اتحادیه اروپا: به پایان مذاکرات احیای برجام نزدیک می‌شویم

یک مقام‌ اتحادیه اروپا گفت مذاکرات احیای برجام رو به پایان است، اما فرایند رسیدگی به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ادامه خواهد داشت

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به وضعیت فعلی مذاکرات احیای برجام گفته بود شرایط کنونی قابل تحمل نیست -- HANDOUT / AFP / EU DELEGATION IN VIENNA

یکی از مقام‌های اتحادیه اروپا در روز جمعه، ۱۵ ژوییه ۲۰۲۲، گفت مذاکرات مربوط به احیای توافق برجام رو به‌ پایان است اما، همچنان مشخص نیست که این مذاکرات به توافقی میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهان منجر شود یا نه.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام رسمی اتحادیه اروپا در توضیح این موضوع گفت: «ما در امر مذاکره بسیار پیشرفته‌ایم. ما یک دور مذاکرات به‌اصطلاح نزدیک در دوحه داشته‌ایم و این مذاکرات نتیجه‌ای در پی نداشته‌اند. دلیل [بی‌نتیجه ماندن] آن‌ها هم بسیار روشن است: چون در مورد همه موضوعاتی که روی میز مذاکره قرار دارد، مذاکره کردیم.»

این مقام اتحادیه اروپا همچنین در توضیح صحبت‌هایش گفت موضوعاتی وجود دارند که معلق مانده‌اند و اتحادیه اروپا، در مقام میانجی‌گرِ میان حکومت ایران و دولت ایالات متحده آمریکا، منتظر نظرات این دو کشور است. به‌گفته او، وضعیت فعلی مذاکرات احیای برجام را می‌توان پایان مذاکرات به‌حساب آورد، اما نمی‌توان آن را پایان فرایند رسیدگی به پرونده فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با کانال ۱۲ اسرائیل گفت به‌منظور جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بمب اتمی از «زور» نیز به‌عنوان آخرین راه‌حل استفاده خواهد کرد.

به‌گزارش اورشلیم‌پست، بایدن در پاسخ به این سئوال که چرا دولت آمریکا از احیای برجام حمایت می‌کند؟، گفت:«ایرانِ با بمب اتمی، تنها چیزی است که در حال حاضر از خودِ [حکومت] ایران بدتر است.»

بایدن در بخش دیگری از گفتگوی مورد نظر، ضمن اشاره به خطر نیروی قدس (شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، گفت گمان می‌کند می‌توان هم خطر این نیروی نظامی را کنترل کرد و هم، به‌واسطه احیای برجام، جلوی خطر هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی ایران را گرفت.

با این‌وجود بایدن در پاسخ به این سئوال که آیا گزینه استفاده از زور نظامی علیه حکومت ایران همچنان جزو گزینه‌های روی میز هست یا نه؟ چنین پاسخ داد:«بله؛ به‌عنوان آخرین راه‌حل.»

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، نیز یک روز پیش از این اظهارات جو بایدن، گفت تنها چند هفته تا احیای توافق برجام زمان باقی مانده است. کولونا با اشاره به وضعیت فعلی مذاکرات احیای برجام تاکید کرد که شرایط کنونی قابل تحمل نیست و جمهوری اسلامی ایران، در حالی که فعالیت‌های هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد، تمام تاکتیک‌های ممکن را به‌منظور به تعویق انداختنِ احیای برجام به‌کار می‌گیرد.

از سوی دیگر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در پنجم ژوییه گفت جمهوری اسلامی، در جریان مذاکرات، خواسته‌هایی فرابرجامی را طرح می‌کند و موارد تازه‌ای به فهرست خواسته‌هایش اضافه کرده‌ است.

بسیاری از گزارش‌های منتشر شده در این زمینه نوشته‌اند که یکی از دلایل توقف مذاکرات احیای برجام در وین، پافشاری هیئت مذاکره‌کننده حکومت ایران در مورد حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست نیروهای تروریستی دولت ایالات متحده آمریکا بود؛ خواسته‌ای که از نظر کشورهای غربی طرف مذاکره و همچنین غالب ناظران سیاسی ارتباطی به برجام ندارد و نمی‌تواند در چارچوب مذاکرات مربوط به این توافق بگنجد.

در پیوند با این موضوع، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در گفتگویی که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، تاکید کرد که سپاه پاسداران سپاه انقلاب اسلامی را در فهرست نیروهای تروریستی آمریکا نگه خواهد داشت، ولو اگر چنین اقدامی باعث شود تا جمهوری اسلامی توافق احیای برجام را امضا نکند. او همچنین در مورد ساخت سلاح هسته‌ای به‌وسیله حکومت ایران گفت:«در این مورد گمانه‌زنی نمی‌کنم، اما [حکومت] ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.»