با حکم خامنه‌ای، جنتی تا ۱۰۱ سالگی در شورای نگهبان می‌ماند

احمد جنتی در مقام دبیر شورای نگهبان، از مجریان اصلی نظارت استصوابی و تامین نظرات علی خامنه‌ای بوده است

جنتی از سال ۱۳۷۱ تاکنون، به‌مدت سی سال است که دبیری شورای نگهبان را بر عهده دارد-ATTA KENARE / AFP

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در حکمی عضویت احمد جنتی در شورای نگهبان را به مدت شش سال دیگر، تا ۱۰۱ سالگی تمدید کرد.

در حکم روز شنبه ۲۵ تیرماه علی خامنه‌ای همچنین عضویت مهدی شب‌زنده‌دار و محمدرضا مدرسی‌ یزدی در شورای نگهبان برای یک دوره شش ساله دیگر تمدید شد. این دو روحانی نیز به ترتیب ۶۹ ساله و ۶۷ ساله‌اند.

احمد جنتی متولد ۳ اسفند ۱۳۰۵ و در حال حاضر، ۹۵ ساله است. در حکم جدید علی خامنه‌ای، عضویت جنتی یک دوره شش ساله دیگر تمدید شد که به‌معنای عضویت جنتی در شورای نگهبان تا سن ۱۰۱ سالگی است.

احمد جنتی بیش از ۴۲ سال پیش در اول اسفند سال ۱۳۵۸، با حکم روح‌الله خمینی، همراه پنج روحانی دیگر شامل عبدالرحیم ربانی شیرازی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، محمدرضا مهدوی کنی، غلامرضا رضوانی و یوسف صانعی به عضویت اولین دوره شورای نگهبان درآمد و تا امروز، در تمامی هفت دوره این شورا، عضو بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنتی همچنین از سال ۱۳۷۱ تاکنون، به‌مدت سی سال است که دبیری شورای نگهبان را بر عهده دارد.

او که از شاگردان روح‌الله خمینی است، در اولین روزهای پس از انقلاب ۵۷، به‌ سمت حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی اهواز منصوب شد و در اعدام مقام‌های حکومت پهلوی در استان خوزستان نقش اصلی را داشت.

جنتی همچنین امام جمعه اهواز، کرمانشاه، قم و تهران بود و فهرست بلندی از سمت‌های حکومتی در کارنامه‌اش دارد، از جمله رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، عضو شورای عالی تبلیغات خارج از کشور، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور بالکان، عضو شورای بازنگری قانون اساسی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، عضو و رئیس شورای مرکزی نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها و در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، و همچنین عضویت و ریاست مجلس خبرگان.

یکی از فرزندان احمد جنتی، حسین جنتی لادانی، و همسرش فاطمه سروری از اعضای سازمان مجاهدین خلق بودند. حسین جنتی در خرداد ۱۳۶۱ در جریان حمله نیروهای سپاه پاسداران به خانه‌ای که محل زندگی مخفی او، همسر و فرزندش بود، کشته شد.

محسن جنتی، فرزند حسین جنتی، که آن زمان کمتر از دو سال سن داشت، پس از کشته شدن پدر، نزد پدربزرگش، احمد جنتی، پرورش یافت و در سال ۱۳۷۶، در جریان یک ماموریت «امر به معروف و نهی از منکر»، کشته شد.

یکی دیگر از فرزندان احمد جنتی علی جنتی است که در شورش اوایل دهه ۱۳۷۰ شهر مشهد، که در جریان آن چند کودک و نوجوان با گلوله ماموران کشته شدند، استاندار خراسان رضوی بود. علی جنتی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی و در دولت اول حسن روحانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

احمد جنتی در مقام دبیر شورای نگهبان، از مجریان اصلی نظارت استصوابی و تامین نظرات علی خامنه‌ای بوده و در رد صلاحیت‌های گسترده داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی و رد صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گوناگون نقش موثری داشته است.