سیگار، رکورددار جذب سرمایه خارجی در ایران

مصرف سالانه ۷۰ میلیارد نخ در ایران

ebrahim noroozi /AP

آمار پنج ماه نخست سال جاری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که بیش از نیمی از حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی در ایران برای تولید سیگار در استان‌های زنجان و گیلان بوده است.

به گزارش ایسنا ۳۷ طرح صنعتی، معدنی و تجاری در هیات سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده که این میزان ۱۵.۶ درصد نسبت به همین زمان در سال گذشته بیشتر شده است. به طور کلی، سرمایه خارجی در ایران در این مدت، ۶۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بوده که سرمایه‌گذاری به جهت تولید سیگار ۳۱۶ میلیون و ۶۴۳ هزار دلار از آن مبلغ را به خود اختصاص داده است. به طور کلی، میزان سرمایه‌گذاری خارجی امسال ۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

رتبه‌های دوم و سوم این فهرست به مکمل‌های دارویی با ۷۱ میلیون و ۸۹۲ هزار در خراسان رضوی و احداث پالایشگاه میعانات گازی با ۵۰ میلیون دلار در بوشهر اختصاص دارد.

در قعر جدول نیز تولید پوشاک قرار دارد؛ طرح‌های تولید پوشاک در استان خراسان رضوی با ۳۰۰ هزار دلار سرمایه خارجی در هیات سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده‌اند.

هشت طرح از ۳۷ طرحی که در هیات سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده‌اند در استان خراسان رضوی اجرا می‌شوند. از دیگر طرح‌های مصوب در این استان جانماز، سجاده، تسبیح شمار و تسبیح است که ۳۱۷ هزار دلار سرمایه خارجی جذب کرده است.

استان‌های تهران و آذربایجان شرقی با پنج و چهار طرح در رده‌های بعدی قرار دارند.

تنها طرح مصوب برای استان قم طرح فرآوری و بسته‌بندی محصولات غذایی مثل ادویه، زعفران و چاشنی غذا است که ۳۱۰ هزار دلار به آن اختصاص یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌رغم تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران، که به گفته برخی حتی دارو و درمان را هم شامل می‌شود، سیگارهای آمریکایی از تحریم معاف هستند. مارک‌های کنت، مونتانا، پال‌مال، وینستون، مگنا از جمله مارک‌های سیگاری هستند که در ایران آزادانه توزیع می‌شوند. این در حالیست که پس از اعمال تحریم‌ها از نیمه اردیبهشت تا اوایل مرداد ۹۷، ۵۳ شرکت خارجی از ترس مجازات‌های تحریمی آمریکا قراردادهای خود را با صنایع ایران لغو کردند.

به نوشته فردانیوز، «مت مایرز» یکی از کارشناسان صنعت دخانیات در آمریکا در خصوص چرایی عدم تحریم سیگار در ایران گفت: «سیگار نه یک محصول کشاورزی است و نه یک کالای اساسی، اما کنگره به اصرار شرکت‌های دخانیاتی را از لیست تحریم‌ها خارج کرده است. مصرف سیگار در آمریکا و بیشتر کشور‌های توسعه‌یافته سیر نزولی را طی می‌کند. شرکت‌های دخانیاتی مجبورند محصولات خود را در کشور‌های دیگر بفروشند. به همین علت است که ایران برای آینده شرکت‌های تولیدکننده سیگار بسیار مهم است».

گفتنی است در ایران سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار معادل یک میلیارد دلار مصرف می شود که ۷۰ درصد فروش آن عاید شرکت‌های خارجی می‌شود. این درحالیست که جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اعلام کرده است مصرف سیگار و قلیان، ۵۲ نوع بیماری و ۲۲ نوع سرطان به همراه دارد و سالانه ۶۰ هزار ایرانی به طور رسمی بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین سالانه سه هزار میلیارد تومان هزینه داروهای ضد سرطان در ایران می‌شود.

بیشتر از