بایدن در راه ریاض، پوتین در راه تهران؛ رئيسی رجز‌ خواند

تهران سال‌هاست ابزاری در اختیار مسکو شده است

سفر ولادیمیر پوتین به تهران واکنشی به سفر جوزف بایدن در خاورمیانه است_ AFP

هم‌زمان به سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه مجریه هشدار داد تهران به «کوچک‌ترین حرکتی علیه تمامیت ارضی ایران، عکس‌العملی قاطع» نشان خواهد داد.

رئيسی روز چهارشنبه، ۲۲ تیر، در جلسه هیئت دولت گفت این سفر‌ برای «تحکیم» موقعیت اسرائیل و «عادی‌سازی» روابط آن با سایر کشور‌هاست.

او اضافه کرد این اقدامات برای اسرائیل «امنیت‌ساز» نخواهد بود و جمهوری اسلامی «تمام تحولات منطقه را به دقت زیر نظر دارد و از هیچ تحرکی غافل نیست.»

جو بایدن در راه خاورمیانه است و قرار است نخستین مقصدش اسرائیل باشد و در دو روزی که در این کشور خواهد بود در جریان آخرین اقدامات برای برقراری امنیت در منطقه و مقابله با ماجراجویی‌های جمهوری اسلامی قرار بگیرد.

بایدن روز جمعه در کرانه باختری هم با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات می‌کند. سفر به عربستان و ملاقات با پادشاه و ولیعهد این کشور و شرکت در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس از دیگر برنامه‌های اوست.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند این سفر می‌تواند به برداشته شدن گام‌های بیشتری در مسیر عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی کمک کند.

موضوعی که با خشم علنی علی خامنه‌ای در سال‌‌های اخیر همراه شده است. او بارها نسبت به از سرگیری روابط برخی کشور‌های خاورمیانه با اسرائیل واکنش نشان داده است.

سفر بایدن به منطقه خاورمیانه البته به مذاق مقام‌های جمهوری اسلامی هم خوش نیامده و اظهارات تهدید‌آمیز رئیسی هم نشانه‌ای از این نارضایتی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم  قرار است به تهران سفر کند. او در جریان سفر یک روزه قبلی خود به تهران با علی خامنه‌ای دیدار کرده بود و گمان می‌رود در سفر آتی خود نیز با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط آمریکا و اروپا با روسیه، پس از تجاوز نظامی این کشور به اوکرین در ماه‌های اخیر به شدت تیره شده است و طی این مدت نیز غرب محدودیت‌‌ها و تحریم‌‌های قابل توجهی علیه مسکو وضع کرده است.

پوتین هم از برگ و تجربه جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها و رویارویی با غرب بهره می‌برد و در معنا‌دار‌ترین رفتار قرار است هم‌زمان با جو بایدن به خاورمیانه سفر کند.

تهران سال‌هاست که به ابزاری در اختیار پوتین برای فشار به غرب تبدیل شده است. ایران پس از حمله روسیه به اوکراین، عملا از مذاکرات هسته‌ای کنار کشیده و مقام‌های جمهوری اسلامی آشکارا می‌گویند منافع مسکو در مذاکرات احیای برجام هم باید در نظر گرفته شود.

مذاکراتی که ابتدا با شرط و شروط‌های مسکو و سپس با طرح خواسته‌های فرابرجامی تهران به بن‌بست رسید و آینده روشنی برای آن متصور نیست.

اصرار تهران به خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا یکی از همین خواسته‌های فرابرجامی است که آمریکا با آن موافقت نکرده است.

ابراهیم رئیسی هم ادعا کرده است که «جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با ۱+۵ و ۱+۴ همواره کاملاً عقلانی عمل کرده و خواسته‌های منطقی خود را مطرح کرده است.»

رئیسی افزوده است: «تیم مذاکره‌کننده {ایران} خواسته‌ای خارج از چارچوب‌ها مطرح نکرده و در تداوم مسیری که تاکنون طی شده، بر اساس موازین عمل می‌کند.»

او در عین حال ادعا کرده است تحریم‌های آمریکا و غرب علیه جمهوری اسلامی «شکست» خورده است و بهتر است آنها «از گذشته درس عبرت بگیرند.»

رئیسی هم‌سو با سایر روحانیون حاکم بر ایران خطاب به مقام‌های آمریکایی گفت که «زبان زور» آنها در مواجهه با جمهوری اسلامی «نتیجه» نخواهد داد.