امپراطوری هتل‌های هیلتون‌ها

«هتلداری شاید شغل من باشد، اما پرواز بدون تردید شوق من است»

پاریس هیلتون و پدربزرگش در سال ۲۰۱۰ Philip Ramey / Corbis via Getty Images file

هیلتون که در ۹۵ سالگی درگذشت، پنجاه سال از زندگی‌اش را در موسسه هتل‌های هیلتون سپری کرده بود که سی سال از آن را، از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۶، در مقام ریاست آن قرار داشت. در دوران ریاست او، موسسه هیلتون در جایگاه پنجمین زنجیره بزرگ هتل‌های آمریکا قرار داشت. در سال ۲۰۰۷ که کمپانی «بلک استون»  زنجیره هتل‌های او را خرید،  موسسه هیلتون به جایگاه دوم در میان بزرگترین هتلدارهای آمریکا، با ارزشی معادل ۲۶ میلیارد دلار (با احتساب دیونش) رسیده بود. بارون هیلتون، با دارایی ۲۵.۱ میلیارد دلار، در شرکت جدید نیز حضورش را به عنوان ریاست مشترک کمپانی، ادامه داد.   

هیلتون بر ایجاد کارت اعتباری موسوم به «کارت بلانش» نیز (که کمپانی او آن را در سال ۱۹۶۶ به مبلغ ۱۲ میلیون دلار به بانک «فِرست نشنال سیتی بَنک»، مادر «سیتی گروپ» کنونی، فروخت) نظارت داشت. او مبتکر روند تجاری موسوم به «فروش و اجاره یا رهن مجدد» بود (توضیح: در این روند، املاک شرکت به دیگران فروخته شده و بلافاصله توسط خود شرکت اجاره بلند-مدت می‌شود. به این ترتیب، شرکت اولیه همچنان به استفاده از املاک فروخته شده ادامه می‌دهد؛ بدون آن که مالک آن باشد، و در نتیجه، مالیات بر املاک کاهش می‌یابد، و برعکس، برگشت و بازیافت مالیات به علت هزینه‌های اجارات، افزایش می‌یابد) و به آن ترتیب، دارایی‌های زنجیره هیلتون را فروخت، اما همچنان به مدیریت آن ادامه داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوایل دهه ۱۹۷۰، بارون هیلتون هتل فلامینگو و لاس وگاس اینترنشنال را که نام آن بعدها به «لاس وگاس هیلتون» تغییر کرد، خریداری کرد. با این اقدام، زنجیره هیلتون نخستین هتل در بازار بورس نیویورک شد که در شمار صنایع قمار و کازینوی آمریکا قرار می گرفت.

هیلتون به عنوان یکی از دو رئیس کمپانی، همراه با استیون بولن باخ، بخش قمارخانه‌های متعلق به شرکت را به «میسی‌سیپی» و «آتلانتیک سیتی»، نیوجرسی توسعه داد و درسال ۱۹۹۶ کمپانی هنرهای نمایشی «بالی» را به مبلغ ۳ میلیارد دلار خریداری کرد. دو سال بعد، مدیران بخش قمارخانه‌‌های کمپانی، آن‌‌ها را به بخش‌های کوچکتر و مستقل تقسیم کردند. (توضیح: بدین گونه، ارزش تک تک این واحدها به‌مراتب بیشتر از ارزش آنها زیر چتر یک کمپانی می‌شد.)

بارون هیلتون نه تنها ناظر و نگهبان تجارت خانواده هیلتون، بلکه کارآفرینی موثر نیز بود. او همراه با «لامار هانت»، صاحب یک کمپانی نفتی در تگزاس و چند تن دیگر، لیگ فوتبال آمریکا (ای اف ال) را بنیان گذاشت و صاحب اولیه لیگ «لس آنجلس چارجِرز» بود. در سال ۱۹۶۶، «ای اف ال» و رقیب آن، لیگ ملی فوتبال، در هم ادغام شدند. در همان سال، هیلتون سهام اکثریتش را در تیم جدید که نام «سان دیه گو چارجرز» را بر خود گرفته بود، فروخت. این تیم اکنون به لس آنجلس تغییر مکان داده است. هیلتون دوران ارتباط‌های خود را با تیم چارجرز، «بهترین سال های زندگی»‌اش توصیف کرده است. 

