دختر بی حجاب در اتوبوس بی‌آرتی بازداشت شد

روز شنبه فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان از این می‌داد یک دختر جوان به همراه مادرش اقدام به تذکر در مورد حجاب زنان در قسمت زنانه اتوبوس بی‌آر‌تی کرده بودند و با مسافران درگیر شدند

روز شنبه فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد یک دختر جوان به همراه مادرش به زنان دیگر در مورد حجاب آنان در قسمت زنانه اتوبوس بی‌آر‌تی می‌کنند و با مسافران درگیر می‌شوند. دختر چادری که از دختر بدون حجاب فیلمبرداری می‌کرد او را تهدید کرد که فیلمش را برای سپاه ارسال خواهد کرد. حال پس از کمتر از ۲۴ ساعت خبر بازداشت دختر بی حجاب، در کانال‎‌‌های وابسته به سپاه پاسداران با عکسی که دختر چادری از او گرفته بود منتشر شده است.

خبرگزاری فارس با اعلام خبر بازداشت این دختر، او را «هتاک» خواند و نوشت: «روز گذشته ویدیویی از درگیری دو نفر در اتوبوس در رسانه های ضدایرانی منتشر شد و آنطور که در این ویدئو مشخص است پس از تذکر یکی از شهروندان نسبت به کشف حجاب در اتوبوس، فرد تذکر گیرنده با کمک یکی از همراهانش اقدام به هتاکی و ضرب و شتم آمر به معروف کرده و با فیلمبرداری از این اقدام خود آن را منتشر کردند. پیگیری خبرنگار فارس از مسئولان حاکی از آن است که عامل این هتاکی بعد از انتشار فیلم بازداشت شده‌اند. گفته شده این حادثه مربوط به یک ماه پیش بوده که به تازگی ویدیوی آن منتشر شده است.»

محمد جواد اکبرین، روزنامه‌نگار نیز با مقایسه شروع جنگ داخلی لبنان با اتفاق اخیر در اتوبوس نوشت: «مقایسه‌ام اینجاست: صدها مقاله نوشتند که چرا ناگهان یک روز، نزدیک ظهر یكشنبه ۱۳ آوریل ۱۹۷۵، مردمی که تا دیروز کنار هم زندگی و رفت و آمد می‌کردند به روی هم تیغ کشیدند و قاتل هم شدند؟ بیرون کردن آن دختر چادری از اتوبوس، واکنش طبیعی و حتی حق کسانی است که او مزاحم‌شان شده. مخاطب این هشدار، مردم نیستند. حکومتی است که به این نفرت و خشم دامن می‌زند تا منفجر شود. بله، هر چه بیشتر جمهوری اسلامی بماند، احتمال تغییر خشونت‌بار بیشتر می‌شود.»

جنگ داخلی لبنان که ۱۵ سال طول کشید هم از یک اتوبوس شروع شد. مقایسه‌ام اینجاست: صدها مقاله نوشتند که چرا ناگهان یک روز، نزدیک ظهر یكشنبه ۱۳ آوریل ۱۹۷۵، مردمی که تا دیروز کنار هم زندگی و رفت و آمد می‌کردند به روی هم تیغ کشیدند و قاتل هم شدند؟ #حجاب_اجبارى
pic.twitter.com/6OPFGoPN14

در این ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که دختر چادری به همراه مادرش ابتدا اقدام به درگیری با مسافران می‌کند و پس از اینکه مسافران به او اعلام می‌کنند وضعیت حجاب دیگران به او مرتبط نیست تلاش می‌کند که از آن فرد فیلمبرداری کند و فرد بی حجاب هم متقابلا از او فیلمبرداری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از این فیلم یکی از مسافران دستش را به دختر چادری نشان می‌دهد که توسط او زخمی شده بود. در این هنگام دو طرف اقدام به درگیری می‌کنند و پس از ادامه‌دار شدن درگیری‌ها؛ زمانی که اتوبوس بی‌آرتی به ایستگاه رسید، مسافران اقدام به بیرون کردن این دو فرد از اتوبوس کردند.

دختر جوان چادری حاضر در فیلم تهدید کرد که عکس و فیلم را در اختیار سپاه قرار خواهد داد. یکشنبه صبح کانال افسران جنگ نرم عکسی از آن دختر بی حجاب در اتوبوس منتشر می‌کند که احتمالا فیلم ارسالی از سوی همان دختر تذکر دهنده بوده است.

با انتشار این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی بحث و جدلی نیز بین فعالین سیاسی در گرفت. علاوه بر افرادی که موافق بیرون کردن آن دختر از اتوبوس بودند ومخالفانش، برخی فعالین اصلاح‌طلب اتفاق‌های این چنینی را قرار گرفتن مردم در برابر مردم دانستند و خواستار آن شدند که باید با ملایمت از کنار این اتفاق‌ها گذشت. گروهی از مخالفین این نظریه هم این گروه که به بهانه «امر به معروف» اقدام به ایجاد مزاحمت برای شهروندان می‌کنند را جزئی از مردم ندانستند. عابد توانچه در این مورد نوشت: «بیشتر مردم اعم از مذهبی، غیر مذهبی، ضدمذهبی، باحجاب، بی‌حجاب، شل حجاب و  غیره و غیره، مشکلی با هم ندارند و می‌توانند مثل آدم کنار هم زندگی کنند و می‌کنند. مشکل زنی که توسط مردم از اتوبوس بیرون انداخته شد چادرش نبود. مردم با آدم‌فروشی، گردن کلفتی و دخالت این مزاحمان مشکل دارند.»