدند

زلنسکی همچنین گفت رئیس سابق اداره اصلی سرویس امنیتی کریمه نیز به ظن خیانت بازداشت شده است‌ـ UKRAINE PRESIDENCY / AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دو مقام مهم دولتش را برکنار کرد. او ویژگی‌های رهبری این دو نفر را زیر سوال برد و بسیاری از زیردستان آن‌ها را به خیانت و همکاری با روسیه متهم کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، زلنسکی در سخنرانی ویدیویی شبانه‌اش، در این‌باره گفت: «تصمیم گرفتم دادستان و رئیس سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کنم. بسیاری از مقام‌های این دو نهاد مظنون به خیانت‌اند.»

ایرینا وندیکتوا، دادستان کل، و ایوان باکانوف، رئیس سرویس امنیت دولتی اوکراین (SBU)، که از دستیاران قدیمی زلنسکی بودند، دو مقامی‌اند که زلنسکی آن‌ها را برکنار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری اوکراین در توضیح تصمیمش به برکناری وندیکتوا و باکانوف گفت: «تا امروز، در مورد خیانت در امانت و فعالیت‌های مشارکتی کارکنان دادسراها، نهادهای بازپرسی و سایر نهادهای انتظامی، ۶۵۱ پرونده کیفری ثبت شده است. افزون بر آن، بیش از ۶۰ کارمند دفتر دادستانی و سرویس امنیتی اوکراین در سرزمین‌های اشغالی باقی مانده‌اند و علیه کشور ما فعالیت می‌کنند.»

او افزود: «چنین مجموعه‌ای از جنایت‌ها علیه پایه‌های امنیت ملی کشور و ارتباط‌های کشف‌شده بین کارکنان نیروهای امنیتی اوکراین و سرویس‌های ویژه روسیه بسیار جدی است.»

زلنسکی همچنین گفت رئیس سابق اداره اصلی سرویس امنیتی کریمه نیز به ظن خیانت بازداشت شده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین افزود: «هرکسی که همراه با او بخشی از یک گروه جنایتکار را تشکیل داده بود و در راستای منافع روسیه کار می‌کرد، پاسخگو خواهد بود. این گروه اطلاعات سری را به دشمن انتقال می‌دادند و با سرویس‌های ویژه روسیه در ارتباط بودند و باید جواب پس بدهند.»

زلنسکی با اشاره به اینکه اقدام‌های بیشتری انجام خواهد داد، افزود: «هرگونه انفعال مقام‌ها در بخش امنیتی یا اقدام خاص و مشکوک مقام‌ها یا کارکنان ارزیابی می‌شود و بازرسی از نهادهای نظامی ادامه خواهد داشت.»

این اقدام رئیس‌‌جمهوری اوکراین در شرایطی است که روز یکشنبه، ۲۶ تیر (۱۷ ژویيه)‌، یک مقام نظامی اوکراینی گفت که روسیه آماده می‌شود تا مرحله بعدی حمله به اوکراین را آغاز کند. پیش‌تر مسکو اعلام کرده بود که نیروهای روسیه عملیات نظامی را «در تمامی حوزه‌های عملیاتی» افزایش خواهند داد.

هم‌زمان با تحویل تسلیحات دوربرد غرب به اوکراین، راکت‌ها و موشک‌های روسیه شهرهای اوکراین را زیر آتش گرفتند.

اوکراین اعلام کرد که در پی حملات روسیه به شهر مرکزی وینیتسیا و چوهوییف در منطقه خارکیف، نیکوپل در جنوب و دیگر شهرها و مناطق اوکراین از روز پنجشنبه، بیش از ۴۰ نفر از غیرنظامیان، سالمندان و کودکان کشته شده‌اند.

یک سخنگوی ارتش اوکراین در توصیف شرایط موجود این کشور، گفت که حملات روسیه به موشک‌های هوایی و دریایی محدود نمی‌شود و «آتش‌باران از تمامی جبهه‌ها در جریان است».

بیشتر از جهان