ایلان ماسک پدر ۱۰ فرزند و مخالف کنترل جمعیت است

« سقوط نرخ زادوولد بزرگ‌ترین خطری است که تمدن با آن مواجه است و برای کمک به بحران کمبود جمعیت تلاش می‌کنم»

ایلان ماسک چندی پیش تصویری از خود و فرزندانش با پاپ را منتشر کرده بود-Handout / ELON MUSK'S TWITTER ACCOUNT / AFP

هفته گذشته گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، بی‌سروصدا با شیوون زیلیس، مدیر یکی از شرکت‌هایش (Neuralink)، صاحب فرزندانی دوقلو شده است. تولد دو نوزاد دیگر ماسک در نوامبر ۲۰۲۱، به این معنا است که ثروتمندترین مرد جهان ۱۰ بار پدر شده است و معتقد است که بقیه نیز باید همین کار را بکنند.

ماسک روز جمعه ،۷ ژوییه ۲۰۲۲،(۱۶ تیر ۱۴۰۱)، در توییتر نوشت: «امیدوارم خانواده‌های بزرگی داشته باشید و به کسانی که قبلا این کار را کرده‌اند، تبریک می‌گویم! تمام تلاشم را برای کمک به بحران کمبود جمعیت می‌کنم. سقوط نرخ زادوولد بزرگ‌ترین خطری است که تمدن با آن مواجه است. حرف‌های من را به یاد داشته باشید، متاسفانه درست است.»

او پس‌ از آن نیز در چند توییت دیگر با اشاره طنزآمیز به جمعیت «صفر نفری سیاره مریخ»، نظراتش را تکرار کرد.

این نخستین بار نیست که ماسک به ترس خود از کم‌جمعیتی اشاره می‌کند. در نشستی با «وال‌استریت ژورنال» در سال ۲۰۲۱، او دوباره درباره خطرات خانواده‌های کم‌تعداد به دنیا هشدار داد: «میزان جمعیت [دنیا] کافی نیست... نمی‌توانم به اندازه کافی بر این موضوع تاکید کنم، به اندازه کافی آدم نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین افزود که بسیاری از «افراد خوب و باهوش» فکر می‌کنند که زمین بیش‌ازحد پرجمعیت است، اما قضیه «کاملا برعکس است. اگر مردم فرزندان بیشتری نداشته باشند، تمدن از بین خواهد رفت. این حرف‌های من را به یاد داشته باشید».

مدت‌ها است که ماسک  چهره‌ای وابسته به جناح راست لیبرال شناخته می‌شود و وسواس او درباره تولیدمثل، چیز جدیدی نیست.

دو هفته پیش شورای عالی قضایی ایالات‌متحده -‌ که اکثریت اعضای آن جمهوری‌خواهان محافظه‌کارند- حقوق باروری زنان را در سراسر آمریکا محدود کرد. در ۲۴ ژوئن، شورای عالی قضایی قانونی را لغو کرد که در نتیجه آن حکم، سقط‌جنین در برخی ایالت‌ها به شدت محدود، در برخی دیگر جرم تلقی خواهد شد.

نرخ زاد و ولد در ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ به پایین‌ترین حد خود رسید.

همچنین، بسیاری از طرفداران نظریه‌های افراطی می‌ترسند که تعداد سفیدپوستان در کشورهایی مانند ایالات‌ متحده کمتر از غیرسفیدپوستان شود و جمعیت رو به رشد اقلیت‌های قومی، جایگزین آن‌ها شود. ماسک هرگز علنا از «تئوری توطئه راست افراطی» حمایت نکرده است.

به گزارش «آی‌نیوز»، در بریتانیا تقریبا نیمی از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله بدون فرزند، می‌گویند که می‌ترسند از لحاظ مالی هرگز به اندازه کافی برای تشکیل خانواده آماده نشوند. گروه «اقدام برای فقر کودکان» اعلام کرده بود که هزینه بزرگ کردن فرزند در سال ۲۰۲۱ می‌تواند به ۲۰۴ هزار و ۲۳۵ دلار برسد. ناگفته نماند که تاثیرات زیست‌محیطی در مواجهه با بحران آب و هوایی نیز ادامه دارد.

نکته دیگری که درباره علاقه این میلیاردر «فضایی» به داشتن «خانواده بزرگ» باید در نظر داشت، این است که اگر چه ماسک به دنیا آمدن دو فرزند دیگرش را به خود تبریک می‌گوید، اما شخصا از هیچ یک از فرزندانش نگهداری نمی‌کند و آن‌ها با مادرانشان زندگی می‌کنند.

بیشتر از جهان