نماینده مجلس ایران: می‌توانیم منطقه را به آتش بکشیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش، گفت که طرح آمریکا برای ایجاد پدافند منطقه‌ای تحریک‌آمیز است و جمهوری اسلامی به این موضوع از منظر تهدید علیه امنیت ملی و منطقه‌ای نگاه می‌کند

پیش از این، در آستانه سفر جو بایدن به خاورمیانه، مقام‌های ایالات متحده آمریکا از بررسی طرح یکپارچه‌سازی سامانه‌های پدافند هوایی کشورهای خاورمیانه و اسرائیل برای مقابله با تهدید هسته‌ای، موشکی و پهپادی ایران خبر داده‌ بودند- ranian Army office / AFP

احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی، در آستانه سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه، تهدید کرد که جمهوری اسلامی با وجود از دست دادن بخشی از عناصر قدرت سخت و نرم خود در تعطیلی برنامه هسته‌ای در دوره برجام و کشته شدن مهره‌های کلیدی چون قاسم سلیمانی، همچنان می‌تواند منطقه را به آتش بکشد.

تهدیدهای این نماینده مجلس شورای اسلامی علیه کشورهای منطقه در حالی صورت گرفت که اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده چند سال گذشته جمهوری اسلامی به انسجام کشورهای منطقه و شکل‌گیری ائتلاف‌ منطقه‌ای برای مقابله با این اقدام‌ها منجر شده است.

احمد نادری در آستانه سفر ۲۲ تا ۲۵ تیرماه جو بایدن به منطقه، گفت: «اگر جنگ تمام‌عیاری اتفاق بیفتد، در لحظه اول جنگ، ۱۱ هزار موشک شلیک خواهد شد که هر کجا فرود بیاید آن‌جا را شخم خواهد زد.»

نادری همچنین از قول علی خامنه‌ای تاکید کرد که «اگر اسرائیل علیه جمهوری اسلامی اقدام کند، حیفا و تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کنیم».

سایت نور نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، نیز پیش‌تر تهدیدهای مشابهی در واکنش به احتمال ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی کشورهای منطقه مطرح کرده بود.

به نوشته این سایت، ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی آمریکا در منطقه با مشارکت، هدایت و مدیریت پنهان اسرائیل، اقدامی تهدیدآمیز است و اگر اجرای چنین طرح‌هایی امنیت جمهوری اسلامی ایران را به‌ هر شکل به خطر بیندازد، قطعا با پاسخ قاطع اولیه به نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین اهداف روبه‌رو خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «آمریکا و کشورهای غربی در جریان مذاکرات هسته‌ای با دولت حسن روحانی، بخشی از عناصر قدرت سخت ما را گرفتند و تعطیلی فردو و نطنز، بتن ریختن در رآکتور اراک و این قبیل اقدامات ضربه به قدرت سخت ما بود. بعد هم به سراغ برنامه موشکی ما رفتند که البته اجازه نزدیک شدن به آن داده نشد.»

نادری در ادامه به کشته شدن قاسم سلیمانی، حسن طهرانی مقدم و محسن فخری‌زاده در چند سال گذشته اشاره کرد، و گفت: «آن‌ها سراغ عناصر قدرت نرم ما نیز رفتند و ترور قاسم سلیمانی بزرگ‌ترین ضربه به قدرت نرم جمهوری اسلامی بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران قدرت سخت خود را به‌خوبی پیش برده است، افزود جمهوری اسلامی قدرت سخت خود را مدیون افرادی چون حسن طهرانی مقدم، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و از مدیران ارشد برنامه موشکی جمهوری اسلامی، و محسن فخری‌زاده است، فردی که گفته می‌شود مدیر بخش نظامی برنامه هسته‌ای ایران بود.

نادری در بخش دیگری از سخنانش گفت جمهوری اسلامی بعد از جنگ، در حوزه عناصر قدرت نرم نیز به نحوی حرکت کرده است که «امروز حوزه نفوذی ما از مرزهای روسیه در قفقاز و آسیای مرکزی شروع می‌شود و تا خلیج عدن و از سمت دیگر، از لب مرز چین در افغانستان شروع شده و تا مدیترانه ادامه دارد». او افزود: «این لایه اول از تشک امنیتی جمهوری اسلامی ایران در قدرت نرم است که قاسم سلیمانی آن را ایجاد کرد.»

این نماینده مجلس همزمان تاکید کرد که طرف مقابل جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته موفق بوده است و گفت: «تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، کشته شدن قاسم سلیمانی و چنین مسائلی نشان می‌دهد که طرف مقابل ما در زمان دولت قبل تا بخش زیادی موفق بوده است؛ اما این موضوع تکرار نخواهد شد.»

نادری گفت یکی از عللی که آمریکا پای میز مذاکره آمد این بود که با این وضعیت به اهداف خود نمی‌رسید، چون ایران تحریم‌ها را دور می‌زد. او در ادامه اضافه کرد: «ساختار تحریم‌ها فرو پاشیده است، اگر مذاکره هم نمی‌کردیم، این ساختار چندان دوام نمی‌آورد.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه شاید دور زدن تحریم هزینه‌ها را کمی بالا برده بود، گفت: «اما این هزینه روز به روز ارزان‌تر می‌شد و آن‌ها می‌خواستند با برجام، ایران را کنترل کنند و به چارچوب برگردانند.»

پیش از این، در آستانه سفر جو بایدن به خاورمیانه، مقام‌های ایالات متحده آمریکا از بررسی طرح یکپارچه‌سازی سامانه‌های پدافند هوایی کشورهای خاورمیانه و اسرائیل برای مقابله با تهدید هسته‌ای، موشکی و پهپادی ایران خبر داده‌ بودند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش، گفت که طرح آمریکا برای ایجاد پدافند منطقه‌ای تحریک‌آمیز است و جمهوری اسلامی به این موضوع از منظر تهدید علیه امنیت ملی و منطقه‌ای نگاه می‌کند.

این در حالی است که قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه ایران، گفت که اتحاد احتمالی که در جریان سفر بایدن در منطقه شکل می‌گیرد هزینه‌های نظامی جمهوری اسلامی را افزایش خواهد داد.

رقابت تسلیحاتی در منطقه دارد شتاب بیشتری می‌گیرد و حتی در صورتی که ایران سیاست هسته‌ای خود را تغییر دهد، این رقابت به سوی تسلیحات نامتعارف کشیده می‌شود و این وضعیت قطعا آثار اقتصادی، نظامی و حتی امنیتی برای جمهوری اسلامی در پی دارد.