ویلیام بارون هیلتون در سال ۱۹۲۷ در شهر دالاس در تگزاس متولد شد. در هشت سالگی پدر و مادرش از هم جدا شدند، و در سال ۱۹۴۲ که پدرش با زازا گابور، هنرپیشه هالیوود ازدواج کرد، هنوز در مدرسه تحصیل می‌کرد.

بارون دو برادر داشت. «اریک»، که یکی از مدیران هتل‌های هیلتون شد، و «کنراد نیکولسون» (نیکی)، که شخصیتی مقتدر در جامعه و مدیر بخش بین‌المللی هتل‌های هیلتون بود. در سال ۱۹۵۰، بارون ساقدوش برادرش در ازدواج او با الیزابت تیلور، هنرپیشه هالیوود بود. نیکی و الیزابت یک سال بعد، از هم جدا شدند. دیگر اعضای معروف خانواده هیلتون، «پاریس هیلتون» و «نیکی هیلتون» نوه‌های او هستند که به عنوان وراث او، زندگی پر جلال و لوکسی را می‌گذرانند. اریک در سال ۲۰۱۶ درگذشت.

بارون هیلتون می‌گفت، سال‌های جوانی‌اش «به هدر» رفته بوده و «چهار آموزشگاه از پنج مدرسه‌ای که به آن رفته، اخراجش کرده بوده‌اند.» او می‌گفت، به پدرش که مشغول ساختن یک امپراطوری هتل‌‌های زنجیره‌ای بود، نزدیک نبوده است. آن امپراطوری، درسال ۱۹۱۹ با هتل «چیسکو» در تگزاس شروع شد. بارون مدرسه را رها کرد و به عنوان وردست یک عکاس، در نیروی دریایی ایالات متحده خدمت کرد، و دست‌آخر درسال ۱۹۵۴، معاون ریاست کمپانی هتل‌های هیلتون شد.

کنراد هیلتون که در سال ۱۹۷۴ درگذشت، بخش اعظم دارایی چشمگیر خود را وقف بنیاد خصوصی‌اش کرد که منافع آن نصیب راهبه‌های کاتولیک و دیگر نهاد های خیریه می‌شد. بارون وصیتنامه پدرش را به چالش کشید و سرانجام پس از سالها دعوای حقوقی، با مصالحه‌ای توافق کرد که در عمل کنترل ۳۴ درصد سهام هیلتون را به او واگذار می‌کرد.

در سال ۲۰۰۷، هیلتون اعلام کرد که به پیروی از پدرش، ۹۷ درصد اموالش را به بنیاد «کنراد ان هیلتون» می‌بخشد. به گفته مقامات بنیاد، در نتیجه این بخشش، اموال بنیاد از ۲.۹ میلیادر دلار به ۳.۶ میلیارد دلار افزایش یافت.

یکی از علایق بارون پرواز بود. او می‌گفت: «هتلداری شاید شغل من باشد، اما پرواز بدون تردید شوق من است». او صاحب تعداد چشمگیری هواپیما، هلی کوپتر، گلایدر و هواپیمای بسیار سبک بود. او از برنامه‌های پرواز بالون به دور دنیا حمایت مالی می‌کرد و آن را «بهترین اتاق با بهترین منظره – منظره دنیا» توصیف می‌کرد.

از بارون هیلتون هشت فرزند به جا مانده است.

بارون هیلتون، بازرگان بزرگ بین‌المللی، در ۲۳ اکتبر سال ۱۹۲۷ متولد شد و در ۱۹سپتامبر ۲۰۱۹ درگذشت.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی