کوپرا بورن؛ شیک، باکلاس و سرگرم‌کننده

بورن که از نظر مکانیکی و الکتریکی کمابیش مانند عموزاده‌اش است، گامی به جلو برای نشان تجاری کوپرا به شمار می‌آید

 وجه مشترک آن با اکثر خودرو‌های برقی، پاکیزگی و عملکرد تقریبا بی‌صدای «استاندارد» آن است‌ـ Cupra

اگر سرگرمی‌تان اتومبیل است، پس تجربه تلاش برای توصیف «کوپرا بورن» برای یک آدم معمولی را درک خواهید کرد. این عبارت به خودی خود، کمی حال و هوای علمی-تخیلی دارد؛ انگار بر فرض یک جور «ربات قاتل» پا به عرصه وجود گذاشته باشد. در واقع، این یک خودرو برقی است. البته از آن قشنگ‌هایش.

«کوپرا» مدل جدیدی که از سیات (Seat که هنوز هم ساخته می‌شود) «زاییده» شده است (با پوزش از به‌کارگیری این اصطلاح) و طوری طراحی شده است که «اسپورتی‌‌تر»، شیک‌تر، محصولی مرغوب‌تر (و در نتیجه مفیدتر) باشد. کوپرا مانند سیات بخشی از گروه «فولکس‌واگن» (VW Group) است و بورن بسیار شبیه فولکس‌واگن «آی‌دی.۱۳» (VW ID.13) است. بورن درواقع اولین خودرو باتری-برقی سیات یا کوپرا است. همچنین، کمابیش از لحاظ مکانیکی و الکتریکی، حتی در سطح بدنه، مانند عموزاده فولکس‌‌ واگن خود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوپرا جلوبندی ملایم‌تری دارد و مانند «کیا ئی‌وی۶» (Kia EV6) دارای شاسی کمی پایین‌تری است و برای استفاده کمی اسپورت‌تر، جزئيات متفاوتی دارد و دارای چرخ‌های آلیاژی بسیار شیک شبیه ستاره دریایی مدل کلاسیک است، کاملا مناسب ماموریت کوپرا، اندکی پرقدرت‌تر و با گزینه «ئی‌-بوست» (e-boost) برای برتری بخشیدن افزون‌تری (additional edge) که در فولکس‌واگن موجود نیست. شاید بتوان کوپرا بورن را همچون سیات/ کوپرا لئون (Leon) در مقایسه با فولکس واگن گلف (Golf) در شرایط موتور احتراق داخلی قدیمی در نظر گرفت. می‌توان دکمه کوپرا را برای قدرت بیشتر فشار داد، که کلی کیف دارد. با همه این‌ها، شتاب از صفر تا ۶۰ مایل (تقریبا ۱۰۰ کیلومتر) در ساعت در هفت ثانيه، آن‌قدر‌ها هم هیجان‌انگیز نیست، ولی اگر گاز را تا ته فشار دهید، شتاب از سکون اولیه گردن‌شکن معمول نیروی برق را تجربه خواهید کرد. به آن عادت می‌کنید.

ویژگی‌ها

کوپرا بورن

قیمت: ۳۹ هزار و ۲۳۰ پوند (طبق بررسی؛ حدود قیمت از ۳۴ هزار و ۶۶۰ پوند شروع می‌شود)

ظرفیت موتور: موتور الکتریکی تک، محرک عقب با نیروی باطری ۵۸ کیلووات بر ساعت

قدرت (اسب بخار): ۲۱۰

بالاترین سرعت: ۹۹ مایل (تقریبا ۱۶۰ کیلومتر) در ساعت

صفر تا ۶۰ مایل (تقریبا ۱۰۰ کیلومتر)‌ در ساعت: ۷.۲ ثانیه

مصرف سوخت: معادل ۱۴۰ مایل (تقریبا ۲۲۵ کیلومتر) به ازای هر گالن

میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن: صفر

همچنین، وجه مشترک آن با اکثر خودرو‌های برقی، پاکیزگی و عملکرد تقریبا بی‌صدای «استاندارد» آن است، که این را هم پس از چندی دیگر بدیهی در نظر می‌گیریم. مانند خویشاوندانش، فولکس واگن آی‌دی‌۳ و [مدل] کمی بزرگ‌ترش آی‌دی‌‌۴ (ID.4)، کوپرا ویژگی‌های افزونه «میراث‌ جنابان فکل‌کراواتی» از قبیل ترمز دستی درست‌و‌حسابی، یا باز و بسته کردن قفل درها (حضور داشتن یا نداشتن شما را حس می‌کند) نیز ارائه می‌کند و گیربکس اتوماتیک آن از طریق یک صفحه چرخشی در کنار غلاف کوچک بالای فرمان، که داشبورد خیلی کوچکی در آن‌جا قرار داده‌اند، قابل دسترسی است. با شعف کمتر، بورن دارای آخرین صفحه‌ لمسی فولکس‌ واگن است، که بیش از حد حساس و استفاده از آن دشوار است. کنترل فرمان، وقتی به فشار دقیق و لازم انگشت روی عادت کنید، بهتر می‌شود.

عکس از Cupra

قدرت کاملا مناسب باتری ۵۸ کیلووات در ساعتی مدل میانی (mid-range) بورن می‌تواند شما را حدود ۲۰۰ مایل (تقریبا ۳۲۰ کیلومتر) در شرایط رانندگی در دنیای واقعی ببرد‌ــ ولی همیشه به یاد داشته باشید که دمای محیط بیرون، نوع رانندگی (بر فرض در بزرگراه یا داخل شهر) و سبک رانندگی شما، همگی کاملا بر اینکه چه مقدار مسافت را با یک شارژ می‌توانید برانید، تاثیر می‌گذارند، و این تاثیر خیلی حیاتی‌تر از آن [عوامل] در یک خودرو با موتور گازی و یا بنزینی است. اگر از آن‌هایی باشید که وسایلتان را در صندوق عقب با خود جا‌به‌جا می‌کنید، ماشین‌ برقی برای شما زیاد مناسب نیست. یک نسخه با موتور غول‌پیکر شما را به قلمرو تسلا (Tesla) می‌برد که بیش از ۳۰۰ مایل (۴۸۰ کیلومتر) می‌رود، و از [تجربه] رانندگی سریع برخوردار می‌شوید. با مدل سطح مبتدی ۱۷۰ مایل (تقریبا ۲۷۰ کیلومتر) می‌روید.

فضای داخلی، مانند سایر مدل‌های کنونی کوپرا، لئون (Leon)، آتکا (Ateca) و فورمنتور (Formentor)، شیک، با کلاس، و مبتنی بر دقت به جزئیات است، با نقاط برنزی زیادی در اطراف بدنه و نمای بیرونی، از جمله لوگوی ناهموار هندسی کوپرا، که شبیه یک کنسول بازی رایانه‌ای است. از فولکس‌ واگن تیره‌‌تر و محافظه‌کارتر می‌نماید با حس درجه‌ یک بودن، که خوب است. یکی از جذابیت‌های نشان تجاری کوپرا این است که انتخابی «شخصی»‌تر است، و از فولکس‌ واگن که بیشتر به چشم می‌خورد، گران‌تر نیست. برای استفاده حداکثری از بورن، مجددا مانند «بی‌ای‌وی»های (خودروهای برقی باتری‌‌دار) دیگر باید راننده‌ای باشید که مسافت زیادی رانندگی می‌کنید که صرفه‌جویی در بنزین یا گازوییل قیمت خرید یا قرارداد «اجاره-رهن» (lease) بالاتر را جبران کند. حدود شش ساعت وقت نیاز دارد تا از شارژر دیواری خانگی، شبانه شارژ شود، و از دستگاه‌های شارژهای بسیار سریع نیز، هر جا موجود باشند، می‌تواند استفاده کند.

بورن گام بزرگی رو به جلو برای نام تجاری به‌نسبت جوان کوپرا و محصولی مهم برای سیات و گروه فولکس‌واگن است. این خودرو در مقابل «کیا ئی-نیرو»ی عالی (Kia e-Niro) (که به زودی با یک نسخه کاملا جدید جایگزین خواهد شد) «پژو ئی- ۲۰۸» (Peugeot e-208) و «واکس‌هال ئی-کورسا» (Vauxhall e-Corsa) (مبتنی بر ای‌-۲۰۸) و شماری دیگر قد علم می‌کند. خبر خوب این است که طیف گسترده‌تری از خودروهای برقی در قیاس با گذشته وجود دارد و خوب‌اند، و با توجه به تعدیل‌پذیرتر شدن کنونی ایستگاه‌های شارژ بزرگراه‌ها، «نگرانی از مسافت کشش باتری» کم‌کم دارد به «خاطره‌ای بد» تبدیل می‌شود. خبر بد هم اینکه این خودروها هنوز برای بسیاری از خانواده‌ها بسیار گران، و در حال حاضر کم‌شمارند. کوپرا بورن در دنیایی پردردسر زاده شده است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی